Política

Regne Unit

‘Brexit’

Por de quedar atrapats

El govern britànic es gasta prop de 30 milions en contenidors per guardar medicaments i en ferris per transportar aliments

Ha destinat 1.700 milions a preparar-se per a un trencament sense acord amb la UE

El desconcert per la possibilitat que es produeixi un Brexit sense acord està arribant a cotes delirants al Regne Unit. La policia britànica ha recomanat als minoristes que contractin guardes de seguretat extres en previsió que es pugui produir una allau de compradors per guardar aliments i productes bàsics a casa si finalment, com tot fa pensar, Theresa May perd la votació i es produeix la sortida sense pacte amb la qual amenaça la primera ministra. “No es tracta de cap avís de saquejos, sinó que la voluntat és minimitzar les demandes a la policia per llargues cues o aglomeració de gent”, va explicar la policia en un comunicat.

En aquest sentit, Dave Lewis, conseller delegat de Tesco, una de les grans cadenes de supermercats britàniques, va reconèixer que estan emmagatzemant productes no peribles, com ara conserves, i que “el repte més gran serà posar en marxa un pla de contingència per aconseguir menjar fresc”. També el principal fabricant de joguines britànic, The Entertainer, ha acumulat un estoc en més de cent contenidors, suficient per assegurar-se les vendes fins a la tardor vinent. “És possible que triguin tres mesos a establir les coses després del Brexit, i la segona millor temporada de l’any per a la venda de joguines és la Setmana Santa”, va declarar Gary Grant, director de la companyia.

També estan acumulant reserves grans magatzems com Marks & Spencer, fabricants de bicicletes com Brompton, fabricants de cotxes com Bentley i firmes farmacèutiques com Sanofi. Els preocupa que els camions quedin atrapats en les carreteres d’entrada i sortida del país i en tràmits burocràtics. El 30% dels productes que es consumeixen al Regne Unit provenen de països de la Unió Europea (UE).

Dins del pla de contingència amb vista a un Brexit sense acord, el Ministeri de Transport ha contractat una empresa de ferris per 15 milions d’euros per assegurar-se que poden passar contenidors a França a través del canal de la Mànega. Per la seva banda, el ministeri ha contractat per 12,3 milions els serveis de dues companyies especialitzades en emmagatzematge per acumular medicaments. L’encàrrec inclou 5.000 contenidors refrigerats. El govern no ha publicat la informació. Manté en secret no sols el nom de les empreses, sinó també com les ha seleccionat i les quantitats, cosa que està provocant molta controvèrsia al Regne Unit.

El govern ha destinat 1.700 milions d’euros a preparar el país per a una sortida sense acord. “Es tracta d’un malbaratament escandalós de diners, sobretot tenint en compte que es podria evitar perfectament una sortida sense acord. El govern serà el responsable d’aquesta despesa imprudent de diners públics”, va denunciar l’ex-secretari d’estat de Sanitat Norman Lamb.

El ministre d’Afers Estrangers, Jeremy Hunt, va reconèixer ahir que és molt probable que no hi hagi Brexit després de les dues esmenes aprovades aquesta setmana, que fan que, si May perd la votació, el Parlament assumeixi el control de la situació. “Fins ara la gent estava preocupada, i amb raó, per la perspectiva d’una sortida sense pacte, però ara hi ha una altra perspectiva a la vista, i és que al final no hi hagi Brexit,i això podria passar perquè el govern no té majoria.” Considera que això seria una “traïció” als votants del Brexit.

Passi el que passi, per culpa del Brexit es calcula que els bancs i les empreses financeres establertes al Regne Unit ja han tret del país més de 900.000 milions d’euros, que han estat traspassats a territori de la UE. Es tracta, com a mínim, del 10% de tots els actius del sector bancari britànic. Molts bancs no han facilitat números, i la majoria han creat noves oficines a la Unió Europea per salvaguardar les seves operacions regionals després del Brexit.

900
mil milions
d’euros han tret els bancs i les empreses financeres del Regne Unit.
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.