Societat

Conflicte laboral al Prat

Els treballadors d'Eulen volen cobrar 350 euros i l'empresa n'ofereix 155

El comitè de vaga no creu que s'arribi a cap acord avui i té la mirada posada a l'assemblea de treballadors de dijous

Un jutjat social de Barcelona veurà demà la demanda d’Eulen contra els treballadors de seguretat de l’aeroport

A primeres hores del matí, les esperes als controls han arribat a ser d'una hora

La quarta jornada de reunions entre Aena, Eulen -empresa encarregada del control de seguretat de l'Aeroport de Barcelona-El Prat-,  i el treballadors, amb la mediació de la Generalitat, ha arrencat passades les 9 hores amb el focus posat en els salaris. En declaracions als mitjans abans d'entrar a la Conselleria de Treball, l'assessor del comitè de vaga, Juan Carlos Giménez, ha explicat que durant les reunions d'aquest dimarts s'aprofundirà en les reclamacions econòmiques dels treballadors -que aquest dilluns no es van tractar-, que demanen un increment salarial de 350 euros davant l'oferta de la direcció de la companyia, que és de 155 euros. "Demanem 350 euros i 100 vigilants més, i Eulen ens proposa 155 euros i 21 vigilants", ha criticat, i ha afegit que no entén com la direcció posa damunt la taula aquest increment de personal, que per a Giménez és insuficient. Per això, s'ha mostrat caut i ha demanat esperar als quadrants que presentarà Eulen per mostrar com organitzarà els 21 nous treballadors que ha proposat i que han de cobrir les exigències dels treballadors. L'assessor del comitè de vaga també ha avançat que veu molt difícil que aquest dimarts s'arribi a un acord i ha instat els mitjans a esperar a l'assemblea que se celebrarà aquest dijous, "que serà per informar els treballadors i per decidir si es prenen més mesures, i no per portar cap acord definitiu". "Segurament demà ens tornem a reunir", ha avançat abans d'iniciar la quarta jornada de negociacions. En la reunió de mediació d'aquest dimarts hi ha assistit, per part d'Aena, la directora de l'Aeroport de Barcelona, Sonia Corrochano; el comitè de vaga d'Eulen i una representació de la direcció de la companyia. Per la seva banda, i des de la Generalitat, hi han participat el secretari general de Treball, Assumptes Socials i Famílies, Josep Ginesta, i el director de relacions laborals, Enric Vinaixa. Fins aquest divendres els treballadors d'Eulen no tornaran a convocar una vaga parcial a l'Aeroport de Barcelona-El Prat, de manera que fins llavors es poden allargar les negociacions.

D'altra banda, aquesta matinada s'han registrat cues d'una hora aproximadamen als controls de seguretat, tot i que per a avui no hi ha prevista cap aturada parcial dels treballadors d'Eulen. A les 5.20 hores de la matinada s'ha produït un pic d'espera màxim de 56 minuts, però les acumulacions de passatgers s'han anat reduint i des de les set del matí el període mitjà d'espera oscil·la entre els 20 i els 30 minuts a les dues terminals, segons fonts d'Aena. D'altra banda, també atribueixen aquestes aglomeracions al fet que a primera hora del matí hi ha pocs filtres oberts i a què molts passatgers anticipen moltes hores la seva arribada a l'aeroport per la por a perdre el vol. Per a aquest dimarts, estan previstos 498 vols de sortida, amb un total de 78.490 seients. 

De la mediació al litigi. El conflicte que enfronta els treballadors dels controls de seguretat de l’aeroport del Prat amb la direcció d’Eulen prendrà demà una deriva diferent que tindrà com a terreny de joc un jutjat social de Barcelona on se celebrarà la vista preliminar de la demanda presentada per l’empresa contra els seus empleats. La demanda, que ha recaigut al jutjat de primera instància número 9, pretén que el jutge es pronunciï contra la protesta i declari il·legal la vaga iniciada divendres de la setmana passada i que amenaça de convertir-se en indefinida dilluns vinent si abans no hi ha un acord.

El futur del conflicte laboral i la pacificació de les terminals de l’aeroport barceloní depenen del caire que pugui agafar el procés judicial, però, sobretot, de l’assemblea que els treballadors han convocat per dijous vinent, la primera que fan des que va començar la vaga i la primera també des de dimecres passat, quan van decidir endurir la protesta i anar a la vaga indefinida a partir del dilluns 14. Tot i que ahir es desconeixia encara l’ordre del dia d’aquesta assemblea, sembla evident que s’hi ha de posar a consideració l’evolució de les negociacions amb l’empresa, que ahir van viure la tercera jornada de sessions maratonianes.

El que és clar és que treballadors i empresa, sota la vigilància d’Aena, i amb la mediació del Departament de Treball, han acostat posicions per posar fi al conflicte laboral, però els avenços no eren ahir encara suficients per fer que els empleats desconvoquin la vaga, que és el propòsit de l’altra part. En el tempo de la negociació, les presses les tenen Eulen, pressionada per l’amenaça de sanció d’Aena, i la mateixa Aena, pressionada políticament pel govern espanyol, mentre que els treballadors, que fins divendres no tenen convocada una nova jornada de vaga, encara no consideren esgotada la fase de negociació. Les converses d’ahir es van allargar des de les onze del matí fins passades les vuit del vespre i les dues parts es van tornar a citar per avui al matí.

El complement

Fins ara, les converses s’han centrat molt en el tema primordial de la reivindicació salarial, àmbit en què es reclama un increment important en el complement aeroportuari. Actualment, els treballadors cobren 100 euros en concepte d’un plus que demanen que s’ampliï fins als 354, mentre que l’empresa proposa deixar-lo en 154. Tot i que l’oferta de l’empresa s’ha incrementat, els treballadors encara no donen aquest capítol per tancat i exigiran un nou compromís. Les dues parts sí que estan d’acord que aquest complement passin a cobrar-lo tots els treballadors, també els que s’incorporen de nou a la plantilla.

La qüestió dels plusos és una característica comuna en el món de la seguretat i que les empreses utilitzen per fidelitzar els seus treballadors, en destins a vegades no gaire atractius. En aquest sentit, els treballadors d’Eulen de l’aeroport recorden que hi ha una gran diferència entre els 100 euros que ara cobren i els 300 o 400, segons les circumstàncies, que estan percebent els treballadors de la seguretat del metro de Barcelona, i els complements que es paguen a Ferrocarrils de la Generalitat.

Els treballadors de seguretat del Prat semblen moderadament satisfets amb l’oferta d’Eulen d’ampliar la plantilla en 21 persones, tot i que aquest augment queda lluny de les seves pretensions inicials pel que fa a personal. El reforç es considera indispensable per poder fer la seva feina amb garanties suficients i poder cobrir qualsevol incidència sense que el servei se’n ressenti. Els treballadors expliquen que en moltes ocasions no poden anar al lavabo o han d’ajornar el moment del dinar perquè no tenen ningú que els rellevi.

Ahir, les converses entre les dues parts avançaven per un dels punts de reivindicació més tècnics, el de l’organització de la feina, que els empleats volen que sigui en un quadrant anual i no per mesos com es fa fins ara.

Tot i que la protesta dels treballadors d’Eulen sembla que comença a entrar en via de solució, la conflictivitat laboral a l’aeroport de Barcelona no dona treva a Aena, que ara veu com un altre col·lectiu de treballadors de seguretat que presten servei al Prat, els de l’empresa Ilunion, amenacen amb una vaga indefinida a partir del dia 16, que es desenvoluparia de dilluns a divendres. Aquest col·lectiu es dedica a la vigilància de les terminals, al control dels passos de seguretat per on transiten les tripulacions dels avions i al control de l’escàner que supervisa les maletes que són facturades. Els treballadors reclamen un increment de sou de 350 euros, en forma de plus. També volen que s’acabi la precarietat dels seus llocs de treball i que es firmin contractes indefinits i no mes a mes. Ilunion és una empresa controlada per l’ONCE, l’organització dels cecs.

El col·lectiu laboral que ha deposat la seva acció de protesta és el que s’encarrega del servei de carretons de l’aeroport barceloní, que ha desconvocat la vaga que tenia convocada, en jornades intermitents, fins al desembre. Els treballadors han pactat un increment salarial del 8%, en diversos conceptes i en diverses anualitats.

La vaga d’aquests professionals es va fer la setmana passada, però la seva reivindicació va quedar eclipsada per la repercussió mediàtica que va tenir la protesta dels treballadors d’Eulen.

21
persones
és la proposta que Eulen fa per ampliar la plantilla dels vigilants dels controls de seguretat del Prat.
54
euros
d’increment de sou en el complement d’aeroports ofereix l’empresa als treballadors.
700
euros
cobren els auxiliars de seguretat d’Eulen, els que controlen els bitllets als passatgers.

L’acordió de les cues torna en una nova protesta

Dilluns de vaga i dilluns de cues en forma d’acordió a l’aeroport de Barcelona, amb esperes que tan aviat superaven l’hora com desapareixien i de sobte passar el control de seguretat era ben simple. Les cues més llargues es van produir a primera hora del matí, i no només als controls de seguretat, sinó també als mostradors de facturació de les companyies aèries, ja que molts viatgers es van presentar a la terminal amb molt temps d’antelació respecte a l’hora que tenien programada la sortida, i això va generar unes cues que en condicions normals no s’haurien produït, perquè el ritme d’arribada sol ser més esglaonat.

Per la seva banda, l’associació de consumidors Facua va recordar ahir que els passatgers afectats per la protesta han de fer arribar les seves reclamacions a Aena. L’entitat considera que ni Aena ni el Ministeri de Foment es poden desentendre del conflicte ni de les seves conseqüències.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.