Unió Europea
Mobilitat urbana
Els patinets acceleren el debat climàtic
DESAFIAMENT ·
El creixement de l’oferta, l’aparcament i la seguretat viària són els grans reptes de regulació d’aquest tipus de vehicle
La micromobilitat ha accelerat el debat sobre l’impacte climàtic dels centres urbans i fa replantejar el predomini del cotxe a les grans ciutats
L’entrada anàrquica i ràpida dels patinets elèctrics a Europa ha posat la mobilitat urbana europea davant del mirall. Arribats des dels Estats Units el 2018, en només un any s’han infiltrat amb tant èxit a les principals ciutats europees que ara es trenquen el cap per gestionar aquest nou intrús als seus carrers. Però a banda de les discussions sobre com s’han de regular aquests nouvinguts, la irrupció de l’anomenada micromobilitat ha accelerat el debat sobre l’impacte climàtic dels cada cop més massificats centres urbans.
El creixement de l’oferta, l’apilament de patinets als carrers i la seguretat viària han generat controvèrsia i el dubte sobre la capacitat de les ciutats d’assimilar noves formes de transport. Innovadores empreses emergents han inundat en el darrer any les capitals del Vell Continent amb aquests vehicles elèctrics que, de manera flexible, permeten als usuaris recollir i aparcar en qualsevol lloc de la via pública. A Brussel·les, per exemple, calculen que hi ha entre 6.000 i 10.000 patinets de gairebé una desena d’operadors.
Una sobtada invasió de patinets que ha ennuegat especialment aquells estats europeus amb menys tradició ciclista urbana, com ara el francès, l’espanyol i l’italià.
Després de veure la primera mort d’un conductor en patinet, les autoritats franceses van aplicar límits de velocitat de 20 kilòmetres per hora i han prohibit aparcar-los en qualsevol punt del carrer.
Alemanya li ha seguit els passos, mentre que els italians estan a punt d’acabar una llei per regular-ho, tot i que deixaran en mans dels alcaldes la possibilitat de prohibir-los. El Regne Unit és el més radical: allà és il·legal agafar un patinet.
“Els Estats Units van inventar els patinets, la Xina els intenta copiar i Europa, regular”, ironitza l’encarregat de redissenyar la mobilitat a Brussel·les, Matthias van Wijnendaele. Aquest politòleg creu que els estats han estat “lents” a l’hora de legislar aquest fenomen i defensa que les ciutats han de tenir més mà perquè necessiten actuar “ràpid” en vista d’aquestes transformacions.
La companyia Lime és una de les millor implantades en aquest sector i, si bé es queixa de les dificultats del mercat europeu, el seu representant a Bèlgica, Benjamin Barnathan, assegura a El Punt Avui que són “proactius” treballant amb l’administració pública.
Canvi de paradigma?
Si bé Van Wijnendaele reconeix que, per exemple, calen més llocs dedicats a l’estacionament dels patinets, considera que el repte real són els vehicles de quatre rodes. “El cotxe és un problema a les ciutats”, indica, recordant que ocupen un espai important a la via pública, però que no molesta els veïns perquè hi estan acostumats.
“Encara hi ha massa ciutats a Europa que estan completament desbordades pels cotxes”, assegura Van Wijnendaele. Aquest assessor belga alerta dels problemes de congestió, qualitat de l’aire i domini de l’espai públic. I aquí és on companyies com ara Lime han vist una oportunitat de negoci introduint els patinets. Així, es reivindiquen com l’alternativa ecològica i moderna als automòbils.
Van Wijnendaele defensa que els municipis es plantegin una estratègia amb l’objectiu de crear “ciutats habitables amb mobilitat sostenible i menys pol·lució” reduint el nombre de cotxes als carrers. “Estem convençuts que els patinets i les bicis elèctriques poden formar part d’aquest pla”, diu l’expert belga.