Societat

La carretera ja s’ha cobrat dos morts més que el 2017

Els accidents han causat 171 víctimes mortals fins ahir

Cada dos dies es comptabilitza un mort producte d’un sinistre viari

Una campanya alerta del risc de no respectar els límits de velocitat

El nombre de morts a la carretera ha superat aquesta setmana els 169 que es van registrar durant tot el 2017. Un vianant, dimarts passat; un motorista, dimecres, i el conductor d’un turisme, ahir al matí, eleven fins a 171 el balanç provisional de víctimes mortals i confirmen la tendència a l’alça, segons les dades del Servei Català de Trànsit.

Les especificitats d’aquests tres últims accidents, amb el component de la topada frontal en el que es va produir ahir, la mort d’un motorista i també d’un vianant, no són casuals i permeten explicar el perquè de l’increment de la mortalitat a la carretera.

Tot i que les causes exactes de l’accident d’ahir al matí a la Fuliola, on va morir un home de 71 anys, encara no es coneixen, les topades frontals acostumen a tenir darrere l’element de la distracció, que és el principal factor present en els accidents de trànsit amb víctimes, fins a un 28%.

L’elevada mortalitat de motoristes és l’altre factor que està fent que es disparin les estadístiques de sinistralitat, fenomen contra el qual encara no han pogut incidir com s’esperava les campanyes de sensibilització cap al col·lectiu ni les millores en infraestructures, com la protecció amb tanques a les carreteres. Com passa amb les estadístiques dels motoristes, els experts en seguretat viària també estan molt preocupats per l’increment del nombre d’atropellaments mortals de vianants, com el de dimarts a Caldes de Montbui, on va perdre la vida un home de 84 anys. No es tracta d’un fenomen que se circumscrigui només a les carreteres, ja que en àmbits urbans com la ciutat de Barcelona també s’ha detectat un preocupant increment del nombre d’atropellaments mortals, sobretot de gent gran.

L’increment de la mortalitat s’explica en part per l’augment del volum de trànsit i la incidència de les distraccions per l’ús del telèfon mòbil i altres aparells, però en la seguretat viària també hi ha elements que distorsionen el relat i dificulten la comprensió del fenomen, com el que va passar durant el pont de l’1 de novembre, quan de dijous a diumenge no es va registrar cap accident mortal, tot i que 425.555 vehicles van sortir de l’àrea metropolitana de Barcelona.

Amb motiu d’aquells dies de festa, el conseller d’Interior, Miquel Buch, va fer una crida a la prudència dels conductors, crida que va repetir ahir durant l’acte de presentació de la nova campanya de sensibilització de trànsit, que, en aquesta ocasió, alerta dels riscos de no respectar els límits de velocitat. No corris. Viu més és el lema de la campanya, que ja es comença a difondre pels mitjans de comunicació.

El llançament de la campanya coincideix amb una acció de control a la carretera dels Mossos d’Esquadra, fins diumenge, on s’estarà especialment atent a les infraccions que comporten distraccions al volant.

LA XIFRA

71
anys
tenia l’home que va morir ahir al matí a la Fuliola per una topada frontal amb un altre vehicle.

LA FRASE

Quan conduïm, no podem tenir pressa. Córrer a la carretera és incompatible amb la vida
Miquel Buch
Conseller d’interior

LA DATA

18.11.18
Fins demà
els Mossos duran a terme una campanya de control especial per evitar les distraccions.

En espera dels canvis en la legislació de trànsit

Les estratègies per fer front a la sinistralitat a la carretera es divideixen fonamentalment en dos grans grups, la conscienciació i la repressió, i acostuma a ser la mà de ferro la que acaba aconseguint modificar la conducta dels conductors. En aquesta línia es mou la política del nou màxim responsable de la Direcció General de Trànsit, Pere Navarro, que a la vegada que ha impulsat una campanya de televisió colpidora, que posa l’accent en les repercussions de tipus penal que pot tenir un accident de trànsit, ha començat a treballar en una reforma de la legislació per endurir la norma. Una de les modificacions sobre la qual sembla que hi ha consens és incrementar la sanció i la retirada de punts en el cas que un conductor sigui sorprès parlant pel mòbil. Una altra qüestió que s’estudia és rebaixar els límits de velocitat a les carreteres convencionals fins a situar-lo en els 90 quilòmetres per hora.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.