Infraestructures

Gènova enterra els seus morts enmig de la polèmica

Les famílies de les víctimes mostren la seva indignació amb el govern italià i declinen assistir al funeral d’estat que es fa avui

Puja el to de la controvèrsia entre l’executiu i la concessionària de l’autopista

Els equips de rescat continuen buscant supervivents entre la runa del pont de l’autopista A-10 de Gènova que es va esfondrar dimarts passat, perquè consideren que hi podria haver una desena de desapareguts. La ciutat, encara en estat de xoc per la tragèdia, serà el marc avui d’un funeral d’estat per les 38 víctimes comptabilitzades fins ara. La cerimònia, a la qual assistiran el primer ministre italià, Giuseppe Conte, i els vicepresidents, Luigi di Maio i Matteo Salvini, entre altres membres de l’executiu, ha fet visible la ferida que l’esfondrament del pont ha obert entre la societat i la classe política italiana. La indignació i la desconfiança són tan grans que les famílies de 17 de les 38 víctimes no participaran en el funeral d’estat. Ho consideren una “farsa” perquè culpen de la tragèdia la falta d’eficiència de l’Estat.

“No volem una cerimònia farsa”, va escriure a les xarxes socials Roberto, el pare de Giovanni Battiloro, un dels quatre joves del municipi de Torre del Greco (Nàpols, al sud d’Itàlia), que es dirigien en cotxe a Barcelona per passar-hi uns dies de vacances. “El meu fill no es convertirà en un número en la llista de morts provocades per una falta d’eficiència italiana“, va afegir Roberto Battiloro, que va reclamar justícia.

El pare del jove Giovanni no va ser l’únic a mostrar-se crític amb el govern italià. També Nunzia, la mare de Gerardo Esposito, un altre dels quatre amics napolitans, va culpar l’Estat de la tragèdia de Gènova. “L’Estat ha causat això”, va dir Nunzia als mitjans, i hi va afegir: “La passarel·la de polítics ha estat vergonyosa.” Els familiars d’aquests joves napolitans prefereixen enterrar els seus fills en privat. És el cas també dels familiars d’Alessandro Robotti i la seva esposa, Giovanna Bottaro, que celebraran un funeral privat avui a la parròquia del municipi d’Arquata Scrivia (Piemont).

Enmig del dol que viu no només Gènova sinó tot el país, la controvèrsia entre el govern italià i la concessionària de l’autopista augmenta de to i el govern no es posa d’acord en què cal fer amb Autostrade per l’Italia, si retirar-li la gestió de l’A-10, revocar per complet la concessió i nacionalitzar les autopistes, o aplicar a l’empresa una multa milionària en cas de demostrar-se la seva responsabilitat en els succés. La fiscalia ja ha posat en marxa la investigació per aclarir que va passar, i la primera hipòtesi que s’està considerant és la possibilitat de la ruptura d’un dels tirants del viaducte, com va explicar als mitjans italians Antonio Brencich, professor de la Universitat d’Enginyeria de Gènova, que participa en la comissió ministerial formada per aclarir les causes de l’enfonsament.

LES FRASES

El meu fill no serà un número en la llista de morts causades per una falta d’eficiència italiana
Roberto Battiloro
Pare de Giovanni Battiloro, mort en l’esfondrament del pont

LA XIFRA

L’Estat ha causat tot això. És millor que no se’ls vegi. La passarel·la dels polítics ha estat vergonyosa
Nunzia
mare de Gerardo Esposito, mort en l’esfondrament del pont
38
persones,
almenys, van morir en l’esfondrament del pont i els familiars de 17 d’elles no aniran al funeral d’estat.

Un informe alertava del deteriorament l’any passat

Per qüestió de segons es van salvar moltes persones que dimarts passat al matí anaven en cotxe pel pont de l’A-10 de Gènova. És el cas del conductor d’un camió de color verd, que va que frenar perquè un vehicle va intentar avançar-lo i es va quedar a un segon de caure al buit. Marxa enrere, el camió, símbol d’una tragèdia, ja ha estat retirat del pont. Ahir els professors de l’Institut Universitari Politècnic de Milà Carmelo Gentile i Antonello Ruoccolo, contractats per la concessionària italiana Autostrade per a un assessorament periòdic sobre l’estat del pont, van entregar un informe a l’empresa italiana el novembre del 2017 en què advertien del deteriorament d’alguns materials de la infraestructura, com ara l’oxidació dels cables. En l’informe recomanaven que la companyia en fes una avaluació per abordar aquests problemes. Per la seva banda, l’octubre del 2017 el director d’Autostrade a Gènova, Stefano Marigliani, havia assegurat a les autoritats municipals i a les de la regió de Ligúria, a la qual pertany Gènova, que en aquell moment el viaducte no presentava “cap problema estructural”. Això, després que alguns veïns dels edificis residencials adjacents al pont haguessin fet arribar als ens locals la seva preocupació per l’estat de la infraestructura.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.