La UE buida de vaixells la seva missió al Mediterrani
Els estats demanen retirar-los perquè discrepen sobre com repartir-se els refugiats nàufrags que hi puguin embarcar
L’operació militar té per objectiu lluitar contra les màfies de tràfic de persones
Una missió marítima sense vaixells. Aquesta és l’absurditat a la qual s’ha vist reduïda l’operació Sophia de la Unió Europea per lluitar contra el tràfic d’immigrants i prevenir morts al Mediterrani. Impulsada el 2015 amb una lògica militar i no humanitària per frenar l’onada migratòria actuant al mar, aquesta intervenció ha quedat buida i sense eines per les endèmiques discrepàncies entre estats membres a l’hora d’acollir les persones naufragades en la temptativa d’arribar a Europa.
Naufraga així l’única operació marítima en un Mediterrani cada cop més abandonat des del tancament de ports a Itàlia i les contínues obstruccions a la feina de les ONG de salvament, com ara Proactiva Open Arms.
Les capitals europees van acordar ahir allargar el mandat de la missió militar EUNAVFOR MED, més coneguda com a Sophia, però “suspenent temporalment” els seus efectius navals. Concretament, dos, un d’italià i un d’espanyol. Aquestes embarcacions no tenen com a objectiu socórrer persones al mar, sinó treballar per trencar les xarxes de tràfic de persones que operen al Mediterrani, sobretot a les costes líbies. Ara bé, el dret marítim internacional obliga els vaixells de la UE a pujar a bord aquells immigrants naufragats que puguin trobar i quan aquests posen un peu al vaixell ja s’activen els seus drets per sol·licitar l’asil al bloc europeu. A més, els han de traslladar al port segur més proper, normalment Itàlia o Malta per la seva proximitat amb Líbia.
Aquesta situació en què es poden trobar les dues embarcacions de la missió Sophia és la que ha fet esclatar la base de l’operació. Incapaços de resoldre l’enquistat debat sobre com repartir el desembarcament de les persones salvades al mar, els socis europeus no van aconseguir pactar que aquests vaixells continuïn navegant i s’exposin a trobar refugiats naufragats. El govern de coalició entre la ultradretana Lliga i el populista Moviment 5 Estrelles ha estat un dels grans detractors del manteniment d’aquests efectius navals.
“És una operació marítima i és clar que sense vaixells no podrà implementar de manera efectiva el seu mandat”, va reconèixer ahir la portaveu del Servei d’Acció Exterior de la Unió Europea, liderat per Federica Mogherini. L’alta representant de la UE era contrària a aquest revés a l’operació, però la decisió era en mans dels governs.
I sense vaixells què queda? Segons la portaveu de Mogherini, “la resta” d’actuacions que feien fins ara, com ara l’entrenament dels guardacostes libis, el suport a la implementació de l’embargament d’armes i les activitats aèries de control continuaran en marxa.
“Abdicació escandalosa”
Una actuació insuficient per a diverses organitzacions de drets humans com ara Amnistia Internacional. El seu expert en migració, Matteo de Bellis, va acusar les capitals europees “d’abdicar de manera escandalosa de les seves obligacions”. “Després d’haver utilitzat excuses, tret les embarcacions de salvament de les ONG de la Mediterrània i deixat de fer salvaments des de fa mesos, els governs de la UE treuen ara els seus propis vaixells, sense deixar ningú per salvar la vida de les dones, dels homes i dels nens en perill.”