Societat

Dilluns negre al Prat per les cues al control de seguretat

Els treballadors de l’empresa Eulen tenen anunciada una vaga indefinida a partir del 4 d’agost que podria col·lapsar el sistema d’embarcament

Aena redueix la situació a “cues puntuals”

Quan no és un all, és una ceba. L’aeroport del Prat va tornar a viure ahir una jornada negra, de col·lapse als accessos dels viatgers, aquesta vegada per una vaga de zel dels treballadors de l’empresa Eulen, que són els encarregats d’atendre els passos de control de seguretat, per on, obligadament, han de transitar tots els passatgers sigui quin sigui el seu destí.

Els treballadors van anunciar la setmana passada que a partir del divendres 4 d’agost pretenen començar una vaga indefinida en reivindicació de millores laborals i salarials. Les reclamacions dels treballadors seran analitzades avui en una primera reunió amb l’empresa, trobada que vindrà marcada pels fets succeïts ahir.

Les cues de passatgers es van formar des de primera hora del matí i, tot i que algunes fonts van parlar d’esperes de fins a una hora i mitja, Aena va assegurar que en els moments de màxima espera s’havia arribat a una cua de 40 minuts, a les onze del matí, i que a les dotze del migdia la situació ja s’havia normalitzat. El temps d’espera habitual per passar el control de seguretat és de 10 minuts, segons Aena. L’ens que gestiona l’aeroport va voler minimitzar els efectes de la protesta encoberta assegurant que les cues van ser “ocasionals”.

Tot i això, la mateixa portaveu d’Aena va reconèixer fins a quin punt la situació d’ahir no era normal explicant que, des que ha començat l’estiu, quan s’incrementa el trànsit d’avions i passatgers, cap dilluns s’havien generat les cues d’ahir. Durant l’època estival, els dilluns de l’aeroport del Prat registren el trànsit d’uns 1.000 vols, i ahir no va ser una excepció.

El punt on es van produir les cues és el primer control que es troben els viatgers del Prat, a la T1, després de passar per les cabines de facturació de la companyia amb què volen. En aquests passos, és obligat desprendre’s de tots aquells objectes que no es poden pujar a l’avió, com ampolles d’aigua, eines de tall i un llarg etcètera. També s’ha de passar per sota l’arc detector de metalls, circumstància que obliga a desprendre’s momentàniament de cinturons, claus, rellotges i altres objectes personals.

Una treballadora d’Eulen citada per l’agència ACN, Purificación Infante, va reconèixer que des de diumenge estan treballant aplicant el reglament al cent per cent, fet que alenteix el pas dels passatgers pel control de seguretat. La treballadora va denunciar la política de l’empresa de limitar el personal, circumstància que genera una situació de gran estrès a la plantilla perquè dificulta la possibilitat de fer descansos. “Estem cansats, esgotats”, va assegurar aquesta treballadora.

LA XIFRA

40
minuts
és el màxim temps d’espera en les cues d’ahir, segons Aena, mentre que altres fonts van parlar de 90.

Tres dies, tres torns d’aturada

Si les negociacions entre els treballadors d’Eulen i l’empresa no prosperen, a partir del 4 d’agost, els divendres, diumenges i dilluns l’aeroport del Prat viurà una vaga dels treballadors, que es concretarà en dos torns de matí, de 5.30 a 6.30 i de 10.30 a 11.30, i en el torn de tarda de 16.30 a 17.30. En aquests dies n’hi ha prou amb una hora de protesta per generar un tap important al control de seguretat, ja que els divendres, diumenges i dilluns és quan més moviment d’avions hi ha. Els treballadors volen un increment de la plantilla, reivindiquen un plus d’1,17 euros per hora i demanen que es faci formació a la plantilla perquè es pugui fer rotació del personal que s’encarrega del control dels escàners. Durant l’últim any, la plantilla ha patit 30 excedències, més de 35 baixes voluntàries i una trentena de baixes per estrès laboral. Els treballadors temen que se’ls imposin uns serveis mínims abusius.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.