Política

La vaga en els transports bloqueja de nou França i eleva la pressió social

La important aturada en el sector ferroviari provoca embussos quilomètrics a París

Avui hi ha noves manifestacions contra la reforma de les pensions

Són les dotze del migdia a la Gare du Nord de París, rebatejada pels agents ferroviaris en vaga com “la roja”. Centenars de persones s’impacienten en una de les andanes en espera de l’arribada d’un dels trens del servei de rodalies per desplaçar-se cap al nord de la capital francesa. Aquests combois circulen amb comptagotes. “Deixeu baixar els passatgers del tren abans de pujar-hi!”, crida amb un megàfon una treballadora afrofrancesa de la RATP. Petites empentes i cues atapeïdes. Després d’una espera més llarga del que és habitual, el tren arrenca ple de gom a gom.

Les aglomeracions en el transport públic i els embussos quilomètrics a les carreteres es van multiplicar ahir a França, sobretot a la regió parisenca, que va viure un “dilluns negre”, la jornada més caòtica pel que fa a la circulació després de l’inici, el 5 de desembre, de la vaga contra la reforma de les pensions. Ahir al matí es van formar fins a 631 quilòmetres d’embussos –gairebé el doble de la mitjana–, un rècord aquest any a la regió metropolitana de París. En el conjunt del país, només van circular un 20% dels trens d’alta velocitat i un 30% dels regionals.

El seguiment de la vaga continuava sent molt important entre els treballadors del sector ferroviari i dels transports metropolitans. Més del 77% dels conductors de trens van desertar de la seva feina, per un total del 17% dels assalariats de la SNCF.

Mesurar la força

Avui els sindicats organitzen una nova jornada de manifestacions i de vaga general. Aquesta iniciativa servirà per mesurar la força d’un moviment que dijous passat va mobilitzar més de 800.000 persones, en la protesta sindical més important a França des del 2010.

Unes manifestacions que tindran lloc el dia abans que el primer ministre Édouard Philippe presenti, demà, de “manera integral”, la reforma de les pensions, amb què l’executiu vol transformar l’actual model de 42 règims de cotització en un únic sistema per punts.

“El principal responsable d’aquestes pertorbacions en el transport és el govern”, assegura des de l’andana Emilie Corn, de 34 anys, que espera des de fa tres quarts d’hora un tren de rodalies a la Gare du Nord, la més freqüentada d’Europa. “Si aproven aquesta mesura, es veuran afectades les pensions de tothom”, hi afegeix aquesta assistenta d’explotació en el sector dels transports, amb relació al temor, expressat per sindicats i col·lectius ciutadans, que la reforma de Macron comporti una disminució d’entre el 15% i el 23% de les pensions públiques.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.