Economia

Baixa incidència de la vaga de seguretat a l’aeroport del Prat

Algunes cues es van formar per l’excessiva previsió d’alguns usuaris que temien el caos

Els treballadors denuncien “la inseguretat i la insalubritat” de l’aeroport per la falta de personal i la precarietat

Trablisa no descarta noves reunions

Als filtres hi ha cinc persones en lloc de les sis que correspondrien

Escassa repercussió de la vaga de treballadors de l’empresa adjudicatària de la seguretat de l’aeroport del Prat, Trablisa, els treballadors de la qual van iniciar-la a les 00.00 hores de divendres amb caràcter indefinit per reclamar millores salarials i laborals. L’antelació amb què van acudir a l’aeroport molts passatgers, en previsió de possibles cues o fins i tot d’un caos semblant al que s’hi ha produït amb aturades laborals recents, i també el fet que la delegació del govern espanyol hagi fixat uns serveis mínims molt elevats, del 90%, va fer que, tret d’alguns moments puntuals, els temps d’espera no fossin gaire superiors als que hi sol haver en aquestes dates de la temporada alta estival.

Va ser a primera hora del matí quan alguns usuaris matiners, la majoria alertats per les respectives companyies aèries, van superar els 30 minuts de cua a la T1, i una mica més, uns 40 minuts, a la T2, encara que segons explicaven alguns passatgers, en molts casos s’havia de ser més pacient a l’hora de facturar equipatge que no pas passant els arcs de seguretat afectats per la vaga, on només hi va haver algunes esperes entre les 6 h i les 7 h. Tret d’aquests moments i de les aglomeracions lògiques, coincidint amb l’arribada d’algun autobús o tren amb viatgers, la resta del dia hi va haver un ritme normal.

I és que, segons la mateixa empresa, els serveis mínims es van complir fil per randa. Pilar Albacete, directora de recursos humans de Trablisa, va comparèixer davant la premsa per donar un missatge de “tranquil·litat” sobre el transcurs de la vaga, que tanmateix va qualificar d’“il·legal”, per bé que no va descartar convocar noves reunions amb els representants dels treballadors per mirar de recuperar el diàleg. Aquest s’havia trencat divendres passat, quan la reunió de mediació al Departament de Treball es va saldar sense acord.

Molt més queixosos que els usuaris estaven els treballadors en vaga, sobretot pel percentatge de serveis mínims. Fidel Gómez, membre del comitè de vaga, denunciava les dificultats per complir el 90% d’efectius, quan, va subratllar, durant tota la temporada alta Trablisa ha mantingut els filtres de seguretat infradotats.

Un de cada sis

Segons va explicar Gómez, a cada arc de seguretat hi ha d’haver sis persones, dues de les quals s’encarreguen d’efectuar els controls aleatoris que impliquen obrir equipatges per revisar-los més a fons, una actuació que es fa en almenys en un 10% dels casos. “Ja fa temps que als filtres només hi ha cinc persones i això ha deixat els controls aleatoris amb tan sols un treballador, per la qual cosa només se’n fan un 5% sobre el total”, assegurava Gómez.

Altres membres del comitè, com ara la presidenta, Genoveva Sierra, lamentaven que la vaga era més “moral” que real, ja que pràcticament tot el personal dels últims dies estava operatiu. Els treballadors s’exclamaven pel fet que ahir haguessin arribat al Prat treballadors que l’empresa té situats en altres aeroports, com ara el de Palma. “N’han arribat uns quants, amb viatge, hotel i hores extres pagades, a més del sou de deu hores més com a complement”, recordava l’assessor del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez. La responsable de recursos humans, Pilar Albacete, va replicar que aquests trasllats temporals es fan puntualment per cobrir puntes de feina i que en altres ocasions han arribat treballadors d’altres punts de l’Estat per la càrrega de treball.

Concentració a la T1

La plantilla, un grup reduït de la qual va protagonitzar una petita concentració cap al migdia a la porta giratòria de la T1, coincidia a retreure a Trablisa que “normalment fa prevaldre la fluïdesa per sobre de la seguretat”, i que això encara s’aguditza més en una jornada de vaga.

Segons els empleats, el Prat és un aeroport “insalubre i insegur”, per les males condicions dels treballadors i la falta de personal. “Estem operant i fent, de facto, de control de duanes, sense material adequat i sense descansos”, indicava Fidel Gómez, que va denunciar que Trablisa, que no habilita els relleus prescrits pel laude emès pel govern espanyol el 2017, fins i tot s’ha “estalviat” 60.000 euros perquè no ha realitzat les corresponents revisions mèdiques al personal.

LES FRASES

Amb aquests serveis mínims abusius tan sols podem fer vaga moralment, mentre passem maletes
Genoveva Sierra
presidenta del comitè d’empresa de trablisa

LES XIFRES

Cal exercir el dret a vaga amb respecte a la normativa i amb els mínims perjudicis per als usuaris
Magdalena Valerio
ministra espanyola de treball, migracions i seguretat social
Els filtres han funcionat amb normalitat i s’han complert els serveis mínims
Pilar Albacete
responsable de recursos humans de trablisa
490
vols
es van enlairar des de l’aeroport català. Sumant-hi els aterratges, hi va haver un miler d’operacions.
185.000
passatgers
van passar ahir per les instal·lacions de l’aeroport del Prat, entre arribades i sortides.

No hi haurà laude de l’Estat com el 2017

Interrogada sobre la vaga al Prat, la ministra de Treball, Magdalena Valerio, assegurava ahir que el govern espanyol no té previst dictar un laude, a diferència del que va fer fa dos anys per liquidar un conflicte molt semblant al d’aquests dies. En aquella ocasió, l’empresa adjudicatària de la seguretat de l’aeròdrom barceloní era Eulen, que més tard va subrogar els seus empleats a la companyia que se n’ocupa actualment, Trablisa. En la roda de premsa posterior a l’habitual consell de ministres dels divendres, la ministra Valerio va expressar el seu desig que els serveis mínims fixats per la delegació del govern a Catalunya es compleixin i al mateix temps es respecti el dret a la vaga. “Que s’exerceixi però amb respecte a la normativa vigent i amb els mínims perjudicis possibles”, va subratllar Valerio. Precisament, alguns dels treballadors en vaga recordaven ahir a la premsa que un dels desencadenants de la protesta ha estat, precisament, el seguit d’incompliments de la direcció de Trablisa del laude dictat el 2017 i que introduïa millores laborals “de compliment obligat”. En canvi, la responsable de recursos humans de la companyia, Pilar Albacete, assegurava que el laude s’havia complert totalment.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.