Societat

Conflicte laboral al Prat

Els instructors de seguretat aèria carreguen contra Aena

L’associació Ainsa denuncia que l’ens de gestió aeroportuària imposa la precarietat en el sistema de treball

Màxima pressió sobre els treballadors d’Eulen perquè desconvoquin avui la vaga

Aena fa negoci a compte de la seguretat, i els perjudicats per aquesta política són els treballadors, que han d’acceptar condicions laborals precàries, i els passatgers, que han de suportar llargues cues d’espera. Aquesta és la conclusió d’un document fet públic aquests dies per l’Associació Nacional d’Instructors de Seguretat Aèria, Ainsa, responsable de la formació del personal que s’ha declarat en vaga a l’aeroport de Barcelona.

La nota, signada pel president d’Ainsa, Juan José Villaverde, sosté que actualment hi ha diversos conflictes perquè “la falta de més personal de seguretat està obligant a treballar amb pocs filtres per realitzar les funcions d’inspecció necessàries”. Segons els instructors, el problema rau en el fet que Aena està reduint els costos dels concursos i això fa que, a les empreses de seguretat, no els interessi presentar-s’hi per les condicions econòmiques que s’ofereixen.

Amb aquest panorama, Ainsa afirma: “Si els preus proporcionats per Aena són baixos i el gestor aeroportuari redueix costos retallant els filtres per fer la inspecció, això dona com a resultat que els que funcionen estan sobrecarregats de feina.” Com que les empreses dels sectors no premien aquests llocs de treball amb complements que facin interessant la destinació, els vigilants de seguretat prefereixen altres feines en què es guanyi un sou més elevat o hi hagi menys pressió. Aquesta situació de precarietat laboral denunciada per Ainsa és la mateixa que estan esgrimint els treballadors d’Eulen com a causa que els ha portat a fer la vaga. A més de reclamar un increment en el complement aeroportuari, els treballadors també es queixen de la falta de personal que no els permet fer els descansos corresponents o els impedeix abandonar el lloc de treball per dinar o anar al lavabo.

Més comunicats

El comunicat d’Ainsa és un dels diversos que aquests dies s’han fet públics amb relació al conflicte del Prat. En aquest sentit, ahir se’n van difondre dos més, un d’Eulen i un altre del Ministeri de Foment, tots dos amb la clara intenció de pressionar els treballadors que avui estan citats a una assemblea per ratificar o rebutjar l’acord a què es va arribar dimarts al vespre amb un increment del plus aeroportuari fins a situar-lo en 200 euros i un reforç de plantilla de 25 persones.

L’assemblea dels treballadors està convocada entre les onze del matí i les set de la tarda, per donar marge a tots els treballadors dels diversos torns a prendre-hi part, i una de les qüestions que haurà de valorar és el compromís d’Aena per assegurar llocs de treball i condicions laborals en els futurs contractes, i que ahir al vespre encara s’havia de concretar en un document que ha reclamat el comitè de vaga. Aquest últim episodi de la llarga negociació és el que els treballadors han perseguit des del primer moment, quan van exigir a Aena que segués a la taula de negociació per parlar de les condicions generals de la contracta de la seguretat a l’aeroport.

Negociació amb Ilunion

Paral·lelament al conflicte d’Eulen, l’altra gran empresa que treballa en la seguretat del Prat, Ilunion, es troba negociant de fa temps amb els seus treballadors una millora de les condicions laborals que implica també incrementar el plus aeroportuari. La vaga convocada per un sindicat minoritari a partir del dia 16 es va desconvocar ahir.

3
empreses
de seguretat diferents treballen al Prat; Eulen, Ilunion i ICT, cada una amb parcel·la concreta a vigilar.
8
hores
és previst que s’allargui l’assemblea de treballadors d’Eulen d’avui, en què s’ha de votar el futur de la vaga.
40
treballadors
d’Eulen es troben de baixa laboral, deu dels quals s’hi han acollit en els últims dies.

La vaga capgira el funcionament de l’aeroport

Ni dimarts ni ahir, dimecres, eren dies de vaga a l’aeroport del Prat, però tant ahir com el dia anterior es van reproduir les cues i les llargues esperes que van arribar a 1 hora de temps a la T1 i als 50 minuts a la T2. Les terminals van viure el mateix ritme de trànsit de personal que els altres dies, amb grans aglomeracions a primera hora del matí pels viatgers que van preferir acudir a l’aeroport amb molta antelació per poder facturar la maleta com abans millor i posar-se a la cua de seguida. Tot plegat ha fet que la vida de l’aeroport s’hagi trasbalsat de dalt a baix aquests dies perquè les companyies d’aviació han vist com es formaven cues a hores intempestives davant dels mostradors de facturació, amb esperes que no es poden atribuir a la seva gestió. Els comerços de l’aeroport també continuen notant els efectes de la protesta. A la zona del Duty Free, hi ha botigues que han notat un gran increment del nombre de persones que només hi entren per fer el badoc i matar el temps mentre esperen la sortida del seu vol.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.