L’Estat es torna a oblidar de l’N-II nord en els pressupostos
Les partides per desdoblar el tram són testimonials
El govern pressuposta un 6% més per a la demarcació, on les inversions previstes sumen en total 139 milions d’euros
El projecte dels pressupostos generals de l’Estat (PGE) per a aquest 2018 destina 139.105.480 euros a les comarques gironines. Sobre el paper, aquests són els quarts pressupostos a l’alça que presenta l’executiu del PP. De fet, mirant les grans xifres, d’un any per l’altre la inversió s’ha incrementat un 6% (el 2017, els pressupostos recollien que el territori s’enduia 130,632 milions). De totes les inversions que apareixen en els PGE per a Girona, gairebé el 30%, seguint la mateixa línia del 2017, es destinen a l’N-II. En concret, l’Estat ha previst invertir 39.037.910 euros en aquesta carretera. Ara bé, de totes les partides cal distingir entre aquelles que es destinen als trams on ja hi ha obra (les més nombroses) i aquelles, molt més minses, que van a parar per redactar projectes i estudis. En aquest sentit,el desdoblement de l’N-II a l’Alt Empordà continua amb partides testimonials, que fan preveure que els treballs no començaran tampoc aquest 2018.
De fet, la majoria de la inversió a l’N-II se l’emporten els trams del sud. Allà on les màquines ja fa temps que treballen, la futura A-2 rep 17,5 milions. D’aquests, 8,2 van a parar al tram de 4,7 quilòmetres Sils-Maçanet i els 9,47 restants a l’enllaç de Vidreres (que els pressupostos reparteixen entre Foment i l’empresa pública Seittsa). Al sud, i més enllà de les obres de desdoblament, Foment també preveu invertir vuit milions per continuar condicionant el tram Maçanet-Tordera de l’N-II. Aquí, la carretera ja no es desdobla, i només s’hi faran obres de millora.
Al nord, l’altre tram en obres –on l’Estat va aturar i reprendre els treballs– són els 3,4 quilòmetres entre Medinyà i Orriols. Aquí, per al 2018 els PGE hi destinen 4,28 milions. A més, els pressupostos assignen 4,25 milions per a la reordenació dels accessos i interseccions a Pontós i Garrigàs.
A part d’aquestes partides, a l’Alt Empordà, la resta d’aportacions són testimonials, cosa que fa pensar que serviran únicament per redactar projectes i estudis. En aquest cas, tots els trams s’estenen entre Orriols i la frontera francesa; és a dir, allà on Foment preveu desdoblar l’N-II aprofitant el traçat actual de la carretera i només construir-hi les variants de Bàscara i de Pont de Molins. Totes les partides que es destinen a aquests trams se situen entre els 500.000 euros i el milió d’euros. En infraestructures viàries, el projecte dels PGE per al 2018 torna a oblidar les carreteres de l’interior i del Pirineu. En concret, la futura A-26 i l’N-152. En el cas de l’autovia, l’Estat hi destina 4,1 milions d’euros, la majoria per a l’enllaç de Cabanelles (3,7 milions). Als 25 quilòmetres entre Figueres i Besalú només s’hi destinen 403.500 euros. D’altra banda, per a l’aeroport Girona-Costa Brava hi ha prevista una inversió de 10,95 milions, 9,9 dels quals són per adequar la plataforma.
LA XIFRA
120.000 per al nou arxiu històric
Més enllà de Foment, la resta de ministeris inverteixen poc a la demarcació. De fet, les comarques gironines hi apareixen en comptades ocasions. Interior ha pressupostat 438.000 euros en millores a la Guàrdia Civil i Medi Ambient; 700.000 euros per frenar la regressió del litoral i fer actuacions en passejos de la Costa Brava. L’únic projecte que s’hi esmenta és el del nou Arxiu Històric de Girona. El Ministeri de Cultura, però, hi destina només 120.000 euros. Si es miren els números amb detall, moltes de les partides que s’imputen al territori tenen poca concreció. I això passa, sobretot, en el cas de les empreses públiques o participades per l’Estat. Per exemple, el projecte dels PGE per al 2018 recull que Adif invertirà 27,03 milions en millores a la línia del TAV o a les estacions de l’alta velocitat.