El taxi vota avui si aprova un decret que frena els VTC
Un acord entre els taxistes, el govern i l’Ajuntament de Barcelona obre la porta a desencallar la situació
Uber i Cabify reaccionen llançant la tovallola i anunciant que marxen de la capital catalana
“El taxi ha guanyat.” Amb aquestes paraules es va acomiadar ahir al vespre de la seu de la conselleria de Territori i Sostenibilitat Josep Maria Goñi, representant a Catalunya de la patronal dels vehicles de lloguer amb conductor (VTC), després de conèixer per boca del conseller Damià Calvet el contingut del decret que regularà el sector i que dona un cert avantatge als taxistes. Tot i que ahir al vespre la batalla pel transport de passatgers al detall semblava que es decantava cap al sector dels conductors dels cotxes groc-i-negres, no serà fins avui al matí que l’assemblea del taxi votarà la proposta presentada ahir, i només en cas d’acceptar-se s’acabarà la vaga, s’aixecarà la plantada de vehicles a la Gran Via i la situació podrà tornar a la normalitat, almenys per aquesta banda.
La proposta de decret es va acabar de configurar en una reunió de quatre hores entre el Departament de Territori, els representants locals de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i els delegats sindicals del taxi, amb el seu líder, Alberto Álvarez, al capdavant. En la trobada, el conseller Calvet es va sortir amb la seva i va aconseguir imposar un decret en què fixa un temps de quinze minuts com a interval entre servei i servei dels vehicles VTC, temps que l’AMB es compromet a ampliar fins a una hora quan redacti el reglament que desenvoluparà el decret. La norma que dictarà la Generalitat, i que es podria aprovar dimarts de la setmana vinent, especificarà que a l’àrea metropolitana de Barcelona es pot modificar a l’alça el temps de quinze minuts, per condicionants econòmics i de caire mediambiental.
En explicar a la premsa els detalls del decret, el conseller Calvet va posar èmfasi en diverses ocasions en el fet que el text que s’aprovarà tindrà “robustesa jurídica”. El conseller ho deia pel debat que s’ha generat a l’entorn d’aquesta proposta de regulació, en el sentit de si establir un límit temporal als cotxes VTC podria contravenir les normes que regulen la lliure competència. En aquesta línia s’havia manifestat dilluns passat l’Autoritat Catalana de la Competència, ens dependent de la conselleria d’Esquerra, però ahir Calvet també es va encarregar d’explicar que la seva proposta havia estat presentada al consell executiu i que havia rebut l’aval del govern. El conseller va insistir que la regulació del sector era necessària i va criticar els VTC, dels quals va censurar que “volien barra lliure”.
La proposta de decret també establirà que els VTC no tinguin activat el sistema de geolocalització quan circulin sense client perquè no se’ls pugui captar com si fossin un taxi, que hagin d’estar aparcats quan no tinguin un client i que el sistema de control i gestió de sancions l’assumiran els ens locals. En l’acord d’ahir, l’AMB també es va comprometre a activar la redacció del seu reglament i a fer efectiu l’interval d’una hora entre contractació i contractació abans de les pròximes eleccions del maig.
Tot i que el decret és favorable als interessos del taxi, en l’assemblea organitzada ahir al vespre davant mateix de la seu del departament es van sentir crits i veus contràries a donar-hi suport. Hàbilment, els líders del sindicat van decidir traslladar la votació a aquest matí, amb les forces i els ànims més reposats, perquè els taxistes tinguin més temps per examinar el detall de la proposta.
En la votació d’avui, segur que hi influiran les paraules que van pronunciar els representants de la patronal dels VTC al mateix departament quan van lamentar que s’hagués “cedit al xantatge del taxi” i quan van anunciar que les empreses Uber i Cabify abandonarien la seva activitat a la ciutat. Tot i això, en un comunicat posterior, l’empresa Cabify va corregir aquests portaveus, va lamentar la situació actual i va assegurar que encara no ha pres una decisió definitiva sobre el seu futur. Es podrà conèixer demà en el transcurs d’una roda de premsa que es va convocar ahir mateix.
Élite amenaça d’anar a fer pressió a Waterloo
El sindicat Élite Taxi va amenaçar ahir de mobilitzar els seus simpatitzants del taxi a Brussel·les per organitzar una protesta davant la residència de Carles Puigdemont a Waterloo.
Els Mossos investiguen 70 atacs a VTC
Els Mossos d’Esquadra tenen comptabilitzats fins a 70 casos de vehicles VTC que han estat atacats a Barcelona per taxistes en vaga. El cas més greu es va produir divendres al vespre a la Via Laietana.
El metro planteja fer aturades quatre dilluns
Els treballadors del metro de Barcelona votaran demà durant una assemblea si inicien una sèrie d’aturades parcials del servei que afectarien el primer dia del Mobile World Congress, el 25 de febrer. S’hi votarà una proposta del comitè d’empresa de TMB que preveu aturar el servei durant dues hores en quatre dilluns consecutius, els tres últims del mes de febrer i el primer del mes de març.
Atropellat un taxista en vaga a Madrid
La vaga del taxi s’ha estès a Madrid, on ahir es va viure un episodi de tensió quan un vehicle VTC va atropellar un taxista que tallava l’A-2. L’home va resultar ferit de gravetat i se’l va hospitalitzar.