les inversions de l'estat
Foment presenta l’aeroport Barcelona-Costa Brava
El ministre Íñigo de la Serna planteja un pla amb l’horitzó del 2026 perquè Vilobí es converteixi en la quarta pista del Prat
El govern espanyol compromet una inversió global de 1.929 milions d’euros
Barcelona té mar i platja però en un futur tindrà, també, costa i, encara més, la Costa Brava. El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va anunciar ahir des de l’aeroport del Prat que el seu departament posa en marxa un pla inversor de 1.929 milions d’euros en matèria aeroportuària a Catalunya que té com a gran objectiu convertir l’aeroport de Girona en la quarta pista de l’aeroport de Barcelona. El pla preveu grans inversions a Barcelona i Girona amb l’objectiu de continuar creixent i fer possible que el Prat gestioni el 2026 fins a 70 milions de passatgers. L’anunci es va fer el mateix dia que es va saber que aquest gener el Prat ha tingut més de 3 milions de passatgers amb un creixement del 9%.
L’acte de presentació del nou pla director de l’aeroport barceloní es va realitzar en presència de representants del món econòmic i polític, bàsicament del PP, i amb l’assistència del secretari d’infraestructures i mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, com a màxima autoritat catalana, si no es té en compte la doble condició de conseller i ministre que l’article 155 dona a De la Serna. En aquest context, el ministre va aprofitar per repassar les últimes inversions anunciades pel ministeri en matèria d’obra pública al Principat i ho va resumir assegurant que “l’Estat actua a un ritme aclaparador a Catalunya mentre que d’altres s’emboliquen amb altres coses”.
El pla que ha de permetre a l’aeroport de Barcelona continuar creixent sense quedar ofegat consisteix a fer realitat velles obres proposades fa uns anys i que encara estaven pendents de concreció, a més d’altres que ja estan en marxa. La més important serà la construcció d’una nova terminal, la T3, davant de l’actual T1, però a l’altre costat de la pista transversal. Es tracta d’un edifici satèl·lit que costarà 200 milions d’euros i on hi haurà 17 passarel·les d’embarcament per avions de gran capacitat. Un sistema de transport encara per definir unirà la T1 i la T3 per sota de la pista transversal.
L’arribada del tren a la T1 i la T2, obra ja en construcció, és una altra de les realitzacions que preveu el pla de De la Serna, amb una inversió global de 330 milions d’euros però encara sense data concreta d’entrada en servei. A tocar de la T2, el projecte també preveu desenvolupar-hi una gran àrea dedicada a la logística i al comerç electrònic, i també al desenvolupament d’un sector dedicat a hotels, i un parc d’empresa i negocis en general
Connexió ràpida
L’altra gran pota del pla són les obres que ampliaran i modernitzaran l’aeroport de Vilobí d’Onyar. En primer lloc es destinaran 15 milions d’euros a ampliar la plataforma d’estacionament dels avions i 265 milions més a ampliar en 60.000 metres quadrats les actuals instal·lacions de la terminal de passatgers.
Es tracta de treballs que es plantegen en un pla inversor que es començarà a executar el 2022 i que haurà d’estar enllestit el 2026. La peça fonamental d’aquest projecte són els 55 milions d’euros que es destinaran a construir l’estació de l’AVE a 500 metres de l’aeroport per facilitar una connexió amb el centre de Barcelona de només “40 minuts”, segons va dir el ministre. La construcció d’aquest baixador per a l’alta velocitat obligarà també a construir una “connexió ràpida” fins a la terminal.
De la Serna va acabar la seva intervenció, tal com havia començat, assegurant que tots els milions compromesos als aeroports són la mostra del “compromís del govern d’Espanya amb Catalunya”.
LES XIFRES
La Generalitat troba a faltar la connexió amb Reus
En una entrevista publicada per aquest diari l’agost del 2016, en parlar de política aeroportuària, el conseller de Territori, Josep Rull, hi deia això: “Amb vista al futur, si continuem amb aquest creixement (el del Prat), tindrem un problema de pistes, i hauríem de ser capaços que l’aeroport de Girona fos la quarta pista i el de Reus, la cinquena. Això s’ha de fer a través de la connexió ferroviària de l’alta velocitat, amb una combinació efectiva de ferrocarril i avió.”
A la Generalitat, la doble connexió amb Reus i Girona ha estat sempre una prioritat al mateix nivell, però en l’acte de presentació d’ahir el ministre Íñigo de la Serna va parlar de Girona però no va dir ni mitja paraula de Reus, ni tan sols per dir que potser més endavant s’estudiarà alguna inversió. Des de la Generalitat encara es defensa la necessitat de connectar amb Reus “perquè té sentit de mercat”, segons van argumentar ahir fonts de l’administració catalana a aquest diari. Des de la Generalitat es considera que el pla de De la Serna “queda coix” i sobta que en una inversió global de quasi 2.000 milions d’euros no s’hi hagi previst una partida de 50 milions per fer possible la construcció d’una estació intermodal que permetria connectar l’alta velocitat del Camp de Tarragona amb l’aeroport reusenc.