Conflicte laboral al Prat
La Guàrdia Civil pren el control
Els agents ja es comencen a desplegar pels controls de seguretat del Prat i ho faran de manera massiva a partir de dilluns
El govern espanyol, disposat a dictar una resolució d’obligat compliment que posi fi al conflicte
Un laude ja va posar fi el 2011 al conflicte dels controladors
El general responsable de la Guàrdia Civil a Catalunya, Ángel Gozalo, té a punt el dispositiu per desplegar 360 agents del cos a l’aeroport de Barcelona amb la missió de posar fi a les cues originades per la protesta laboral dels treballadors de seguretat de l’empresa Eulen, i només espera l’ordre per desplegar els seus homes, circumstància que es podria produir entre avui i demà. La presència d’agents a la zona dels filtres de seguretat ja ha anat augmentant en els últims dies, però no serà fins dilluns quan es durà a terme el gran desplegament, segons va explicar ahir a Barcelona el ministre de Foment, Íñigo de la Serna. Per dilluns hi ha convocada la primera jornada d’una vaga total i indefinida dels treballadors d’Eulen.
El màxim responsable polític de l’aeroport barceloní va presidir ahir al matí la trobada del que ell mateix va definir com un gabinet de crisi, que es va reunir fins a tres vegades. Primer, amb representants de diverses administracions de l’Estat; després, amb una delegació de fins a tres consellers de la Generalitat, i, finalment, amb l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau.
En la primera trobada, es va donar forma a la decisió de mobilitzar la Guàrdia Civil, idea en què ja s’estava treballant en els últims dies, i de començar a estudiar la possibilitat de resoldre el conflicte sindical dictant un laude d’obligat compliment. En les altres dues reunions, es va informar les administracions catalanes de les decisions preses.
Pel que fa a l’ús de la Guàrdia Civil, el ministre De la Serna va ser curós i va afirmar que, amb la presència d’agents al Prat, no es pretén substituir els empleats d’Eulen, que hauran de continuar ocupant els seus llocs de treball en compliment dels serveis mínims, sinó que el desplegament respon a raons de “seguretat i ordre públic”. El ministre va repetir una vegada i una altra que el que hi ha en joc a l’aeroport barceloní és una qüestió de seguretat i que és per això que l’Estat hi respon amb aquesta mesura excepcional.
Falta formació
La permanència dels professionals d’Eulen als seus llocs en els filtres de seguretat té també una explicació tècnica, ja que han de continuar supervisant les pantalles en què es reflecteixen les imatges captades pels escàners que escorcollen el contingut de les maletes. Per desenvolupar aquesta tasca, cal haver superat un curs de radioscòpia, formació que tenen “alguns” dels guàrdies civils que es desplegaran aquests dies al Prat, però no tots, com va reconèixer el ministre. De la Serna va explicar que, per poder desenvolupar les tasques, aquests dies s’estan duent a terme cursos per donar als agents la formació que ara no tenen.
El desplegament policial es produirà, només, si els treballadors d’Eulen no rectifiquen la seva decisió de rebutjar la proposta d’increment de sou presentada per la mediació de la Generalitat. De la mateixa manera, si el conflicte no acaba en acord amistós, el govern espanyol va anunciar ahir que ha posat en marxa el mecanisme per dictar un laude d’obligat compliment.
De la Serna va explicar que ha encarregat a l’Advocacia de l’Estat que informi sobre quina és l’administració competent per prendre aquesta iniciativa, tot i que sembla clar que pertoca fer-ho al govern espanyol, de la mateixa manera que també ha estat el que ha dictat els serveis mínims. El ministre no va poder precisar ahir res més sobre el contingut del laude ni sobre quan es podria dictar. Només va explicar que el procediment administratiu obliga que hi intervingui el Consell de Ministres, que es podria reunir per primer cop dimecres vinent, dia 16, segons va dir al seu dia el president espanyol, Mariano Rajoy.
La via del laude s’ha utilitzat històricament per posar fi a conflictes laborals de difícil resolució en activitats estratègiques. En el món aeroportuari, per exemple, l’any 2011, un laude dictat per l’aleshores ministre d’Ocupació, Manuel Pimentel, va posar fi a la protesta dels controladors aeris. Va ser un document de 200 pàgines amb un marc detallat de les relacions laborals i salarials entre els controladors i Aena.
Si s’ha d’arribar al supòsit del laude per als treballadors d’Eulen, la resolució hauria de donar satisfacció a les reivindicacions del col·lectiu, tant de caire salarial com d’organització de la feina, però amb uns paràmetres diferents dels que havia proposat Treball en la mediació. També hauria de tenir en compte el compromís adquirit per Aena davant dels treballadors de garantir les millores salarials aconseguides cada vegada que torni a posar a licitació la contracta de seguretat.
El debat sobre quina administració és la competent per dictar aquest laude va centrar bona part dels seixanta minuts que va durar la reunió entre el ministre i els consellers de la Generalitat Josep Rull, Joaquim Forn i Dolors Bassa. Els consellers van transmetre al ministre la decisió del govern de requerir als treballadors la convocatòria d’una nova assemblea per votar de manera única la proposta de mediació, sense altres possibilitats.
De la Serna va fer costat a aquesta iniciativa de la Generalitat. Així mateix, va agrair l’oferiment del conseller d’Interior de reforçar la presència d’agents dels Mossos d’Esquadra a les terminals de l’aeroport. En tot moment, el to de la trobada entre les dues parts va ser cordial i De la Serna va arribar a lloar en més d’una ocasió el paper de mediador desenvolupat pel Departament de Treball.
Per la seva banda, l’alcaldessa Ada Colau, sense cap competència en el litigi, va valorar positivament la decisió del reforç policial al Prat.
Aena informa ara sobre el que han de fer els usuaris
Han hagut de passar quatre dies de vaga i molts més de conflicte i caos evident a l’aeroport del Prat perquè Aena hagi fet públic un comunicat amb recomanacions als milers d’usuaris que hi passen cada dia. Des d’un primer moment, Aena informava que el conflicte era problema d’una empresa privada fins que es va veure obligada a citar les dues parts a seure en una taula i a implicar-se finalment en la resolució del conflicte.
En el comunicat d’ahir, es recomana als passatgers que es posin en contacte amb les companyies aèries per saber quan obren els mostradors de facturació. Les que els mantenen oberts les 24 hores del dia són Iberia, Vueling, British Airways, Air Nostrum, Lufthansa, Swissair, Air Europa, Air France, KLM, Ryanair, Easyjet i Norwegian.