Art

Ismael Smith, menys maleït

Palau Antiguitats exposa un conjunt d’obres, força d’inèdites, que refermen el nou interès per l’artista

Palau i Clavell & Morgades han adquirit el darrer fons de peces del marmessor de la família Smith

L’his­to­ri­ador i crític d’art Josep Casamartina sap més bé que ningú el que va costar que el MNAC or­ganitzés una ex­posició d’Is­mael Smith (1886-1972). Els seus re­spon­s­ables l’en­ge­gaven a pas­seig cada ve­g­ada que els pre­sen­tava el pro­jecte, bro­dat després d’anys d’in­ves­ti­gació. Per Casamartina, el país li ho devia. No només perquè va ser un dels seus artistes més sin­gu­lars, sinó perquè ell mateix li havia en­co­manat la tutela de la seva obra a mit­jan anys cinquanta, poc abans del seu de­scens als in­ferns (el 1960 in­gres­saria en un man­i­comi de Nova York, d’on ja no sor­tiria mai més). Però el miler de peces que va donar a la Junta de Museus s’acabaria morint de fàstic a les re­serves del museu de capçalera de l’art català.

El 2017, fi­nal­ment, es va fer l’an­helada ex­posició. I va mer­avel­lar. Des de lla­vors, Smith és una mica menys maleït del que ho va ser en vida i tant temps després de mort. N’és també una prova, d’aque­sta feliç resti­tució, la mostra de dibuixos, il·lus­tra­cions, gra­vats i es­cul­tures que pre­senta Palau An­ti­gu­i­tats fins al 31 de gener: Barcelona, París, Nova York, les tres ciu­tats on va for­jar la seva pro­ducció artística. Però, fos on fos, sem­pre amb Barcelona al cor: “Mai n’hau­ria hagut de marxar”, va es­criure en una nota au­to­bi­ogràfica que re­cu­pera el diplomàtic En­rique García-Her­raiz en el pròleg del catàleg (els tex­tos del qual ha es­crit Casamartina).

García-Her­raiz va rebre d’un germà de Smith una altra part del seu lle­gat. Li va ser con­fiat quan era comis­sionat de tur­isme del gov­ern es­panyol a Nova York, amb el com­promís que el di­fongués. Als Es­tats Units, on Is­mael es va in­stal·lar el 1919, no n’havien volgut saber res: “el con­sid­er­aven de valor zero”. García-Her­raiz va en­ge­gar lla­vors una op­eració de dona­cions a di­verses in­sti­tu­cions, tant amer­i­canes com es­pany­oles i cata­lanes, que en difer­ents mo­ments hi han anat do­nant valor.

D’al­gunes joies d’aquest fons no se n’ha desprès fins fa poc. Es tracta d’un con­junt d’un cen­te­nar de peces que les ga­leries barcelonines Palau An­ti­gu­i­tats i Clavell & Mor­gades An­ti­gu­i­tats li van adquirir con­jun­ta­ment després de l’ex­posició del MNAC, i que ara es pre­senta a l’espai de la primera, al car­rer de Gràcia, 1.

“És la mostra del MNAC en petit”, sub­ratlla el ga­lerista Al­bert Martí Palau, que, com a bon amant del gra­vat, ja n’atre­so­rava, abans de la com­pra del lot de García-Her­raiz, de tre­balls fets amb aquest pro­ced­i­ment que Smith domi­nava tan bé. Els dos ga­leristes s’han conx­orxat amb un ter­cer col·lega del sec­tor per afi­nar els con­tinguts: Artur Ramon, pi­o­ner en la di­vul­gació de Smith als anys vui­tanta. Ramon ha apor­tat una colla de guixos que va rescatar de la casa de Manuel Rius i Rius, segon marquès d’Olèrdola i fill de l’al­calde Manuel Rius i Taulet. Aque­stes es­cul­tures pro­ce­dien de l’es­tudi barceloní de l’artista, que en els seus can­vis de domi­cili sem­pre deix­ava coses en­rere, i moltes es van per­dre. En aquest cas, se’n va fer càrrec Rius i Rius, que era bon amic seu i del qual la mostra ex­hibeix uns re­trats en dibuix al co­stat d’uns al­tres que va fer del pres­i­dent Franklin D. Roo­sevelt, “qui sap si pen­sant a poder-los pas­sar a es­cul­tura”, es­pec­ula Casamartina. “Smith va ser un re­tratista excel·lent”, in­sis­teix l’ex­pert. I, de fet, va ser dels pocs in­ter­es­sos artístics que va man­tenir quan a fi­nals dels quar­anta es va en­de­riar amb la pseudociència, ob­sti­nat a tro­bar una cura del càncer (la vida d’aquest creador és de pel·lícula, sí).

De la seva etapa amer­i­cana, Palau An­ti­gu­i­tats en llueix una sèrie inèdita (aque­sta sí que to­tal­ment ab­sent en la pro­posta del MNAC): uns nus fe­menins que en la major part van quedar en l’esbós, però que així i tot (o potser pre­cisa­ment per això) són d’una ex­pres­siv­i­tat di­recta. “Smith en va crear com­pul­si­va­ment en les seves ha­bit­u­als vis­ites als bor­dells de Broad­way”, anota Martí Palau.

Un altre focus artístic que es man­i­festa per primera ve­g­ada en aque­sta mostra són uns dibuixos d’il·lus­tració satírica proce­dents de l’antiga col·lecció de Joaquim Folch i Tor­res (que també pos­seeixen ara el tàndem de ga­leristes). En aque­stes peces s’im­posa l’Smith de geni mod­ernista, una vari­ant de l’artista que la gent d’ordre del nou­cen­tisme reivin­di­caria com un dels seus pun­tals. I això que Smith i seny són con­ceptes antagònics. “Dandi re­matat, el­e­gant, pre­sumit i provo­cador, i fins i tot molt am­bigu sex­ual­ment”, la seva obra s’im­preg­narà de trans­gressió. “Mirarà la bur­ge­sia des de dins, perquè ell en for­mava part, cop­sant-ne les delícies del bon viure però també acu­sant-ne trets poc afa­voridors, ex­ager­ant les fac­cions i els posats dels pro­tag­o­nistes fins a ridi­culitzar-los amb sar­casme”, re­lata Casamartina, i el cert és que a la mostra n’hi ha un bon gra­pat d’ex­em­ples (a uns preus, per cert, ben llamin­ers).

Smith ho por­tarà tot al seu ter­reny, als marges de les con­ven­cions. A Salomé, una de les seves ob­ses­sions, la rep­re­sen­tarà amb un ero­tisme des­bor­dat i fins i tot cruel (en un dels seus dibuixos més im­pac­tants, el seu sexe es muta en el cap de­cap­i­tat de Joan Bap­tista). I en les tau­romàquies, els toros sem­pre surten vence­dors: el cav­all del pic­a­dor acaba es­budel­lat i el torero, fet un co­lador amb tanta banya clavada.

Smith no va tenir for­tuna com­er­cial. Amb tota prob­a­bil­i­tat se sor­pren­dria de l’es­tima que dar­rera­ment sent el mer­cat per ell. Sort n’hi va haver que Martí Palau iden­ti­fiqués fa cinc anys als En­cants el seu cap es­cul­pit d’Enric Prat de la Riba (l’hi acabaria com­prant el Museu d’Història de Catalunya: no sem­pre les nos­tres in­sti­tu­cions miren cap a un altre cantó).

El mateix ga­lerista ha lo­cal­itzat re­cent­ment a la casa d’una família una col·lecció d’ex-lib­ris en una car­peta que con­serva la carta que Smith va es­criure el 1949 a la per­sona, de Barcelona, a la qual anava di­rigit aquell con­junt de peces. En la mis­siva diu de man­era simpàtica que ha deixat de tre­bal­lar per donar pas a l’art dels nous temps, “pues hay mil­lones de cosas artísti­cas muy mod­er­nas y agrad­ables de ver”.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.