Societat

Un mort i 109 ferits en un xoc de trens a Castellgalí

Un comboi de la línia R-12 i l’altre de la R-4 van topar frontalment entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa

L’accident podria ser degut a un problema en la senyalització, segons el conseller Calvet

Una persona morta, quatre ferits greus, nou amb lesions de gravetat menor i 96 ferits lleus és el balanç del xoc frontal de dos trens que es va produir ahir al vespre a les proximitats del baixador de Castellgalí, entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa. El sinistre es va registrar passades les sis de la tarda, quan un tren de la línia de mitjana distància R-12 (L’Hospitalet de Llobregat-Lleida) va topar frontalment amb un altre de la R-4 de rodalies (Sant Vicenç de Calders-Manresa). Segons Renfe, un dels trens sortia de l’estació de Sant Vicenç de Castellet i l’altre hi arribava. Un dels dos combois accidentats estava aturat o circulant molt lentament, i l’altre s’hi va apropar circulant per la mateixa via i es va produir el xoc.

La persona morta, de 26 anys, és la conductora d’un dels dos combois i, d’acord amb les dades facilitades ahir a la nit per Protecció Civil, en l’accident van sortir il·leses 65 persones, que van ser traslladades a Manresa. Els ferits lleus van ser portats en tres combois ferroviaris fins a aquesta ciutat, on van ser atesos pels serveis mèdics.

Immediatament després de l’accident, Protecció Civil va activar el pla d’emergències Ferrocat, i Renfe va tallar la circulació de la línia. Així mateix, es van desplaçar al lloc del sinistre 19 dotacions dels Bombers, 25 dels Mossos i 23 ambulàncies del SEM i un vehicle de logística i psicòlegs de l’àrea mèdica, a més de tècnics d’emergències. El centre d’atenció als familiars i a les víctimes de l’accident va ser instal·lat en un primer moment a l’ajuntament de Castellgalí, encara que després es va traslladar a l’estació de Renfe de Manresa.

A conseqüència de l’accident ferroviari, la carretera C-55 va quedar tallada entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa en els dos sentits perquè els serveis d’emergència poguessin treballar, i el trànsit es va desviar cap a la C-16.

El president de la Generalitat, Quim Torra, i els consellers d’Interior, Miquel Buch; Salut, Alba Vergés, i Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i la delegada del govern espanyol, Teresa Cunillera, van anar fins al lloc de l’accident. En el moment de tancar aquesta edició, les circumstàncies de l’accident eren encara confuses. En declaracions a Catalunya Ràdio, el conseller Calvet va afirmar que el tren que estava baixant des de Manresa cap a Barcelona ho feia per la via contrària, és a dir, per la de pujada. “El perquè aquest tren estava en contravia s’haurà de determinar.” Més tard i per la cadena SER, Calvet va apuntar cap a un problema en la senyalització que impedeix que un tren circuli a contravia.

Precedents

Al tram ferroviari entre Terrassa i Manresa s’hi han produït els darrers anys tres descarrilaments. El primer va ser el 2009 sense que hi hagués cap ferit; el segon, el 2011, quan una roca al mig de la via va causar un accident amb onze persones ferides; i el tercer, el passat 20 de novembre, amb un mort i 41 ferits. Tot plegat ha generat moltes protestes sobre l’estat de la línia, que es veuran multiplicades per l’accident de Castellgalí. Ahir mateix a la nit, la CUP de Manresa i altres grups de l’esquerra independentista van fer públic un comunicat exigint un servei ferroviari digne i convocant per dilluns una concentració a les set del vespre a la plaça Sant Domènec.

L’esllavissada de Vacarisses

El 20 de novembre passat, una esllavissada va causar el descarrilament d’un tren a la mateixa línia R-4, a l’altura de Vacarisses, un sinistre en què va morir una persona i 41 van resultar ferides.

L’accident es va produir a un quart de set del matí, quan el maquinista del primer tren del dia que circulava entre les estacions de Manresa i Sant Vicenç de Calders no va poder frenar a temps davant els 450 metres cúbics de terra i pedres que ocupaven els rails. Aquest material havia caigut de la paret d’una trinxera per on circula la línia, sense que ho pogués evitar la malla metàl·lica que subjectava el terreny. El tren va acabar passant per damunt de les pedres i van descarrilar els quatre primers vagons dels sis que tenia el comboi.

L’empresa estatal Adif va assegurar que un dia abans, el tram afectat havia estat sotmès a una revisió, i no s’hi havia detectat cap risc d’esllavissada. També va recordar que el 2017 s’havien executat obres de millora al tram entre Terrassa i Manresa per valor d’1,6 milions d’euros. L’objectiu d’aquests treballs va ser, precisament, consolidar trinxeres.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.