Serveis

Un mort i 49 ferits en el descarrilament d’un tren de la R4 a Vacarisses

Un despreniment de terra a la via ha causat l’accident a quarts de set del matí i ha obligat a tallat el servei entre Manresa i Terrassa

La víctima és un home de 36 anys i veí de Castellbell i el Vilar

Un mort, cinc ferits menys greus i 44 ferits lleus, en el descarrilament d’un tren de la línia R4 de Rodalies (Manresa-Sant Vicenç de Calders) entre les estacions de Vacarisses i Vacarisses Torreblanca per un despreniment a la via. 83 viatgers han quedat il·lesos d’un total de 133 persones que anaven al comboi. Quatre dels sis vagons del tren haurien descarrilat per la caiguda d’un talús, que hauria trencat la malla protectora.

La víctima de l’accident és un home de 36 anys i veí de Castellbell i el Vilar que hauria sortit disparat del comboi en el moment de l’impacte, segons ha explicat el president de Renfe, Isaías Táboas.

De tots els ferits, finalment s’han hagut de traslladar 47 persones a centres sanitaris i dues han estat donades d’alta insitu

Dels cinc ferits menys greus, dos han estat traslladat a l’hospital Mútua de Terrassa, dos, al Parc Taulí de Sabadell i un a l’Hospital Althaia. També s’ha habilitat el poliesportiu de Vacarisses per acollir els viatgers dels tren, segons ha informat Protecció Civil.

El punt del descarrilament del tren ha estat a l’altura del quilòmetre 32 de la C-58, entre Can Serra i el Polígon Can Torroella, a un quart de set del matí. El 3/24 ha difós un vídeo amb les primeres imatges del descarrilament.

Una magistrada d’instrucció de Terrassa dirigeix la investigació

La magistrada titular del jutjat d’instrucció número 4 de Terrassa, en funcions de guàrdia, dirigeix la investigació per esclarir les causes de l’accident. Ha estat informada a les 8.10 del matí i, acompanyada del fiscal, el forense i un lletrat, ha fet l’aixecament del cadàver i una primera inspecció del lloc dels fets durant dues hores, ha informat el TSJC. Ara té pendent de rebre informes de l’autòpsia, de la inspecció ocular, d’Adif i de la caixa negra del tren, entre d’altres.

Desallotjament del tren

Passades les 8h els Bombers han confirmat que ja no quedava cap viatger dins del tren accidentat. L’accident ha tingut lloc a quarts de set del matí.

Els 42 ferits lleus s’han traslladat, segons informa el govern: 20 a Mútua de Terrassa; 2 al Parc Taulí; 1 a Althaia Manresa; 5 al CUAP Bages; 6 al CUAP Sant Fèlix de Sabadell; 2 a l’Hospital de Martorell i 6 a l’Hospital de Terrassa.

Les 83 persones il·leses han estat traslladades a l’estació de Renfe a Terrassa. Mentre que les persones afectades ferides lleus han estat traslladades en el pavelló poliesportiu de Vacarisses o en diferents centres sanitaris, on també s’hi han traslladat psicòlegs de la Creu Roja per ajudar els afectats. També s’ha habilitat un telèfon d’atenció a les víctimes i familiars: 900101020.

Segons informa Protecció Civil de la Generalitat es tracta d’un tren de sis vagons, “amb dos vagons al final del talús que hauria pogut caure per l’esllavissada”. Des de Renfe asseguren que hi ha hagut quatre vagons afectats pel descarrilament.

En el lloc dels fets s’hi han desplaçat catorze dotacions de bombers, vuit ambulàncies i set patrulles dels Mossos.

Circulació interrompuda

Rodalies informa que la circulació de trens ha quedat interrompuda entre Terrassa i Manresa i que en la resta de la línia de la R4 i també la R12 els retards poden superar els 30 minuts. Renfe cobreix el servei del tram afectat per carretera.

Segons informa Trànsit, la C-58 ha quedat interrompuda entre els quilòmetres 31,50 i 34 a l’alçada de Vacarisses en els dos sentits. Es fan desviaments per la C-16 i el peatge a Castellbell i el Vilar és gratuït.

Feina per dies

El conseller d’Interior, Miquel Buch, s ’ha desplaçat fins el lloc dels fets, així com també el president de la Generalitat, Quim Torra , i el conseller de Territori, Damià Calvet, han visitat la zona de l’accident abans de començar la reunió del consell executiu de cada dimarts al Palau de la Generalitat.

“Hi ha feina per dies”, ha assegurat el conseller Calvet en roda de premsa des del mateix lloc de l’accident. “En les properes hores treballem per esbrinar si el talús tenia algun índex de perillositat” i “entrarem a analitzar les causes”, ha assegurat Calvet, que ha afegit que seran professionals de l’Institut Cartogràfic i Geològic els qui avaluaran l’estat en què es troba el talús que ha provocat el descarrilament.

Adif va revisar la zona dilluns

La presidenta d’Adif, Isabel Pardo, ha assegurat “amb tota prudència” que la climatologia seria la causa més probable del despreniment que ha provocat el descarrilament del tren de rodalies a Vacarisses. Pardo diu que, a falta d’enllestir la investigació dels fets, “cap indicador fa preveure” que el despreniment s’hagués produït per manca de manteniment. La presidenta de la companyia d’infraestructures ferroviàries ha detallat que el lloc del despreniment era un punt “singular” per l’alçada, sistema constructiu i antiguitat del talús, i que està sotmès a un pla de vigilància específic, com en dona també en altres punts de risc de la xarxa.

Tècnics d’Adif van revisar el talús desprès a Vacarisses aquest dilluns al migdia, segons fonts de l’ens gestor d’infraestructures. Segons han explicat, en aquest punt es van dur a terme diverses actuacions entre el 2016 i el 2017 que van consistir en el desbrossament, neteja de vorals, en la col·locació de malles i feines de consolidació del terreny, a més de la construcció de canalitzacions, entre d’altres. En total, les obres van tenir un cost de dos milions d’euros. Les revisions d’Adif es fan “contínuament”, segons fonts de l’ens gestor d’infraestructures, i en el cas d’aquest dilluns no es va observar ni sospitar de cap anomalia, tot i alguns vídeos publicats a la xarxa en què es veu gran quantitat d’aigua caient prop de les vies corresponent al cap de setmana.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.