Política

Troben 39 morts dins d’un camió als afores de Londres

La policia deté el conductor, de 25 anys, i revela que el contenidor provenia del port belga de Zeebrugge

Tot fa pensar que es tracta d’un nou cas de tràfic de persones, en augment els últims anys

La policia britànica va trobar ahir els cossos sense vida de 39 persones, entre el quals hi havia un adolescent, dins d’un camió frigorífic en un polígon industrial de la localitat de Grays, a Essex, a l’est de Londres. Es tracta d’un dels majors crims en la història del Regne Unit.

La policia va identificar el conductor del vehicle, Mo Robinson, un jove camioner nord-irlandès de 25 anys. Està detingut i està sent interrogat per la policia. Se l’acusa d’assassinat massiu. La seva parella està esperant un fill. El seu germà va dir que no sabia res d’ell des de feia dies.

La policia també va confirmar que el contenidor provenia de Bulgària. Estava registrat a la localitat portuària de Varna, al mar Negre. El camió, propietat d’un empresari irlandès, era de la marca sueca Scania. El contenidor frigorífic amb les 39 persones amagades va ser traslladat en ferri des del port de Zeebrugge, a Bèlgica, fins al port de Purfleet, a l’estuari del Tàmesi, al sud-est d’Anglaterra.

Va arribar a Purfleet, per on passen 250.000 camions cada any, a les 12.30 h de la matinada de dimecres. Allà va ser recollit per Mo Robinson, que el va anar a buscar amb el seu camió i el va remolcar fins al polígon industrial de Grays. Els treballadors del servei d’ambulàncies van ser els primeres d’arribar-hi, a la 01.40 h, i els que van obrir el contenidor. Les 39 persones estaven a 25 graus sota zero i haurien mort congelades.

Es creu que eren immigrants il·legals i que havien pagat per ser introduïts al Regne Unit. Bulgària fa frontera amb Turquia i Grècia, dos països que han rebut un gran flux de refugiats que fugen de les guerres de Síria, l’Iraq i l’Afganistan. L’entrada principal al Regne Unit és a través del port francès de Calais i l’anglès de Dover, al canal de la Mànega,. Des de la crisi europea dels immigrants del 2015 i el tancament del campament de La Jungla, a Calais, i davant la imminència del Brexit, s’ha incrementat la seguretat i les màfies de traficants de persones busquen altres rutes.

Una de les rutes alternatives era la de Zeebrugge-Purfleet. El 2014 ja van trobar mort un immigrant afganès dins d’un contenidor al port de Zeebrugge. Les autoritats portuàries havien avisat d’un increment de la presència d’immigrants il·legals al port en els últims mesos. El ministre d’Immigració belga havia demanat més ajut al govern britànic per fer-hi front.

Una altra entrada alternativa és a través dels 500 quilòmetres de frontera que hi ha a la costa irlandesa i els 275 punts de creuament a l’illa de la Gran Bretanya. El 2018 es va traficar amb gairebé 7.000 persones entre les illes d’Irlanda i la Gran Bretanya, un 36% més que el 2017, segons dades oficials. Els immigrants paguen fins a 12.000 euros per fer tot el viatge. El tràfic de persones s’ha incrementat per la proximitat del Brexit perquè les màfies creuen que després serà més complicat entrar al país.

“Portats a la justícia”

La policia està intentant identificar els 39 cadàvers. L’Agència Nacional del Crim britànica (NCA), que s’encarrega d’investigar les màfies que trafiquen amb persones, també participa en la investigació per intentar capturar els responsables. L’NCA va revelar el maig passat que s’havia “incrementat l’ús de mètodes sofisticats d’entrada clandestina al Regne Unit”, organitzats per bandes criminals els últims mesos.

“Tots aquests traficants d’éssers humans haurien de ser capturats i portats davant de la justícia”, va declarar el primer ministre, Boris Johnson, al Parlament. Per la seva banda, la ministra de l’Interior, Priti Patel, va reclamar que s’incrementin les penes contra els traficants de persones.

LA XIFRA

25
graus sota zero
és la temperatura a l’interior del contenidor on es van traslladar els immigrants des de Bèlgica.
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.