Societat

El 2018 van morir 256 persones en accidents de trànsit, un 7% més

Al llarg de l’any es van produir 229 sinistres mortals, un 8% més que el 2017

El conseller d’Interior, Miquel Buch, anuncia un increment de mesures per perseguir els “homicides viaris”

Els primers quatre mesos del 2018 van ser molt negres pel que fa als accidents mortals a les carreteres catalanes, que han deixat un total de 256 víctimes fins al final de l’any, un 7 % més que el 2017. El pla de contenció aplicat a partir de maig va suposar una reducció dels sinistres i aquest 2019 el departament d’Interior preveu incrementar les mesures per perseguir els conductors imprudents.

El conseller d’Interior, Miquel Buch, i el director El director el Servei Català de Trànsit (SCT), Juli Gendrau, han presentat aquest dijous el balanç de sinistralitat del 2018, en què s’han registrat 229 accidents de trànsit mortals al conjunt de la xarxa viària, un 8 % més que l’any anterior.

Gendrau ha qualificat el primer semestre del 2018 com a “dolent i complicat” però ha destacat que a partir del maig “es va notar una davallada important de la sinistralitat amb la posada en marxa del Pla de Contenció dels Accidents Mortals en Carretera”.

El director de l’SCT ha detallat que l’augment més important es va produir a les comarques de Tarragona, amb un 70% més d’accidents mortals respecte l’any anterior. En concret, hi va haver 44 víctimes mortals, 22 de les quals van patir accidents en només 3 vies: l’N-34 (13), l’AP-7 (3) i a l’A-7 (6). En aquesta demarcació és també on s’han registrat més accidents amb un sol vehicle implicat (38%)

Gendrau ha remarcat que de les dades de sinistralitat del 2018, és preocupant l’increment significatiu dels atropellaments mortals, de les sortides de via i de les víctimes mortals de més de 74 anys.

El director de Trànsit ha explicat que la principal causa dels accidents amb continua sent “la distracció” i està “present en un de cada quatre accidents del 2018”.

Pla

El conseller d’Interior, Miquel Buch, ha anunciat que durant el 2019 el seu departament incrementarà les mesures per perseguir els “homicides viaris”, és a dir, “aquells conductors que, amb les seva actitud al volant i obviant la llei, provoquen accidents de trànsit”, ha assenyalat.

Així, el departament d’Interior “recondueix“ el pla de contenció aplicat aquest 2018 i manté el nivell 3 de trànsit. Això significa, entre altres mesures, que tots els agents de la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra sortiran a patrullar per detectar conductes infractores i de risc.

El comissari cap de la Comissaria de Mobilitat, Joan Carles Molinero, ha detallat que entre les actuacions previstes hi ha l’activació de vehicles espiells –cotxes sense logotip amb agents uniformats que capten les infraccions mentre circulen– amb la implantació d’elements tecnològics en el patrullatge dinàmic, la potenciació de l’activitat dels radars mòbils i la posada en marxa de nou de les tasques de vigilància i control de l’helicòpter de trànsit, després que hagi estat mesos sense volar per un litigi entre companyies.

Buch ha subratllat que “l’objectiu d’aquestes mesures és reduir la mortalitat a les carreteres catalanes provocada per imprudències viàries que han de ser perseguides i també per arribar a l’objectiu proposat l’any 2010 i fixat pel 2010 de reduir un 50% la sinistralitat”.

En aquest sentit, ha instat el govern espanyol a aprovar i implementar una nova llei de seguretat viària per fer front a la situació. “Que siguin valents, que la portin al Congrés i nosaltres ens posarem a disposició d’ells per col·laborar-hi”, s’ha compromès.

L’SCT ha fet arribar un seguit de propostes a la Direcció General de Trànsit (DGT) sobre la Llei de Seguretat Viària, el reglament de conductors, el reglament de vehicles i reglament de circulació.

Entre altres mesures, demana que en els casos de reincidència sigui necessària una avaluació psicofísica que permeti detectar les condicions que hagin pogut comportar la reiteració d’infraccions administratives que comportin la pèrdua de punts o la comissió de delictes de trànsit.

També proposa que les classes teòriques siguin obligatòries per obtenir el permís de conduir; incentivar el reciclatge de tots els conductors i una prova objectiva en els cursos de recuperació parcial de punts i en els cursos per a la recuperació del permís de conducció.

Trànsit veu bé les limitacions genèriques de velocitat en vies convencionals i la pèrdua de 6 punts per l’ús del mòbil en lloc dels 3 previstos actualment.

A més, Interior vol impulsar com més aviat millor una ordenança tipus per a tots els municipis que reguli els vehicles de mobilitat personal.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.