Successos

Els EUA creuen que un míssil iranià va fer caure per error l’avió ucraïnès

Ucraïna diu que no descarta cap hipòtesi i que investigarà aquesta possibilitat

L’Iran ho considera ridícul i insisteix en el supòsit d’una fallada tècnica

Després que Ucraïna hagués assegurat que no descarta cap hipòtesi sobre el sinistre del Boeing que es va estavellar dimecres al sud de Teheran, tampoc que l’avió fos abatut per un míssil o que hagués estat objecte d’un atac terrorista, els Estats Units van aprofundir en la primera possibilitat i creuen que va ser l’Iran el que per error va abatre l’aparell, la mateixa nit que míssils iranians colpejaven una base nord-americana a l’Iraq.

Mitjans nord-americans, que citen fonts del Pentàgon, una altra de la intel·ligència dels EUA i una tercera de l’Iraq, totes anònimes, expliquen que el Boeing va ser abatut per una bateria antiaèria soviètica del tipus Tor-M1, coneguda en el codi OTAN com a Gauntlet. La seva teoria es basa en imatges de satèl·lit, senyals de radar i dades electròniques recopilades aquella nit, hores després de l’atac iranià amb almenys dotze míssils sobre la base militar dels EUA a l’Iraq.

El secretari del Consell de Seguretat d’Ucraïna també va informar que estan investigant si va ser un míssil rus, i que estan buscant restes d’un míssil a la zona on va caure l’avió després d’haver pogut obtenir informació rellevant sobre aquest tema a internet.

El portaveu de l’exèrcit iranià, Abolfazl Xekartxí, va rebutjar que un míssil hagués abatut l’avió i va considerar aquestes informacions “ridícules” i una mentida absoluta.

Les autoritats iranianes insisteixen en la hipòtesi d’una fallada tècnica. Segons l’Organització de l’Aviació Civil de l’Iran, el Boeing es va incendiar abans d’estavellar-se i el pilot va intentar girar cua per tornar cap a l’aeroport de Teheran abans del sinistre. Citant testimonis tant de terra com entre la tripulació d’altres vols, l’informe explica que es va detectar un incendi a l’aparell i que l’explosió posterior va ser la causa de la col·lisió. A més, van indicar que l’aparell inicialment anava cap a l’oest i després va girar cap a la dreta per fer la volta, i en el moment de la caiguda ja estava en ruta per tornar cap a l’aeroport. L’avió va desaparèixer dels radars quan estava a una altitud de 8.000 peus, segons l’informe, que assenyala que no es va rebre cap missatge de ràdio del pilot sobre els problemes que tenia.

Quant a les caixes negres, les mateixes fonts van indicar que estan “danyades” per l’accident. L’Iran ha assumit el control total de la investigació i es nega a facilitar les caixes negres als Estats Units o al fabricant de l’aparell, Boeing.

El president d’Ucraïna, Vladímir Zelenski, que ahir va decretar dia de dol nacional per les víctimes, va prometre als seus conciutadans que es durà a terme una investigació exhaustiva i independent de les causes del sinistre.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.