Societat

Els Mossos investiguen si hi ha hagut negligència en el control d’equipatges de l’AVE

Adif va alertar tard que una passatgera a Sants duia un objecte en forma de granada, que va resultar ser una sivella

Van desallotjar l’estació i la de Madrid

Els Mossos d’Esquadra han obert una investigació per aclarir per què Adif va trigar ahir mitja hora a avisar-los que una passatgera havia passat el control de seguretat de l’AVE a Barcelona amb un artefacte sospitós a la seva maleta, que va resultar ser una sivella de cinturó en forma de granada. L’alerta va provocar l’activació dels artificiers i el desallotjament de l’estació de Sants i la d’Atocha, a Madrid, fet que va ocasionar retards de trens i cues. L’incident, ocorregut a les vuit del matí, va ser aclarit a dos quarts d’onze.

En roda de premsa, el cap de la comissaria de mobilitat dels Mossos, Joan Carles Molinero, va anunciar que han obert una inspecció per determinar si hi ha hagut algun tipus d’“irregularitat” o “negligència” d’Adif o de la seguretat privada en l’aplicació del protocol de seguretat en l’accés a l’AVE a l’estació de Sants, segons Efe.

Després de passar el control, la passatgera va pujar a un tren AVE que va sortir de l’estació de Sants a les 7.40 hores del matí, si bé Adif no va avisar els Mossos que havien detectat un artefacte sospitós fins a les 8.02 hores, quan la dona ja era al tren rumb a Madrid. Segons Molinero, els Mossos van rebre a les 8.02 hores un avís d’Adif alertant-los que en passar una maleta d’una passatgera per l’escàner d’accés de l’AVE havien detectat un objecte en forma de granada de mà, per la qual cosa sol·licitaven la presència de la policia catalana, com estableixen els protocols. Els agents de la unitat de transport metropolità que operen a l’estació de Sants es van dirigir al punt d’accés a l’AVE de manera immediata i, després de visualitzar les imatges de l’escàner, en què es veu un objecte en forma de granada, van activar la unitat canina, la d’ordre públic i els especialistes d’explosius, els Tedax.

Quan els Tedax van comprovar que es podia tractar d’una granada, van ordenar l’evacuació dels dos trens que eren a les vies 3 i 4, a punt de sortir per a Madrid, ja que un responsable d’Adif els havia manifestat que “possiblement” la dona amb la maleta sospitosa era a l’andana o ja dins d’un dels dos trens. Els Mossos van evacuar els passatgers del tren i de les andanes cap a la planta superior, on van tornar a passar tots els equipatges per l’escàner, encara que no van trobar la dona que havia passat el control amb la suposada granada ni la seva maleta.

Pocs minuts després, els Mossos van poder confirmar, gràcies a les càmeres de seguretat de les andanes, que la dona ja era a l’interior d’un AVE en direcció a Madrid, que havia sortit de l’estació de Sants a les 7.40 hores, pel que la passatgera havia passat el control una mitja hora abans que s’alertés la policia catalana que podia portar una granada, quan a tot l’Estat es manté el nivell 4 d’alerta antiterrorista. Per aquest motiu, els Mossos van avisar la Policia espanyola, la Guàrdia Civil i el CITCO, cosa que va permetre que la dona fos identificada a Madrid.

Una vegada confirmat que tot havia estat una falsa alarma, els Mossos van demanar un informe cronològic i valoratiu a la companyia Adif sobre el que va passar, i van obrir una investigació per determinar si hi ha hagut irregularitats o negligència en el protocol de seguretat. També van obrir diligències informatives per remetre-les al jutjat, per l’afectació en la mobilitat.

Els Mossos van convocar una reunió urgent amb Adif, a la qual també conviden Renfe, per dur una “revisió exhaustiva” dels protocols existents. “Si els protocols haguessin funcionat per part d’Adif no hauríem arribat on hem arribat. L’activació del protocol no ha estat la correcta”, va concloure Molinero.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.