Infraestructures

Denuncien la falta d’inversió a l’R3

La Cambra de Comerç adreça una reclamació al Síndic de Greuges pels incompliments d’Adif a la línia de Vic i Puigcerdà

Alcaldes i agents del territori se sumen a la queixa i exigeixen el desdoblament des de Montcada

Farta d’esperar inversions que no arriben, la Cambra de Comerç de Barcelona ha denunciat davant del Síndic de Greuges les deficiències de la línia R3 de rodalies, que afecten els usuaris d’Osona, el Vallès Oriental, el Ripollès i la Cerdanya. La línia, que cobreix el trajecte entre l’Hospitalet de Llobregat, Vic i Puigcerdà, és l’única de la xarxa de rodalies en què gran part del trajecte discorre per via única. És per això que consideren que l’incompliment reiterat dels compromisos i la falta d’inversions resta oportunitats i potencial econòmic al territori.

El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Joan Canadell, recorda que la reivindicació per desdoblar el tram entre Montcada i Vic és de pràcticament fa vuit anys i encara no s’ha materialitzat res. L’únic que està en procés d’execució és el tram de 17,4 quilòmetres entre Parets del Vallès i la Garriga, però encara no hi ha ni terminis concrets ni una planificació dels treballs. “L’únic que hem vist és un parell de quilòmetres de terres remogudes”, es queixava ahir Canadell, que va fer el recorregut en tren des de Barcelona fins a Vic acompanyat del síndic de greuges, Rafael Ribó, per mostrar-li sobre el terreny les deficiències que denuncien. De fet, el tren que van agafar va arribar amb un quart d’hora de retard per problemes derivats d’una incidència a l’estació de Sants. “Es tracta de l’única línia que es manté en via única des del segle XIX. És intolerable que per anar de Vic a Barcelona es pugui arribar a trigar una hora i mitja”, es lamentava el president de la Cambra.

La menys puntual

L’R3 és la línia de rodalies amb menys passatgers, unes 27.000 persones la fan servir cada dia, cosa que representa un 72% menys que la mitjana del conjunt de línies. És també la que té un menor índex de puntualitat, d’un 88,6%. És per això que, segons el Síndic de Greuges, l’estat de la línia “vulnera el dret a la mobilitat dels veïns”. A la queixa s’han sumat també alcaldes i agents socials de les comarques afectades, que ahir es van aplegar a Vic per donar a conèixer les reclamacions al Síndic.

Segons càlculs fets per la Cambra, el desdoblament de la línia permetria duplicar el volum diari d’usuaris. “Pensem que, si es prestés un servei eficient, les xifres fins i tot es podrien triplicar o quadruplicar”, explicava Joan Canadell, que recordava l’incompliment reiterat de l’Estat. “Pràcticament no s’ha invertit res del que s’havia anunciat. En el període d’inversions del 2008 al 2016 hi havia d’haver una pluja de 4.000 milions, dels quals 700 eren per a aquesta línia, i això no s’ha executat. Després hi va haver una nova promesa, entre el 2014 i el 2016 el ministeri es va comprometre a posar 306 milions per al pla de rodalies, dels quals només s’han executat fins avui un 12%, i finalment el 2015 es va començar a posar a licitació el desdoblament del tram de la Garriga, i encara no tenim ni un full de planificació de les accions que es faran”, enumerava ahir el president de la Cambra. Aquest dèficit dificulta també que la línia es pugui fer servir per al transport ferroviari de mercaderies. Canadell reconeixia que només una empresa de tot el territori la fa servir. “Si tinguéssim una doble via i un servei adequat, altres empreses i sectors industrials la utilitzarien”, assegurava.

Per aquest motiu, la Cambra reclama un “traspàs efectiu” de la competència de rodalies a la Generalitat, que, segons diuen, no s’ha complert perquè l’Estat no ha transferit directament la consignació pressupostària necessària per cobrir el dèficit d’operació del servei, que es calcula que és d’uns 170 milions a l’any. A la queixa adreçada al Síndic de Greuges es qualifica d’“essencial” que la Generalitat “assumeixi la plena responsabilitat en la gestió de totes les infraestructures necessàries per a la prestació del servei de rodalies i regionals a Catalunya”. La denúncia forma part del pla d’acció de la Cambra, en l’àmbit d’infraestructures, amb l’objectiu de bastir una xarxa descentralitzada que permeti construir un país connectat. Es considera que l’R3 “és una veritable infraestructura de país que permet lligar comarques i entrellaçar tres vegueries d’un alt potencial estratègic i econòmic per a Catalunya”.

Demandes del territori

A més de la demanda de desdoblament, els alcaldes del territori esperaven ahir el Síndic amb altres peticions. Des de Sant Quirze de Besora, l’alcalde, David Solà, explicava que el seu municipi té l’única estació de la demarcació de Barcelona “amb pas a nivell que no té projecte per desaparèixer”. L’alcalde de Manlleu, Àlex Garrido, reclamava la millora de la freqüència dels trens i la necessitat de tenir “una línia en condicions per afavorir el creixement de tota la comarca”. Des de Ripoll, l’alcalde, Jordi Munell, reivindicava igualtat de condicions amb altres territoris. “En un país en equilibri ha de ser igual de digne viure a Ripoll que viure a l’àrea metropolitana i tenir un mitjà de transport fiable i segur és imprescindible per poder retenir talent professional i innovació”, destacava. L’amfitriona, l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, exigia el compliment de les millores promeses i reclamava “un servei d’acord amb les necessitats del segle XXI”.

LES FRASES

És intolerable que per anar de Vic a Barcelona es pugui arribar a trigar una hora i mitja
Joan Canadell
President de la cambra de comerç de barcelona
Amb la falta d’inversions del Ministeri de Foment es vulnera el dret a la mobilitat dels veïns
Rafael Ribó
Síndic de greuges
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.