Política

El drama de Gènova s’enverina

Dur intercanvi d’acusacions entre el govern italià i l’exprimer ministre Renzi

L’empresa que gestiona l’autopista sinistrada es desploma a la borsa i exigeix que se li compensi la revocació de la concessió

La polèmica política desfermada arran de l’esfondrament del pont de l’autopista A-10 a Gènova puja de to, mentre les grues continuen excavant entre la runa sense descans. El balanç provisional de víctimes és de 38 morts (no 39 com es va dir ahir), tot i que es podria agreujar, ja que encara hi ha entre 10 i 20 persones desaparegudes, segons va informar el fiscal en cap de la capital lígur, Francesco Cozzi.

I mentre continua la recerca de cossos, el viceprimer ministre italià Luigi di Maio, del populista Moviment 5 Estrelles (M5E), va tornar a carregar ahir contra Atlantia, la concessionària d’autopistes que, a través de la seva filial Autostrade per l’Italia, gestiona el tram del sinistrat pont Morandi, i contra l’anterior govern de l’exprimer ministre Matteo Renzi, avui senador a l’oposició.

A Atlantia, que ahir va culpar el govern de la caiguda de les seves accions a la borsa (fins a un 25% durant la jornada) i li va exigir una compensació en cas que li revoqués la concessió de l’autopista, un enèrgic Di Maio li va respondre: “No pagarem indemnitzacions a Atlantia”, mentre li retreia que “també avui”, amb la tragèdia encara calenta, “pensa en els beneficis”.

Autostrade es defensa de les acusacions que no va fer obres de prevenció assegurant que, en els darrers cinc anys, va gastar més de 2.000 milions d’euros en “manteniment, seguretat i viabilitat” en els més de 3.000 km de xarxa viària que gestiona. També va lamentar que l’inici del procediment per revocar-li la concessió s’hagués efectuat “sense haver comprovat les causes efectives del que ha passat”.

La caiguda borsària d’Atlantia ha arribat a la constructora ACS, sòcia de la italiana en l’adquisició d’Abertis, la societat que gestiona les autopistes catalanes. ACS va retrocedir ahir un 5% al mercat, la principal caiguda de l’Íbex 35.

Però Di Maio no es va aturar aquí. També va acusar els anteriors executius del Partit Demòcrata (PD, centreesquerra) que haguessin prorrogat la concessió a Autostrade sense el corresponent concurs públic.

“Benetton no em paga”

“Ho van fer així perquè els finançaven les campanyes electorals”, va dir el número tres del govern italià. “Però a mi la campanya electoral no me l’ha pagat Benetton [accionista majoritària d’Atlantia]. Per tant, tenim la llibertat de revocar les concessions”, hi va afegir.

L’exprimer ministre Renzi va negar les males pràctiques i va passar al contraatac. “Qui, com Di Maio, diu que el meu govern s’ha finançat amb Benetton o Autostrade és, tècnicament parlant, un mentider. Si, en canvi, ho diu per motius polítics, és un xacal [...] El meu govern no ha agafat ni un cèntim d’aquests senyors, que no han pagat la meva campanya ni la del PD.”

Renzi també va acusar el ministre d’Infraestructures, el grillino Danilo Toninelli, d’haver “bloquejat” tots els grans projectes d’obres. “I si es bloquegen els projectes, Itàlia s’enfonsa.” Renzi t va furgar en les “contradiccions” del M5E, que, al seu moment, es va oposar a la construcció d’una via de circumval·lació ideada per descongestionar el trànsit sobre el pont Morandi. Aquesta obra, coneguda com La Gronda, va ser una de les grans reivindicacions dels empresaris genovesos, però el partit de Beppe Grillo s’hi va oposar pel seu elevat cost i el seu impacte ambiental.“Vau dir llavors que la hipòtesi de l’esfondrament del pont Morandi era un conte. Doncs no ha estat un conte, ha estat una tragèdia. Ho enteneu, ara que sou al govern?”, va clamar Renzi. També la Comissió Europea va entrar en la batussa en recordar que Itàlia és responsable del manteniment del pont enfonsat a Gènova i que disposava de fons per a això, després que l’altre viceprimer ministre italià, Matteo Salvini, atribuís la tragèdia a les restriccions pressupostàries de la UE. “Creiem que ha arribat el moment de deixar algunes coses clares”, va indicar un portaveu comunitari, que va recordar que, per a l’actual període 2014-2020, Itàlia disposa d’uns 2.500 milions d’euros en concepte de fons estructurals i de cohesió destinats “ a inversions per a la xarxa d’infraestructures”.

LES FRASES

No pagarem indemnitzacions a Autostrade, que encara ara pensa en els beneficis
Luigi di Maio
VICEPRIMER MINISTRE ITALIÀ
Qui, com Di Maio, diu que el meu govern es va finançar amb Autostrade és un mentider
Matteo Renzi
EXPRIMER MINISTRE ITALIÀ

Crítiques a Salvini per anar de festa

Redacció

Les imatges de Matteo Salvini, viceprimer ministre italià i titular d’Interior, durant una festa la nit posterior a la tragèdia de Gènova ha desfermat una allau de crítiques a les xarxes socials. En lloc de dirigir-se a la capital de la Ligúria, on a aquella hora s’engegava una dramàtica operació de rescat per trobar víctimes de l’esfondrament entre la runa, al número dos del govern italià se’l va veure gaudint d’un sopar a l’aire lliure acompanyat de militants del seu partit a Sicília que el van obsequiar amb un pastís. Relaxat i en mànigues de camisa, l’actitud de Salvini va ser durament criticada per l’oposició. El president del Partit Demòcrata (PD), Matteo Orfini, va denunciar que les fotos del ministre a Sicília suposen “una bufetada al dolor” dels italians després de l’esfondrament d’un pont que va causar desenes de morts. Dissabte hi ha previstos, a Gènova, els funerals d’estat, que encapçalarà el president de la República, Sergio Mattarella.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.