Infraestructures

FGC vol treure trànsit de la C-58 amb un nou túnel al Vallès

L’empresa projecta expandir-se fins al 2030 unint la xarxa entre plaça Espanya i l’estació de Gràcia

Aspira a quedar-se rodalies i operar la llançadora de l’aeroport i l’alta velocitat regional

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) presentava ahir una ambiciosa estratègia de creixement fins al 2030 amb l’objectiu de ser el “motor del canvi de model energètic”, en paraules del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet. Tècnicament, per una banda l’empresa ja abandona aquest any els combois que utilitzen energia fòssil i es planteja arribar al 50% d’energia solar el 2021 amb l’explotació de plantes fotovoltaiques pròpies. Però el veritable salt per reduir la contaminació del trànsit a l’àrea metropolitana el vol fer expandint una xarxa de ferrocarrils que redueixi en quinze minuts el trajecte actual entre Barcelona i el Vallès de manera que el servei en tren sigui més competitiu que el vehicle privat i la furgoneta de transport que congestionen cada dia la C-58, però també la B-30, explica el president de FGC, Ricard Font.

Amb la xarxa actual a Terrassa i Sabadell és impossible millorar la competitivitat amb el cotxe. La prolongació dels FGC a les dues capitals ha estat un èxit major de l’esperat. Amb una previsió d’increment de passatgers del 20% s’ha arribat fins al 60% però amb la xarxa actual és impossible reduir a menys de dos minuts i mig la freqüència de pas. “Podem morir d’èxit i no volem”, afirma Calvet abans d’anunciar que FGC ha de tenir un segon túnel a Collserola per poder doblar el servei.

Però, a més, aquest projecte es completaria amb la construcció de l’L8, que uniria les línies del Baix Llobregat amb les del Vallès a través d’un túnel entre l’estació terminal actual de plaça d’Espanya i l’estació de Gràcia. Tots dos projectes han d’estar dissenyats abans del 2020, a un any d’esgotar-se el contracte programa actual amb la Generalitat, de manera que l’expansió de FGC es produiria del 2022 al 2030. “Aquesta ha de ser la gran infraestructura metropolitana dels pròxims anys”, defensa Calvet.

Aquest repte requerirà també millorar molt el temps de viatge entre Martorell i els actuals ramals d’Igualada i Manresa. I aquí Font avança que l’empresa renuncia al projecte que tenia fins ara per poc sostenible. Invertir 700 milions fins a Igualada i 300 fins a Manresa com estava previst per reduir uns pocs minuts el trajecte no val la pena, conclou. El repte és replantejar la millora de bracet amb els ajuntaments afectats, sense cap idea predeterminada però amb dos objectius sobre la taula: eliminar tots els passos a nivell i integrar urbanísticament la xarxa per reduir el temps de viatge.

Amb una xarxa de serveis continus entre Igualada i Manresa pel Baix Llobregat fins a Sabadell i Terrassa a través de Barcelona –i amb doble túnel a Collserola– FGC aspira a arribar als 140 milions de passatgers i a abordar també una expansió d’activitats. Per exemple, respondre al creixement exponencial que s’espera de la paqueteria per compres en línia. Els trens de FGC podrien portar fins a plaça Catalunya i plaça Espanya tots els paquets distribuïts des de les centrals de Martorell i Rubí.

L’expansió va més enllà. Calvet ha encarregat a FGC que es prepari per poder operar la llançadora a l’aeroport del Prat amb un tren cada quinze minuts però que també estigui en condicions d’assumir un traspàs complet de la xarxa de rodalies de Renfe i adverteix: “Sobre la mala infraestructura de rodalies és impossible donar un bon servei i el país se’n ressent.” El govern català vol plantejar a l’Estat les condicions sota les quals està disposat a quedar-se la titularitat de la xarxa. Però, a més, amb la liberalització europea del servei ferroviari, FGC també vol operar alta velocitat regional i mercaderies i Font indica quin serà el territori d’expansió. Sense renunciar al corredor mediterrani, FGC vol abordar el mercat en creixement entre Catalunya i Occitània, amb la central de mercaderies de Tolosa de Llenguadoc en ment.

A més de fer realitat el tramvia del Camp de Tarragona i reforçar la línia de la Pobla de Segur, FGC aspira a la innovació tecnològica per convertir-se en un operador de mobilitat quan avui només n’és un de ferroviari. En col·laboració amb empreses emergents i universitats, FGC es posa el repte de treure el focus del tram Terrassa-Muntaner i posar-lo en el tram “Terrassa- Los Angeles”, en paraules de Font, per exemplificar el servei integral que es vol donar al viatger operant en el futur en una plataforma digital de mobilitat en col·laboració amb altres operadors estrangers de transport.

Adif pagarà la via a Sant Feliu

Adif assumirà els 87 milions que costarà fer subterrània la via de rodalies a l’altura de Sant Feliu de Llobregat, un projecte que permetrà eliminar el pas a nivell i disposar d’una nova estació subterrània. Així ho anunciaven ahir la Delegació del Govern espanyol i la Generalitat després d’una reunió de la comissió de seguiment del projecte amb l’Ajuntament. Després de la reunió d’ahir entre la delegada, Teresa Cunillera; el secretari d’Infraestructures, Isidre Gavín, i l’alcalde, Jordi San José, es va anunciar que Adif ha aprovat el projecte i en posarà a licitació i pagarà les obres que, inicialment, estava previst que financessin en un 50% Generalitat i Estat i, l’altra meitat, l’Ajuntament. S’eliminarà la barrera física que avui suposa la via fèrria i també el pas a nivell actual, que registra trànsit continu de vehicles i vianants, i, amb el cobriment de la nova estació, Sant Feliu guanyarà espai públic en superfície.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.