Economia

Sense incidències greus en la jornada de vaga de Renfe

L’aturada ferroviària, la segona d’un estiu en què n’hi ha dues més de convocades a final de mes, genera esperes i vagons més plens

Els treballadors denuncien els serveis mínims “salvatges”

La segona jornada de vaga de Renfe de l’estiu es va desenvolupar ahir sense grans incidències, més enllà d’alguns trens especialment atapeïts i les esperes més llargues del normal en les franges horàries afectades, així com alguns passatgers contrariats per haver d’esperar el comboi següent. Tant l’empresa com el sindicat convocant, CGT, van fer un diagnòstic de normalitat en general, tot i que la jornada d’ahir coincidia amb la sortida del pont del 15 d’agost, un dels moments amb més moviment de passatgers en ferrocarril.

A Catalunya, les aturades als trens de Rodalies es van iniciar a les dotze del migdia fins a les quatre de la tarda, amb uns serveis mínims del 40%, els mateixos que en l’altra franja de la jornada, entre les vuit del vespre i la mitjanit. Quant als trens de mitja distància, en van circular un 65%, així com un 78% dels d’alta velocitat.

Amb aquesta mobilització, la segona després de la del 31 de juliol, i abans de les previstes per als dies 30 d’aquest mes i 1 de setembre, els convocants reivindiquen un augment de les taxes de reposició, millores en els horaris per poder conciliar, posar fi a l’externalització de determinats serveis i la possibilitat de promoció interna.

Renfe va xifrar en un 2,2% el seguiment de la vaga. Aquesta baixa incidència, augurada ja pel sindicat convocant, va fer que un dels portaveus de la CGT en el sector ferroviari, José López, subratllés els serveis mínims “salvatges” decretats pel Ministeri de Foment, que “impedeixen exercir el dret a la vaga dels treballadors”. López va recordar que tots els maquinistes, interventors i supervisors van haver de complir les seves funcions, com també gairebé el 93% de la resta de personal, des del de megafonia fins al de taquilles.

Ryanair també pararà

Mentrestant, els tripulants de cabina de Ryanair van convocar ahir una vaga de 10 dies per al mes de setembre. Els treballadors, representats pels sindicats Sitcpla i USO, van registrar un preavís de vaga per als dies 1, 2, 6, 8, 13, 15, 20, 22, 27 i 28 de setembre, per mirar d’impedir que l’aerolínia de baix cost tanqui les bases de Girona, Gran Canària i Tenerife Sud. Segons els representants laborals del personal de cabina, Ryanair ja els ha comunicat la intenció de dur a terme aquests tancaments, per bé que l’aerolínia no ho ha confirmat oficialment. Segons Manuel Lodeiro, portaveu de Sitcpla, si la mesura s’executés comportaria acomiadaments de personal, tant del contractat directament per Ryanair com del que “encara roman de manera il·legal en les agències satèl·lit”. Per la seva banda, Jairo Gonzalo, d’USO-Ryanair, dubta de la predisposició de l’empresa a arribar a acords o ni tan sols de “seure a negociar”.

Els sindicats creuen que el problema “no és un fet aïllat”, sinó un procés d’incompliments reiterats. Per aquest motiu, Sitcpla confia que el Ministeri de Foment “no torni a anul·lar” la capacitat de vaga dels treballadors, com ja va fer l’any passat, imposant-hi uns serveis mínims “abusius”.

El conflicte del Prat, en punt mort

Sis dies després d’haver iniciat una vaga indefinida, els empleats de Trablisa, l’adjudicatària dels controls de seguretat de l’aeroport del Prat, continuaven ahir la protesta, sense que hi hagués, però, cap previsió de reunió formal amb l’empresa per intentar desencallar el conflicte. La vaga s’ha deixat notar poc, en bona part per la decisió de la delegació del govern espanyol de fixar uns serveis mínims del 90% i, en menor mesura, per la precaució dels passatgers d’acudir amb temps de sobra a la infraestructura. Fonts de Trablisa van assegurar ahir que mantenen “contactes informals” amb el comitè, un extrem que portaveus dels treballadors van negar rodonament. El comitè continua pendent de l’evolució de la denúncia que van presentar dimarts a la Inspecció de Treball contra la decisió de l’empresa de portar empleats d’altres aeroports per treballar al Prat durant la vaga.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.