Societat

Les protestes i la seguretat col·lapsen trànsit i transport

Els CDR van bloquejar des de primera hora vies principals com ara l’A-2 a Alcarràs i l’AP-7 a Girona i a l’Ampolla

Els talls es van concentrar al matí, tot i que a mitja tarda encara hi havia afectacions

Les protestes per la convocatòria del Consell de Ministres a Barcelona van deixar, tal com s’havia pronosticat, molt afectats la circulació viària i el trànsit en general tant a l’àrea metropolitana com als diferents accessos a aquesta i a molts indrets clau del territori, fins al punt que molt a primera hora, en algun cas abans de les set del matí, desenes de carreteres ja estaven tallades pels CDR i manifestants que protestaven pel desembarcament de l’executiu espanyol per celebrar la seva reunió setmanal a la capital catalana.

Ben d’hora

Des de primera hora de la matinada, Trànsit i Protecció Civil van anar informant de les afectacions. Abans de les cinc del matí ja hi havia talls en els dos sentits de la marxa a la C58 a Vacarisses, la C65 a Llambilles i la C25 a Campllong. Cap a les sis, s’hi van sumar les aturades a l’AP-7 a l’Ampolla, l’N-II a Figueres i la C-31 a Verges, Torroella de Montgrí i Pals.

La demarcació de Girona va ser on hi va haver més moviment veïnal per impedir el trànsit i el transport a les carreteres. Així, per exemple, a Verges els veïns van blindar les quatre entrades al poble i fins i tot van celebrar un esmorzar amb botifarrada popular.

Amb el tall de l’AP-7, els CDR barraven l’accés en direcció a Figueres, Girona i la Bisbal i a tot el trànsit cap a la frontera amb França. La mobilització es va mantenir durant unes quantes hores al matí, però poc abans del migdia es va anar dissolent, després d’algunes imprecacions contra els Mossos, que hi van desplegar un dispositiu, però sense que la cosa passés d’aquí ni hi hagués càrregues. També hi va haver accions de protesta en altres carreteres de la demarcació que absorbien la circulació de l’autopista tallada, com ara l’N-II a l’altura de Medinyà, Fornells de la Selva i Bàscara, on es van muntar barricades amb pneumàtics però que també van obrir pas a primera hora de la tarda, com també a Pontós. A Girona, des de les 7 del matí hi va haver talls, a l’AP-7 a Sarrià de Ter, l’N-II a Sant Julià de Ramis en sentit Girona, o l’N-260 a Maià de Montcal, a la Garrotxa, entre d’altres. L’AP-7 també s’havia tallat a Sils, en direcció a Barcelona.

Al sud del país, concretament a les Terres de l’Ebre, les protestes també s’hi van deixar sentir. A l’Ampolla, des d’abans de les sis, dos centenars de persones dels CDR van entravessar pneumàtics i altres objectes a l’AP-7 i hi van calar foc. Tanmateix, després d’un avís dels Mossos que iniciarien una càrrega, els manifestants es van retirar. El foc, però, va trigar més a ser apagat i la circulació no s’hi va poder restablir fins al cap d’unes hores. Al llarg de la tarda, la circulació, finalment, es va normalitzar. Al voltant de Tarragona, l’A-27 en direcció a Valls també va quedar travada. Centenars de persones van impedir el pas per l’accés principal al port de Tarragona per l’autovia A-27 durant més d’una hora. A l’aeroport del Prat, molts passatgers hi van fer nit, en previsió de les dificultats per accedir-hi per agafar els seus vols.

Tensió sobre rodes

A les comarques de Ponent, l’autovia A-2 a Alcarràs va ser una de les vies més afectades. Des de quarts de set i enmig de l’espessa boira ponentina, els CDR van acumular tanques i pneumàtics que van provocar irades protestes i alguns enfrontaments verbals amb els conductors que volien travessar la barrera. El bloqueig va fer que es decidís aixecar en alguns moments les barreres del peatges a Soses per descongestionar la circulació, que a mig matí es va anar restablint, tot i que amb circulació lenta.

Tot i que cap a les dues del migdia semblava que les accions dels CDR a les carreteres anaven minvant, a mitja tarda encara hi havia talls en diversos punts de la geografia catalana.

Segons recollia Trànsit al seu compte de Twitter, hi va haver bloquejos a l’AP-7 a Garrigàs, a l’Alt Empordà; a la C12 a Tortosa, en direcció a Amposta, on es van formar llargues cues, de més de 7 quilòmetres cap a les quatre de la tarda.

LA XIFRA

20
trams
d’autopistes i carreteres importants,
com a mínim, es van veure afectats, especialment al matí.

Jornada insòlita, plena d’incidències, a Barcelona

A Barcelona, a l’ull de l’huracà, també es va viure una jornada insòlita. Les dades oficials indicaven que ahir l’accés de vehicles a l’àrea metropolitana es va reduir en més d’un 53%. Les precaucions dels particulars i els talls es van conjurar per reduir a la meitat l’afluència de trànsit, cosa que en molts casos va facilitar els desplaçaments dels previnguts que van deixar el cotxe i van optar per mitjans molt més operatius, com ara el metro. A primera hora hi va haver força problemes per accedir a la capital, amb talls molt matiners a les rondes o a la B-20 a Badalona o a la B-23 a Sant Just . Els de la ronda Litoral també eren deguts a motius de seguretat, ja que la sortida 22 coincidia amb l’accés a la Llotja de Mar, on se celebrava el Consell de Ministres. Tres columnes dels CDR van avançar Via Laietana avall, pel Moll de la Fusta des del Paral·lel i el carrer Comerç, ja que volien confluir al pla de Palau, on hi ha la Llotja, sense aconseguir-ho, a causa de l’actuació dels Mossos i de la Policía Nacional desplaçada que acordonava la zona. Paral·lelament, un grup de taxistes es van manifestar al passeig de Gràcia, on a la tarda es va tornar a tallar quan milers de persones s’hi van concentrar pel mateix motiu.

Tot plegat va afectar el funcionament normal de la ciutat, sobretot al centre. Per exemple, Santa Maria del Mar estava tancada i alguns mercats, com ara el de Santa Caterina, funcionaven a mig gas. A la Fira de Santa Llúcia moltes parades no van aixecar la persiana perquè els paradistes no havien pogut entrar a Barcelona.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.