Societat

Agents del sector turístic veuen superat l’impacte dels atemptats: “La gent ha continuat venint amb total confiança”

Consideren “difícil” identificar quina part del descens de visitants de l’últim trimestre de 2017 és conseqüència del 17-A

El Gremi d’Hotels opina que la reacció ciutadana va reforçar la marca Barcelona

“La gent ha continuat venint amb total confiança i estabilitat”. És la constatació que, un any després dels atemptats de Barcelona i Cambrils, fan diversos agents del sector turístic així com l’Ajuntament de Barcelona i la Generalitat.

Tots ells coincideixen que l’impacte dels atemptats en la imatge de la capital catalana s’ha superat: “Costa pensar que encara avui dia [un turista] quan ve a Barcelona estigui pensant en què el dia 17 d’agost de l’any passat hi va haver un atemptat terrorista a la Rambla”, diuen des del Gremi d’Hotels. De fet, diversos agents del sector asseguren que “el poder de reacció” de la ciutadania i els cossos de seguretat van reforçar la marca Barcelona.

Tanmateix, admeten que el 17-A va contribuir al descens de visitants de l’últim trimestre de 2017 encara que “és difícil saber quina part correspon a l’atemptat” i quina a la situació política, apunta el regidor de Turisme de l’Ajuntament de la capital catalana, Agustí Colom.

Segons la consellera d’Empresa i Coneixement, Àngels Chacón, l’impacte dels atacs terroristes es va “neutralitzar de manera ràpida” i un any després ja “ha revertit”. “No tindríem l’afluència de turistes que tenim si hi hagués una permanent sensació d’inseguretat”, subratlla Chacón. El director general del Gremi d’Hotels de Barcelona, Manel Casals, creu que la recuperació “ha estat bona” però “no està sent total”. “Encara a dia d’avui estem notant les conseqüències tant de l’atemptat com de la situació política”, diu Casals.

L’entitat va preveure una disminució del 5% en l’ocupació hotelera a la ciutat per aquest estiu -del 85% de 2017 al 80% enguany- que, segons Casals, “s’està complint”. “Aquest any és molt difícil valorar què ens està afectant realment”, diu el director general del Gremi en línia amb el regidor de Turisme de Barcelona.

Casals assegura que la imatge de la capital catalana “no està afectada pel tema del 17-A” i apunta que tenen una incidència més negativa la “inseguretat política”, “les vagues a l’aeroport” o “els atacs vandàlics contra infraestructures turístiques”.

Des de l’Associació d’Apartaments Turístics de Barcelona (Apartur), el seu president, Enrique Alcántara, creu que s’ha recuperat la “normalitat” i “ningú té en compte aquest risc a l’hora de viatjar a Barcelona”. “No s’ha ressentit la marca Barcelona com es preveia”, sosté el president de l’Associació Catalana d’Agències de Viatges Especialitzades (ACAVe), Martí Sarrate.

“Vam sortir reforçats com a marca”

Casals va més enllà i assegura que Barcelona va sortir reforçada com a marca quan la gent va veure com havien actuat les forces de seguretat i els serveis d’emergència. Així com l’actuació de ciutadans anònims, hotelers i comerciants: “Alguns hotels van obrir habitacions buides per a gent que no podia tornar a casa”, recorda Casals. També Sarrate opina que el “poder de reacció” de la capital catalana “va donar un valor positiu” a la marca Barcelona en la seva projecció exterior.

“Vam demostrar que som un país preparat en l’àmbit policial” i que actua de manera “impecable en la gestió d’aquest tipus de terrorisme”, assegura Chacón. Segons la consellera d’Empresa, la reacció de les forces policials “va ajudar a transmetre calma de manera molt ràpida”. “Es va reaccionar molt ràpidament i es van dissipar dubtes”, confirma Sarrate.

D’altra banda, el regidor de Turisme de la capital catalana destaca que tot i l’impacte que van tenir els atacs terroristes els primers dies, Barcelona va recuperar “el seu pols de forma molt més ràpida i més àgil” que altres ciutats que també han patit atacs terroristes, com Brussel·les o París. Colom assegura que va ser clau el fet que es reobrissin al públic els espais turístics i la Rambla de forma “ràpida”.

Els dies posteriors a l’atemptat

El major impacte dels atemptats, segons ressalta el president de l’ACAVe, va ser “els primers dies”. “La gent preguntava” sobre la seguretat de la ciutat, diu Sarrate. El Gremi d’Hotels de Barcelona explica que van tenir “tres o quatre dies amb unes baixades molt importants de turistes”. “Hi havia gent que volia marxar, gent que havia de venir just els dies següents i no volia; l’afectació era molt important”, recorda Casals. També la consellera d’Empresa afirma que “les setmanes posteriors a l’atemptat hi va haver una disminució de turistes”.

Colom reconeix l’afectació dels primers dies però assegura que “l’efecte a mitjà termini” d’un atemptat és major que al començament i apunta que “no hi va haver anul·lacions significatives el dia de l’atemptat o posteriors”. Tant Colom com Casals i Sarrate han dit que la celebració del congrés de cardiologia a Barcelona del 26 al 30 d’agost de l’any passat -el més gran del món que va reunir 31.000 professionals- “va anar molt bé” per donar una sensació de normalitat.

“Els turistes mantenen les seves reserves, cosa diferent és quan han de contractar-ne de noves que aquí és quan es mesura més l’impacte d’un atemptat”, diu el regidor de Turisme de la capital catalana. Segons Colom, els mesos posteriors a l’atemptat -concretament a l’octubre i novembre- Barcelona va registrar caigudes d’entre un 4 i un 5% en el nombre de turistes però ressalta que en aquell moment “l’impacte de l’atemptat va donar pas a l’impacte de la situació d’inestabilitat política”.

19 milions de turistes

El nombre d’estrangers que van visitar Catalunya en el conjunt de 2017 va sumar més de 19 milions de persones, un 5% més que l’any anterior, segons les xifres de l’Estadística de Moviments Turístics a les Fronteres (Frontur) de l’Institut Nacional d’Estadística (INE).

Tot i l’augment, el darrer trimestre de l’any va registrar descens del 4,67% a l’octubre; del 2,3% al novembre i del 13,9% al desembre. En canvi, al setembre, just després dels atemptats, el nombre de turistes va augmentar un 6,1%.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.