Aena obre una via de solució a la vaga de seguretat al Prat
L’ens aeroportuari convoca els treballadors i l’empresa a una reunió aquest matí
La vaga parcial que comença avui es podria convertir en total a partir del 14 d’agost
L’ens gestor dels aeroports espanyols, Aena, va fer un pas a última hora d’ahir que pot acostar una solució al conflicte entre els treballadors de seguretat d’Eulen i l’empresa, i que esclata avui amb l’inici d’una vaga i l’amenaça de col·lapsar l’aeroport del Prat. A última hora, Aena va anunciar que ha convocat per avui al matí les dues parts a una reunió al Prat per acostar posicions.
La implicació d’Aena en el conflicte era la condició que posaven els treballadors per començar a negociar amb l’empresa. No només els treballadors ho havien demanat, sinó que ahir també el mateix Departament de Treball, per mitjà del seu secretari general, Josep Ginesta, va considerar indispensable la implicació de l’ens públic. “Té molt de sentit que Aena vingui i s’expliqui sobre què està passant”, va afirmar Ginesta, en declaracions a aquest diari.
Tot i aquest moviment estratègic, des d’Aena es continua mantenint que és un conflicte entre una empresa aliena a la seva i els treballadors d’aquesta, i que no hi pot intervenir per fer de mediador. Malgrat això, els representants de l’ens sí que estaran presents a la reunió per “facilitar” l’entesa entre les dues parts en litigi.
La d’aquest matí no és l’única reunió convocada per avui. També a última hora d’ahir, el Departament de Treball va citar per a la una del migdia d’avui les parts en conflicte més Aena a una reunió de negociació.
La convocatòria de la reunió d’aquest matí no és l’únic moviment que ha fet Aena per sacsejar les parts enfrontades. En aquest sentit, ahir també es va saber que l’ens aeroportuari ha obert dos expedients a Eulen que podrien acabar amb una sanció de 300.000 euros. En virtut de la contracta adjudicada l’estiu passat, l’empresa de seguretat es compromet a limitar en deu minuts el temps d’espera per passar els controls i és pel fet d’haver incomplert aquest precepte que s’han obert els expedients sancionadors. A la vegada, Eulen ha començat a sancionar els treballadors, segons van explicar fonts del comitè de vaga, amb expedients que poden suposar perdre deu dies de sou i feina.
A banda dels expedients, aquest mes de juny Eulen va rebre d’Aena la quantitat de 450.000 euros “per garantir el nivell de qualitat del servei”. Aquesta circumstància era desconeguda ahir pels treballadors, que van reaccionar amb indignació, ja que el motiu de la seva protesta és que l’empresa no posa tots els mitjans que calen per desenvolupar la feina amb normalitat.
Durant el dia d’ahir els treballadors van acudir a primera hora a registrar la petició de la nova vaga, aquest cop indefinida i les 24 hores del dia, que arrencarà el 14 d’agost.
Anar a l’aeroport amb “el temps suficient”
Aena confia que els serveis mínims del 90% que va dictar dijous el govern espanyol faran que els controls de seguretat del Prat funcionin amb una certa normalitat i que les cues no superin els 20 o 30 minuts. El cert és, però, que ahir ningú sabia quina seria la repercussió de la protesta dels treballadors de seguretat en el funcionament dels controls de seguretat perquè ahir al migdia, quan la vaga encara no havia començat, hi havia una cua d’una hora.
La primera companyia del Prat, Vueling, està contactant amb els clients per demanar-los que arribin amb “temps suficient”, però sense concretar quant de temps. En condicions normals, Aena recomana que per a un vol als EUA s’arribi tres hores abans a l’aeroport, dues si el vol és a altres punts de l’Estat.
Vueling explica que les companyies no tenen l’obligació d’esperar els passatgers i que és criteri del comandant del vol esperar els que van tard o descarregar les maletes d’aquests i marxar sense ells. La companyia reconeix que el conflicte a Eulen ja ha afectat la puntualitat dels seus avions que tenen com a principal base d’operacions l’aeroport de Barcelona.