Societat

La senyalització va afavorir la topada frontal de trens

El sistema que regula la circulació ferroviària entre Terrassa i Manresa no detecta un comboi circulant a contravia

Un miler de persones a Manresa demanen més seguretat en els trens

El sistema de control de la circulació de ferrocarrils al punt on divendres passat es va produir la col·lisió frontal entre dos combois no està preparat per detectar la presència d’un tren desplaçant-se a contravia i, d’una manera o una altra, va ser un sistema afavoridor de la tragèdia. En aquest tram hi ha instal·lat el que tècnicament es coneix com a BAD, bloqueig automàtic de via doble, un sistema pensat per evitar les topades per encalçament, quan un tren topa amb un altre per la part posterior, i no les col·lisions frontals. Només al tram de via de Terrassa en avall, cap a Barcelona, hi ha instal·lat el BAB, bloqueig automàtic en via banalitzada, que en cas d’incidència paralitza tota la circulació ferroviària i que, per tant, sí que hauria pogut ser efectiu en el cas de divendres passat. Es dona la circumstància que Adif, l’ens gestor de les infraestructures ferroviàries, té en previsió canviar el sistema BAD, al tram de l’accident, pel BAB, però aquesta millora en la infraestructura encara no té data per fer-se efectiva.

El sistema BAD funciona de tal forma que un tren que avança per una via activa, en passar per uns senyals determinats, uns semàfors es posen en vermell i queden en aquesta posició durant un temps prudencial per evitar que un altre tren el pugui atrapar per darrere. Només quan aquest senyal canvia a verd, el tren següent pot avançar. Aquesta senyalització serveix només per als trens que van en un sentit de la marxa i no per als que puguin circular per aquella via en sentit contrari, com va ser el cas de divendres. En canvi, el sistema BAB està preparat per detectar el pas de trens com si es tractés d’una via única amb trànsits en tots dos sentits, i si ja hagués estat instal·lat al tram de Castellgalí, on hi va haver l’accident, s’hauria d’haver activat i hauria aturat els dos trens que van acabar trobant-se i topant.

Al marge de la senyalització millorable, la investigació haurà de determinar per què el tren de la línia R-12 va passar a la via equivocada en sortir de Manresa, com és possible que el maquinista no parés compte que circulava equivocadament per l’esquerra, i per què no van funcionar els altres sistemes de control. La lectura de les caixes negres i l’interrogatori del maquinista de la R-12, ferit en l’accident, han de permetre avançar en l’esclariment del sinistre.

Per la seva part, la ciutat de Manresa va acollir ahir al vespre una marxa per exigir una millora de la seguretat de la línia, on en pocs mesos s’han registrat dos accidents greus, amb un mort en cada cas. Un miler de persones, segons la policia local, van recórrer els carrers de la ciutat. Mentre es feia la protesta, Renfe va informar que el servei de la línia quedarà restablert aquest matí, després que ahir es va aconseguir treure la locomotora i arreglar la via. D’altra banda, un total de nou persones continuaven ahir ingressades a causa de les ferides que es van fer en l’accident, dues de les quals en estat greu.

Una futbolista pendent del trasllat

Raquel Delgado, de 26 anys, era la jove maquinista que va perdre la vida en l’accident de Castellgalí. Delgado anava al capdavant del tren de la línia de rodalies R-4 i circulava correctament, per la via del costat dret, en direcció a Manresa. Delgado era d’origen andalús i el seu desig era tornar al seu lloc d’origen, a Còrdova, i per aquest motiu havia demanat el trasllat a Renfe, que encara no li havia concedit. La notícia de la seva mort va causar molt d’impacte a la seva ciutat, on durant quatre anys havia militat al club de futbol femení Econatur la Rambla, que actualment juga a la segona divisió estatal.

En record de la maquinista desapareguda, els seus companys de Catalunya van organitzar ahir un acte d’homenatge consistent en una concentració, a les 12 del migdia, al vestíbul de l’estació central de Barcelona. A la ciutat de Lleó també es va produir una concentració de record.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.