Torna el tren de Manresa sense saber-se encara la causa del sinistre
Foment dicta una norma per restringir ara la circulació de combois en trams com el del sinistre
El nou sistema de seguretat per la via de l’R4 no es posarà a licitació fins a l’estiu
Adif, l’ens gestor de les infraestructures ferroviàries, continua treballant en l’informe que ha d’establir les causes de la topada frontal que va tenir lloc fa quinze dies a la línia de tren entre Manresa i Terrassa, però els trens ja hi tornen a circular. Ahir al matí es va restablir la circulació de combois entre Manresa i Sant Vicenç de Castellet, després que els maquinistes de Renfe acceptessin tornar a la feina entenent que es donen prou garanties de seguretat.
La decisió es va prendre després de conèixer una circular en forma de recomanació tècnica de l’ens que vetlla per la seguretat ferroviària a l’Estat espanyol. A grans trets, la recomanació demana restringir la circulació de trens en vies com la del sinistre, on la seguretat es regula a través del sistema de control de trànsit BAD.
D’acord amb aquesta recomanació de l’agència estatal, el tren R12 que va circular erròniament per la via fins a col·lidir frontalment amb un comboi de l’R4 que anava en el sentit correcte, es va incorporar a la marxa des d’una via “sense senyal de sortida”. Això explicaria parcialment que ningú s’adonés d’aquesta maniobra inicial ni del fet que la circulació irregular es va allargar durant set quilòmetres. D’ara endavant, l’agència recomana restringir el pas de trens en vies sense senyal de sortida a situacions extraordinàries com ara els casos de degradació de la infraestructura, trens de treball, situacions extraordinàries de l’explotació del servei que no hagin pogut ser previstes en la planificació de la circulació i casos de circulació sota els paràmetres del que tècnicament es defineix com a “circulació amb bloqueig telefònic supletori”.
La circular oficial dona a entendre que hi ha mancances a les estacions amb vies sense senyal de sortida, com és el cas de la línia de Manresa, i demana que s’estableixin pautes específiques sobre protocols d’actuació i fitxes de control que ha de fer servir el personal i que haurien d’estar particularitzades en cada via sense senyal de sortida.
La millora definitiva de la seguretat a la línia R4 encara trigarà. Fins a l’agost no es preveu que Adif pugui posar a licitació el canvi del sistema de control que hi ha en el trajecte entre Terrassa i Manresa per instal·lar-hi el sistema BAB, que hauria pogut evitar l’accident mortal del dia 8.
LA XIFRA
Un MWC amb serveis mínims i besamans polèmic
El metro de Barcelona funcionarà al 50% en les hores punta durant els dies del Mobile World Congress, de dilluns a dimecres de la setmana vinent, període en què el comitè d’empresa del suburbà ha convocat aturades parcials de dues hores, segons els serveis mínims decretats per la Generalitat. El Departament de Treball va publicar ahir els serveis mínims que regiran durant aquests quatre dies en el cas que es mantingui la vaga, un fet que sembla bastant probable tenint en compte el desenvolupament de la mediació, segons informa Efe.
La regidora de Mobilitat i presidenta de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Mercedes Vidal, va considerar “sorprenents” i “insuficients” els serveis mínims i va assegurar que no es podrà garantir adequadament la mobilitat.
Entre les 6.30 i les 9.30 hores i entre les 16 i les 20 hores, el servei de metro funcionarà al 50%, i en la resta de franges horàries, els serveis mínims seran del 30%. Les aturades parcials de dues hores es duran a terme, en principi, de les 7 a les 9 hores, de les 16 a les 18 hores i de les 22.50 a les 00.50 hores, durant els quatre dies que dura el Mobile.
D’altra banda, el president de la Generalitat, Quim Torra, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, no participaran en el besamans previ al sopar d’obertura del congrés i que presidirà el rei d’Espanya, Felip VI. Tots dos sí que assistiran al sopar. Colau va assegurar ahir que el besamans és un acte antiquat, propi d’èpoques medievals, i que denota un servilisme fora de lloc i de temps. “Tothom sap que soc republicana i que no soc partidària d’un sistema monàrquic”, va dir Colau en declaracions a la premsa.