Política

El PSOE s’enreda i dona joc a rivals amb el ‘Haz que pase’

El lema de Sánchez és calcat al de cosmètics Maybelline i la portaveu Celaá hi veu el ressò amorós de la pel·lícula ‘Titanic’

El PP el versiona amb Rufián, Torra, Otegi i Puigdemont i vol “que passin”

Un eslògan publicitari es juga l’èxit en el fet de ser impactant i cridaner per a l’audiència, però sense creuar la línia de devorar la pròpia marca i regalar una paròdia involuntària a les marques rivals. I això és el que ha passat amb el nou lema elegit pel PSOE de Pedro Sánchez, que de L’Espanya que tu vols amb què obria la precampanya va saltar ahir a un equívoc Haz que pase, que es pot interpretar al mateix temps com “fes possible que succeeixi” o bé “fes que passi a la història”, i que no hauria tingut un doble sentit perjudicial si el lema triat hagués estat Haz que suceda o Haz que ocurra, per posar només dos exemples.

La seu central del PSOE, al carrer Ferraz de Madrid, exhibeix des d’ahir una gegantina lona amb el rostre en primer pla de Sánchez i el controvertit Haz que pase. “Que l’abstenció no ens robi el futur. Perquè Espanya no s’aturi, demano un esforç extraordinari de mobilització el 28 d’abril”, explicava Sánchez en un acte dels socialistes a Madrid.

Celaá, Winslet i DiCaprio

Però la seva ministra i portaveu Isabel Celaá s’encarregava alhora d’ensucrar el lema afirmant que s’inspira en la història d’amor que viuen Rose DeWitt Bukater (Kate Winslet) i Jack Dawson (Leonardo DiCaprio) a Titanic, la pel·lícula de James Cameron del 1997. “És de Titanic! És preciós! Ell li diu a ella: ‹Haz que pase, haz que cuente›, i es troben al rellotge”, va voler traduir Celaá per subratllar tot el potencial cinematogràfic i amorós de la frase elegida. El que no van dir Sánchez i Celaá és que no és original: el seu referent anglès make it happen té reminiscència kennedyana, però també és assumit per la marca de cosmètics Maybelline, el web hazquepase.com és d’una firma de coaching i el guru motivacional veneçolà Maickel Melamed té una obra publicada amb el títol Si lo sueñas, haz que pase.

A l’eslògan socialista només li calia l’al·lusió a la història d’amor a bord d’un transatlàntic que es va enfonsar l’abril del 1912 per regalar munició electoral a tots els rivals. “Aquest govern és el Titanic, un vaixell que s’enfonsa, i pretenen que l’orquestra segueixi sonant i que la paguem tots: amb decretazos electoralistes, amb mentides sufragades amb un CIS polititzat i amb una televisió pública al servei de Ferraz”, en va fer mofa el president del PP, Pablo Casado, de visita a un grup hortofructícola a El Alquián (Almeria). “Fes que passi aquest malson de nou mesos del pitjor president de la història d’Espanya, el més radical i el més entregat als independentistes i als batasunos”, va reblar Casado.

Vídeos de paròdia del PP

La maquinària del PP va fer dos vídeos de paròdia a les xarxes socials. El primer, amb la cara de Torra superposada al personatge de Kate Winslet i la de Sánchez al cos de DiCaprio en la cèlebre escena dels braços oberts a la proa del vaixell. I el segon vídeo, amb la cara de Sánchez convertida consecutivament en Gabriel Rufián, Quim Torra, Pablo Iglesias, Arnaldo Otegi i finalment en Carles Puigdemont i el lema Haz que pase y que no vuelva.

Ciutadans, al seu torn, va penjar ahir un primer cartell de campanya amb el lema “Pedro, nosaltres canviarem Espanya”, en al·lusió a la decisió de Sánchez de canviar el matalàs de La Moncloa com a primera mesura que relata al llibre Manual de resistencia. “Haz que pase. Spoiler”, ironitzava l’al·ludit Gabriel Rufián (ERC) amb una fotografia del pacte Sánchez-Rivera del febrer del 2016.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.