Les VTC anuncien batalla judicial contra el decret
El sector considera que la reforma que prepara Territori contravé les normes de la competència i hi recorrerà en contra
La patronal avisa que s’expulsa de Barcelona les aplicacions Uber i Cabify i les flotes de vehicles
La guerra pel transport de passatgers al detall a Barcelona no ha acabat. Després que l’assemblea de taxistes aprovés, entrada la matinada d’ahir dijous, desconvocar la vaga i donar un vot de confiança al decret que la setmana vinent aprovarà el govern, l’altre contendent en la pugna pel negoci, la patronal dels vehicles de lloguer amb conductor, o VTC, va anunciar ahir al matí la seva voluntat de presentar batalla contra la nova regulació en quatre fronts; el jurídic, el polític, el de la mobilització al carrer i el de l’opinió pública.
Eduardo Martín i Josep Maria Goñi, presidents de la patronal Unauto en els àmbits estatal i català, respectivament, acompanyats de dues treballadores de l’empresa Vector Ronda, van comparèixer ahir per llançar un duríssim atac contra el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, a qui van acusar de voler tirar endavant un decret que, literalment, van definir com de “tancament de les empreses VTC a Catalunya”. Goñi va ser l’encarregat de desenvolupar aquesta idea tot assegurant que amb la nova norma “s’expulsa les aplicacions, es tanquen més de setanta empreses i es deixaran al carrer quasi 4.000 treballadors”.
Martín va assegurar que, un cop s’hagi aprovat el decret, iniciaran accions legals en tots els àmbits, sense descartar la via penal. Segons el seu criteri, la normativa que prepara Territori va en contra de les normes que regulen la unitat de mercat i la lliure competència, són un conjunt de mesures que només beneficien el sector del taxi i, en última instància, suposa legislar en contra del que diu la llei espanyola, que imposa un període de quatre anys sense poder modificar les normes de contractació. Des de les VTC estan convençuts que els tribunals els donaran la raó i que s’obligarà la Generalitat a pagar el cost del desmantellament de les empreses, calculat –pel cap baix–en uns 1.000 milions d’euros.
Un dels arguments que faran servir les VTC serà, ben segur, l’informe que ahir va difondre la Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia (CNMC) on s’indica que l’obligació de precontractar els vehicles de lloguer amb conductor, com pretén imposar el govern, és un “obstacle injustificat” a l’activitat del sector. El document recorda a governs locals i autonòmics “que una activitat econòmica només pot limitar-se per protegir una raó imperiosa d’interès general”.
Petició de dimissió
Eduardo Martín va avisar que de seguida que s’aprovi el reglament, estigui en vigor i es comenci a aplicar “amb les sancions corresponents”, les seves empreses hauran de deixar d’actuar a Catalunya. És per això que es va dirigir al president Quim Torra per demanar-li que intervengui per aturar la tramitació del decret i que destitueixi el conseller Calvet.
El front polític és el segon àmbit en el qual vol actuar la patronal del sector, amb entrevistes amb els diversos grups del Parlament als quals es vol convèncer que s’oposin a una regulació que, segons el seu parer, va en contra dels temps moderns i les noves pràctiques socials que facilita la tecnologia. “Seria absurd que a algú que rep un correu electrònic li diguessin que ha d’esperar-se hores a obrir-lo, per no perjudicar el sistema de correu postal convencional”, va dir Martín.
En aquest front polític, les VTC també confien a fer forat en “les diferents sensibilitats” que sobre aquesta qüestió hi ha dins mateix del govern, va dir Josep Maria Goñi, conscient que l’autoritat de la Competència és contrària al decret proposat per Calvet.
El tercer front de batalla de les VTC és el carrer. La patronal ha decidit mantenir l’ocupació parcial de la part alta de l’avinguda Diagonal i per avui mateix s’ha anunciat una manifestació a la plaça de Sant Jaume.
Convençuts també que l’opinió pública està del seu costat, les empreses de VTC han posat en marxa una campanya de recollida de suports, no només de manera física, amb els clàssics fulls de signatures, sinó també a través de les xarxes socials i amb una campanya al portal change.org. Josep Maria Goñi es va mostrar convençut que guanyaran aquest front perquè, segons va explicar, a Catalunya quasi dos milions de persones ja tenen l’aplicació i que en els últims dies s’hi han incorporat molts usuaris.
LES XIFRES
Una protesta amb horari laboral
Els cotxes negres de les VTC continuen aparcats a l’avinguda Diagonal, mentre els taxis tornen a circular amb normalitat. Des d’ahir, els cotxes negres porten enganxats uns papers amb lemes on es demana que se’ls deixi treballar. La pràctica totalitat dels vehicles que hi ha aparcats són propietat de les empreses, a diferència dels taxis que són propietat, majoritàriament,dels seus conductors. El personal que hi ha vigilant els cotxes de l’avinguda Diagonal és personal de les empreses VTC que aquests dies continuen cobrant el sou, uns 1.200 euros bruts, tot i que no transporten clients. S’organitzen per torn i la seva jornada laboral la fan al costat dels cotxes i quan acaben marxen cap a casa seva i són rellevats pel nou torn,