Successos

Més d’una desena de morts en estavellar-se un avió de passatgers al Kazakhstan

L’aparell, que transportava cent persones, no va remuntar el vol després de l’enlairament i va col·lidir contra una casa

Les autoritats han obert una investigació

Tragèdia aèria. Un avió que transportava gairebé 100 persones a bord –93 passatgers i cinc tripulants– va estavellar-se ahir prop de l’aeroport d’Almaty, la ciutat més important del Kazakhstan, i va causar la mort d’entre dotze i quinze persones. “En total van morir quinze persones: catorze en el lloc dels fets i una a l’hospital”, va informar el cap del Departament de Sanitat d’Almaty, Tleuján Abildáyev, però a la llista de víctimes només n’apareixien dotze. Hi ha la possibilitat que les altres tres fossin residents de la localitat on va caure l’avió.

Les 88 persones restants que anaven a l’avió van aconseguir sobreviure, 50 de les quals van haver de ser hospitalitzades i dotze d’elles estaven en estat greu.

L’avió, un Fokker 100 de la companyia local Bek Air que feia el vol Z2100, tenia com a destinació Nursultan, la capital del país, i va enlairar-se de l’aeroport d’Almaty quan passaven cinc minuts de les set del matí, hora local. El Comitè d’Aviació Civil de Kazakhstan va informar que l’aparell “va perdre altura durant l’enlairament i va trencar una tanca de formigó”. “Quan vam enlairar-nos l’avió va començar a anar d’aquí cap allà de manera molt forta i vaig saber que cauria”, va explicar en una conversa telefònica Aslan Nazarliév, una de les persones supervivents.

L’aparell va acabar col·lidint contra un petit edifici de dues plantes a Almerek, un poble situat al final de la pista aèria. L’avió, que no va acabar d’incendiar-se després de l’impacte, va quedar destrossat i partit en dues meitats.

El Comitè d’Aviació va obrir una investigació per aclarir les causes de l’accidents i va suspendre tots els vols del model Fokker 100. El viceprimer ministre va suggerir que el sinistre es va produir per una fallada tècnica o un error del pilot. La companyia Bek Air té una flota de set avions d’aquest tipus i es descriu a si mateixa com “la primera companyia de baix cost del Kazakhstan”. L’aparell sinistrat, amb la matrícula UP-F1007, va ser fabricat el 1996 i després de volar per a dues companyies aèries xineses i dues d’alemanyes, es va incorporar el 2013 a la companyia del Kazakhstan, que en aquest període l’havia llogat a dues operadores afganeses fins al seu retorn a Bek Air a l’estiu. Segons les autoritats de l’exrepública soviètica, el certificat de vol més recent va ser emès el maig passat.

Aquest no és el primer accident aeri greu a Almaty. El gener del 2013, un avió de passatgers que viatjava des de la ciutat del nord de Kokshetau va caure a prop d’Almaty i van morir 20 persones.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.