Infraestructures

Les obres de la Sagrera tindrien un sobrecost superior al 500%, segons el Tribunal de Comptes

La xifra del desviament pressupostari a 13 estacions de l’AVE repartides per tot el territori espanyol seria de 7.600 milions d’euros

El Tribunal de Comptes ha destapat un sobrecost del 546% en les obres de l’estació del tren d’alta velocitat a la Sagrera de Barcelona, segons relata a l’‘Informe de fiscalització de l’activitat de les societats públiques d’integració del ferrocarril participades per Adif-Alta velocitat a 31 de desembre del 2016’.

Segons aquest estudi, en aquell moment s’havia executat un 30% de l’obra per un valor de 652 milions d’euros, quan el cost previst inicialment per a tota la intervenció era de 335 milions. Aquest és el desviament més important que ha detectat el tribunal en l’execució d’aquest tipus d’infraestructures, però no és l’únic.

En total, 13 estacions de l’AVE han estat més cares del que es preveia, fins a arribar a un sobrecost de 7.637 milions (dels 4.101 inicials a 11.738). El principal augment d’aquest sobrecost correspon a les actuacions d’integració ferroviària, concretament per un import de 6.863 milions. El Tribunal de Comptes ho atribueix a les modificacions dels projectes inicials.

Després del sobrecost de la Sagrera, les estacions que més han divergit del pressupost inicial han estat la d’Alacant (395,87%) i Cartagena (281,65%). Cal tenir present que, segons el Tribunal, les obres de Barcelona estaven “pràcticament paralitzades” a finals del 2016, quan se n’havia executat un 30%.

El Tribunal de Comptes addueix que les obres estaven paralitzades “com a conseqüència de les irregularitats detectades” en l’exercici del 2014 en relació a l’execució de les actuacions principals, “en comprovar-se discrepàncies entre el volum executat i l’obra certificada”. L’obra es va reprendre parcialment el 2018.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.