Economia

Aproven el decret de VTC, que no garanteix la pau

Els conductors de VTC van retirar els seus vehicles de l’avinguda Diagonal de Barcelona, després de deu dies, però avisen que hi haurà més protestes

Les empreses de VTC no han presentat cap ERO

El govern va aprovar ahir, tal com estava previst, el decret llei de mesures urgents en matèria de transport de viatgers mitjançant el lloguer de vehicles amb conductor (VTC), que estableix les condicions d’explotació i control d’aquest servei a tot Catalunya i que arriba després de les protestes protagonitzades per taxistes i empreses del sector. La norma, que entrarà en vigor demà passat divendres –l’endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC)– no garanteix la pau social en un sector en què els actors estan fortament enfrontats i després que les empreses de VTC hagin anunciat centenars d’acomiadaments en no poder garantir la viabilitat del projecte empresarial. Els taxistes sí que van celebrar la mesura i, en un comunicat, l’associació Élite Taxi va assegurar que és responsabilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) “posar en funcionament un reglament que permeti establir legalment la diferenciació de sectors”.

Així doncs, des de demà mateix, el Parlament tindrà un mes per convalidar el decret. El conseller de Territori, Damià Calvet, va expressar ahir la seva voluntat que la futura llei catalana de regulació integral dels serveis de transport de viatgers en vehicle turisme (taxi i VTC) se sotmeti a consulta pública “abans de l’abril”, per iniciar tot seguit la seva tramitació.

El nou decret llei habilita els ajuntaments o ens locals metropolitans a ordenar i gestionar les diferents modalitats de serveis urbans de transport amb vehicles amb capacitat màxima de fins a nou places, sempre que tinguin origen i destinació dins de l’àmbit municipal o metropolità, segons va informar ahir el Departament de Territori i Sostenibilitat, cartera que ocupa Damià Calvet.

Pel que fa a les condicions d’explotació del servei, estableix, en primer lloc, que el govern i els ens locals poden determinar reglamentàriament les condicions de precontractació que resultin adients en cada cas, amb l’objectiu de millorar la gestió de la mobilitat interior de viatgers o de garantir el control efectiu de les condicions de prestació dels serveis. D’aquesta manera, considera que ha de transcórrer un interval de temps mínim de 15 minuts entre la contractació i la prestació efectiva del servei, a la qual cosa els vehicles VTC s’oposaven perquè els redueix significativament l’atractiu de contractació. A banda d’això, el decret permet que els ens locals puguin ¡ augmentar aquest interval de temps.

A més, s’estableix que els vehicles amb llicència VTC no podran circular per les vies públiques buscant clients ni propiciar la captació de viatgers que no hagin contractat abans el servei; de manera que els obliga a estar estacionats en aparcaments o garatges. I, finalment, els prohibeix tenir activada la geolocalització del vehicle, cosa que permet als clients situar els vehicles disponibles amb caràcter previ a la contractació. Només es podrà activar quan el client hagi contractat el servei.

El decret preveu que l’incompliment de qualsevol d’aquestes condicions de prestació dels serveis de VTC es consideri una infracció greu, amb multes que poden arribar als 1.400 euros.

Treva, de moment

Els conductors dels vehicles VTC van decidir retirar ahir els seus cotxes de l’avinguda Diagonal de Barcelona, on ocupaven quatre carrils des de feia deu dies en rebuig a la normativa, tot i que van avisar que els pròxims dies reprendran la protesta.

“No podem fer res més com a treballadors. Hem de reunir-nos, analitzar el decret i veure quines impugnacions podem fer, però això serà una vegada ho tinguem. Quan estigui publicat, a partir de dijous, serà quan podrem fer coses”, va explicar el portaveu dels conductors de VTC i representant de Cabify, Carlos Segarra, segons recull Efe.

Per la seva banda, Calvet va lamentar que “es puguin anunciar acomiadaments abans que el decret s’aprovi. Creiem que els 15 minuts d’antelació amb els quals caldrà contractar el servei d’un VTC són raonables” i va assegurar que no tenia constància que cap expedient de regulació ja estigués “en marxa”. “No ens semblaria bé que se suprimissin llocs de treball si no hi ha un efecte directe sobre les empreses”, hi va afegir, convençut que la precontractació de 15 minuts aprovada pel govern és una mesura “proporcional”.

No podem fer res més com a treballadors. Hem de reunir-nos i veure quines impugnacions fem
Carlos Segarra
Representant Cabify

LES FRASES

No ens semblaria bé que se suprimissin llocs de treball si no hi ha un efecte directe sobre les empreses
Damià Calvet
Conseller política territorial

Control sobre les llicències de taxi i VTC

En la roda de premsa posterior a la reunió del govern, el conseller de Territori de la Generalitat, Damià Calvet, va assegurar que es proposen controlar la transmissió de llicències de taxis i vehicles de lloguer amb conductor (VTC), que ara depèn d’un acord entre dos particulars, i crear un fons econòmic, sustentat amb algun tipus de taxa, per regular el mercat de llicències i afrontar la reforma del sector.

Salvant les distàncies, per Calvet passaria el mateix que passa amb els carnets del Barça. “Quan un soci el deixa, el club el recupera per tornar-lo a oferir”, una fórmula que va frenar “l’especulació”, va dir. D’aquesta manera, l’administració hauria de tenir en compte, per exemple, el preu pagat per aquesta llicència pel propietari i d’altres qüestions com ara l’amortització.

Calvet també va deixar clar que la llei ha d’abordar aspectes com per exemple quantes llicències hi ha d’haver a Catalunya –ara n’hi ha 14.000 de taxis i 2.400 de VTC–, i va admetre que el conflicte entre taxis i VTC va accelerar la preparació del decret.

Pel que fa a l’advertència de les empreses de VTC de portar a terme acomiadaments per l’entrada en vigor del decret del govern, que obliga a reservar un vehicle d’aquest tipus amb 15 minuts d’antelació, Calvet va retreure a aquestes empreses que anunciïn un “ERO preventiu”.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.