Educació

Un projecte de la UdG a Etiòpia vol ajudar amb l’aprenentatge

Es fa a l’escola de Bahir Dar per adaptar el currículum a l’aprenentatge per competències

Es vol preparar els infants per als desafiaments de la societat actual

El departament de física i el grup de recerca en enginyeria de fluids, energia i medi ambient de la Universitat de Girona (UdG) han impulsat un projecte per col·laborar amb l’escola Abay Mado, de la població de Bahir Dar, a Etiòpia. L’objectiu és poder contribuir a l’adaptació del currículum actual, basat en el sistema educatiu etíop, i incorporar-hi l’aprenentatge per competències, mètode reconegut per la Unesco per fer front als desafiaments de la societat actual. Per tirar endavant aquest projecte es va aconseguir finançament en el marc dels ajuts a projectes de cooperació per al desenvolupament, convocats per la Universitat de Girona.

Manca de recursos

L’escola Abay Mado és en una zona amb greus dèficits estructurals i amb una important manca de recursos. A partir del projecte, s’activarà un pla de formació sobre metodologies actives i innovadores adreçat a l’equip docent del centre, es potenciarà la motivació dels infants mitjançant l’experimentació amb la ciència i, també, s’incidirà de manera positiva en tota la comunitat, convertint l’escola en un centre dinamitzador i cohesionador.

Equip docent i tècnic

Per fer realitat aquests objectius, el projecte disposa d’un equip tècnic i un equip docent. L’equip tècnic està coordinat per l’investigador del departament de física de la UdG Jesús Planella i hi participarà l’investigador del grup de recerca en enginyeria de fluids, energia i medi ambient (Grefema) Alexandre Deltell. Per la seva part, l’estudiant del màster en enginyeria industrial Carles Adell desenvoluparà, per mitjà d’Enginyers Sense Fronteres, el disseny d’una escola sostenible en el marc del seu treball de final de màster. Finalment, l’empresa Solar Casa Energy proporcionarà plaques solars i formació tècnica i farà possible el desenvolupament del projecte, perquè la zona d’Abay Mado és una de les regions rurals més pobres d’Etiòpia i té una xarxa elèctrica deficitària. Així, a més dels objectius pedagògics el projecte també contribuirà a la sostenibilitat mediambiental de l’escola rural d’Abay Mado.

El projecte Abay Mado 2019: Noves metodologies per a l’aprenentatge competencial a l’escola rural d’Abay Mado disposa d’un equip docent que ha estat coordinat per la investigadora Marianna Soler, membre de la Xarxa d’Innovació Docent (XID) sobre classe inversa i del Grup d’Innovació Docent en Física (GID Física). Els professors d’aquest equip són els investigadors Jordi Colomer, Lluïsa Escoda, Teresa Serra, Joan Josep Sunyol i Jesús Planella.

La zona de Bahir Dar

Bahir Dar és una ciutat situada al nord-oest d’Etiòpia i és la capital de la regió administrativa d’Amhara. La ciutat és a la riba meridional del llac Tana, la font del Nil Blau (o riu Abay), en l’antigament coneguda com a província de Gojjam. És 1.700 metres sobre el nivell de la mar i la seva població és de 177.428 habitants (2006). Bahir Dar és aproximadament a 310 km al nord-oest d’Addis Abeba. Com que no té sortida a la mar, des de la independència d’Eritrea, que va tenir lloc el 1993, Bahir Dar s’ha convertit en un punt, pels etíops que s’ho poden permetre, per passar les seves vacances a pobles i ciutats que es troben a la vora dels llacs. És el cas d’ Awassa al sud i Bahir Dar L’escola Abay Madoés en una zona amb greus dèficits estructurals i amb una important manca de recursos.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.