Societat

La nova T-usual afavorirà més els viatgers habituals

L’ATM presenta un nou model tarifari per al transport públic de l’àrea de Barcelona per a l’any vinent

Desapareix la T-10, el títol més utilitzat, i es crea la T-casual, més cara i unipersonal

Incentivar l’ús del transport públic a través de tarifes que afavoreixin els viatgers habituals. Aquest és l’objectiu del nou model de títols de transport públic de l’àrea de Barcelona per al 2020, que van presentar ahir els responsables de les diferents administracions que formen l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

Destaca la simplificació del sistema i la creació de dos nous títols. La T-casual, que substitueix la T-10 i tindrà 10 viatges i caràcter unipersonal. Està pensada per a usuaris que fan servir el transport públic amb menor freqüència. El preu d’una targeta per una zona serà d’11,35 euros, 1,15 euros més que la T-10 actual i, a diferència d’aquesta, només la podrà fer servir una persona.

La T-usual, que substitueix la t-mes i la T-50/30, permetrà fer un nombre il·limitat de viatges durant 30 dies consecutius a partir de la primera validació i serà un títol personalitzat, és a dir, el títol de transport portarà les dades de l’usuari. Té un preu de 40 euros per una zona, el que el fa un 25% més econòmic que l’actual T-mes i és 3,5 euros més barat que la T50/30, que permet un nombre màxim de 50 viatges en 30 dies. És per això que el president del consell d’administració de l’ATM, el conseller Damià Calvet, explicava ahir que amb el preu es vol afavorir que una part dels usuaris que es desplacen cada dia en transport públic per anar a treballar o a estudiar i fan servir la T-10 puguin passar-se a la T-usual. “Si es fan dos viatges cada dia, a partir del divuitè dia ja està amortitzat el cost de la T-usual”, va assegurar ahir Calvet. A més, l’objectiu és, segons el conseller, que “cada cop més gent pugi al tren del transport públic”, en el context d’emergència climàtica i també d’entrada en funcionament de la zona de baixes emissions.

L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va qualificar de “revolució tarifària” el nou sistema de títols de transport i va posar l’èmfasi en el caràcter de tarifa plana amb viatges il·limitats la T-casual. “Anunciem la major reducció tarifària que s’ha fet mai a la història, d’un 25% del títol més habitual”, en referència a la T-usual.

La T-jove, un títol personalitzat que permet viatges il·limitats durant 90 dies consecutius per a persones menors de 25 anys, redueix el preu en 25 euros en el cas d’una zona. Es manté la T-16 gratuïta per als menors de 16 anys i els títols socials adreçats a famílies monoparentals i nombroses tenen una reducció del 25% de mitjana. També es manté la bonificació per a persones en situació d’atur i la T-usual per aquest col·lectiu té un preu de 9,95 euros. Es crea una nova targeta, la T-grup, que és l’únic títol multipersonal. Permetrà fer 70 viatges en 30 dies i està pensada per a grups escolars o esportius que es desplacen en transport públic per la regió metropolitana de Barcelona i tindrà un cost de 79,45 euros per a una zona.

El vicepresident de mobilitat de l’AMB, Antoni Poveda, va destacar que aquest canvi de sistema tarifari “no compromet la viabilitat econòmica del sistema de transport” i va explicar quela transformació del sistema tarifari es fa pensant en els canvis que incorporarà la futura T-mobilitat, que representarà la digitalització dels títols de transport amb un tarifació que tindrà en compte els quilòmetres recorreguts i la recurrència. Calvet va situar en l’1 de gener del 2021 l’entrada en funcionament de la T-mobilitat, tot i que va avançar que aquest any ja “passaran coses”.

Els usuaris habituals hi sortiran guanyant i volem que cada cop més gent pugi al tren del transport públic
Damià Calvet
conseller de territori i sostenibilitat i president de l’amt
Anunciem la major reducció tarifària que s’ha fet mai a la història, d’un 25% del títol més habitual
Ada Colau
alcaldessa de barcelona
Aquest canvi no compromet la viabilitat econòmica del sistema de transport
Antoni Poveda
Vicepresident de mobilitat i transport de l’AMB

Títols més cars per a turistes i visitants esporàdics

El preu del bitllet senzill per una zona s’incrementa 20 cèntims i passa de 2,20 a 2,40 euros. També s’incrementa el preu de la T-dia , de 8,60 a 10,50 euros per una zona i el preu del bitllet senzill de metro per accedir a l’aeroport serà de 5,15 euros, 55 cèntims més car. L’alcaldessa de Barcelona destacava que s’ha posat l’èmfasi a afavorir els usuaris habituals del transport públic amb reduccions de tarifes, però que l’increment de preus de títols per a viatgers esporàdics i turistes no és cap penalització. “Els preus estan molt per sota dels títols similars que hi ha en altres ciutats europees”, va indicar. Els usuaris que a partir del gener tinguin viatges amb la T-10, que actualment és multipersonal, la podran utilitzar de forma unipersonal fins al 29 de febrer. La resta de títols adquirits el 2019 podran utilitzar-se fins la data de caducitat.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.