Infraestructures

La variant de Vandellòs s’estrena amb retards

El primer Euromed des de Barcelona va arribar a València més de mitja hora tard i els trens de rodalies també van tenir demores

Ferrmed reclama que es concretin les actuacions pendents al corredor mediterrani

La posada en funcionament de la variant del corredor mediterrani entre Vandellòs i Tarragona va estrenar-se ahir amb un retard de més mitja hora del primer Euromed que va cobrir el trajecte entre Barcelona i València. El tren va sortir tard de Sants i va sumar demores per qüestions logístiques. Aquest fet va provocar que els viatgers d’aquest tren poguessin reclamar com a compensació pel retard el retorn de la meitat de l’import que havien pagat pels seus bitllets. Els retards es van fer notar també a la línia R16 de rodalies, que des d’ahir també opera per aquest nou tram ferroviari després que s’hagin tancat els 39 quilòmetres de via única i les estacions de Salou, Cambrils, Mont-roig del Camp i l’Hospitalet de l’Infant. El tancament d’aquest tram allibera els centres urbans de les poblacions de la barrera que representava la via del ferrocarril però obliga els usuaris del ferrocarril a desplaçar-se més lluny per agafar el tren. A Cambrils l’estació queda als afores de la ciutat i Salou deixa de tenir parada al corredor mediterrani. Els usuaris de Salou tenen diverses alternatives: desplaçar-se a Cambrils o a Vila-seca, o utilitzar el baixador de Port Aventura, on s’ha creat la nova R17, que la major part del temps funciona com a llançadora fins a l’estació de Tarragona. Durant els mesos que funcioni el parc temàtic, hi haurà un tren directe per sentit fins a Barcelona i a l’estiu s’afegirà una altra freqüència entre Barcelona i Port Aventura.

A Salou i Cambrils esperen que es concreti el projecte del tren tramvia. FGC va treure a licitació l’estiu passat la redacció de l’estudi informatiu del projecte del nou tren tramvia del Camp de Tarragona aprofitant l’espai de la via del tren que ha quedat ara en desús. El projecte s’ha de desenvolupar en una primera fase que té 18,7 quilòmetres i que enllaçarà Cambrils i Tarragona. Tindrà onze parades, tres a Cambrils, una a Vilafortuny, tres a Salou, una a Port Aventura i tres més a Tarragona. Pel que fa al tram de via que transcorre entre Mont-roig del Camp i l’Hospitalet de l’Infant, els dos municipis han anunciat que volen convertir el traçat en una via verda. Adif s’ha compromès a retirar la catenària com més aviat millor, però encara no hi ha data per al desmantellament de la via.

Alguns dels Euromed allarguen ara el seu trajecte fins a Figueres i Girona. Són en total sis trens, quatre en sentit Figueres-Girona-València i dos més en sentit invers. Alguns usuaris lamentaven ahir que la posada en marxa d’aquest servei representi la supressió de tres TAV que fins ara feien el trajecte de Figueres a Madrid. A més, es queixaven que els trens Euromed són més vells i no tan còmodes com els del TAV.

El nou trajecte dels Euromed no inclou la parada a l’estació de l’Aldea, que estava inclosa a l’itinerari des del 2016. És per això que la plataforma Trens Dignes ha convocat una concentració de protesta aquest diumenge 19 de gener, a l’estació de l’Aldea, a les 11 del matí.

Pla director pendent

El lobby ferroviari Ferrmed reclama un pla director que concreti les actuacions que s’executaran al corredor mediterrani des de la frontera francesa fins a Algesires entre el 2020 i el 2030. Alerten que la infraestructura pot arribar al col·lapse el 2025 si no es construeix una doble via per a passatgers i una altra per a mercaderies entre Barcelona i València i entre Montpeller i Perpinyà. A més recorden que la nova línia mixta entre la frontera francesa i Barcelona no està connectada amb les terminals de càrrega intermodals del Far i la Llagosta ni amb el polígon industrial del Baix Llobregat i el port de Barcelona i tampoc hi ha el desdoblament entre Girona i Tarragona-Reus per a les mercaderies.

Rècord d’usuaris a FGC el 2019

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va assolir el 2019 un nou rècord històric d’usuaris i va tancar l’any amb 91.296.349 viatges, cosa que suposa un increment del 4,4% respecte al 2018. A les línies del Vallès va ser el quart any consecutiu de rècord amb increments globals d’un 3,5% i un total de 66,3 milions de viatges. On més es va notar l’increment d’usuaris va ser a les estacions del municipi de Sant Cugat del Vallès (la Floresta, Valldoreix, Sant Cugat, Mira-Sol, Hospital General, Volpelleres i Sant Joan), on la demanda va créixer un 9,4%. A les de Terrassa va pujar un 5,4% i a les de Sabadell, un 8,8%. Pel que fa al Llobregat-Anoia també es confirma la tendència a l’alça, amb 24,7 milions de validacions; és a dir, un increment respecte del 2018 d’un 7%, sobretot a la segona corona. La línia Lleida-la Pobla, el 2019 va experimentar un augment d’un 13,5% i va superar els 250.000 usuaris.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.