trànsit
balanç d'accidents
L’alta sinistralitat a les carreteres del primer mes d’estiu fa saltar l’alarma
En poc més d’un mes, s’han produït fins a 20 morts per accident de trànsit, dada que ha trencat la tendència a la baixa
Preocupa l’increment del nombre de motoristes morts
Inici d’estiu tràgic a les carreteres de Catalunya. Des del 21 de juny passat i fins ahir, el primer mes del temps de la canícula s’ha saldat amb la mort de 20 persones en accidents de trànsit que deixen el balanç provisional en 84 morts, pràcticament la mateixa xifra que hi havia l’any passat per aquestes dates. El repunt de la sinistralitat queda patent en el fet que el 13 de juliol passat, quan l’aleshores conseller Jordi Jané va presentar la nova campanya de conscienciació viària, l’estadística parlava de 71 morts, que quedaven encara lluny dels 83 que fins a les mateixes dates s’havien produït el 2016. Cal recordar que l’any passat, dos accidents terribles, el març i a l’abril, es van saldar amb un total de 20 persones mortes, mentre que aquest any no s’ha registrat cap accident de balanç tan tràgic que hauria pogut tenir una especial incidència en les estadístiques.
L’increment de la mortalitat s’ha produït coincidint amb un moment especialment actiu en la política del Servei Català de Trànsit de fer front a la sinistralitat. Per un costat, el govern va aprovar el dia 27 de juny el pla de seguretat viària 2017-2019, que s’ha marcat com a objectiu reduir les víctimes mortals en un 45% amb relació a l’any 2010, en el marc de la directriu europea que obliga a una reducció del 50% en el decenni 2010-2020. El pla preveu un seguit d’actuacions, com la promoció de la bicicleta, sense que n’incrementi la sinistralitat. Precisament aquest any s’està registrant un preocupant degoteig de morts de ciclistes a la carretera, l’últim dels quals es va registrar el 28 de juny passat.
El 13 de juliol passat, i coincidint amb l’inici d’una de les operacions sortida importants de vacances d’estiu, la del 15 de juliol, Trànsit va llençar la campanya de publicitat que pretén conscienciar els conductors a través d’apel·lar a l’emoció i a la família.
Una campanya, tres morts
Aquests tres motoristes són part dels deu que han trobat la mort a les carreteres de Catalunya des de l’inici de l’estiu, circumstància que només fa que confirmar la preocupació dels responsables de Trànsit, que avui mateix, amb el nou conseller d’Interior, Joaquim Forn, al capdavant, anunciaran noves mesures per mirar de frenar la xacra dels accidents en aquest col·lectiu.
El repunt de la sinistralitat en el segment de les dues rodes és una tendència que arrenca de principis d’any. Dilluns de la setmana passada, quan es va anunciar la campanya destinada als motoristes, havien mort 26 conductors de vehicles, 13 més que durant el mateix període de l’any passat. A la campanya es va fer especial incidència en la necessitat que els motoristes tinguin una major percepció del risc i de la fragilitat que suposa la moto, així com la necessitat de portar el casc i altres mesures de protecció personal com una roba adequada.
L’autopista del Vallès, la via amb més accidents
L’autopista C-58, que enllaça Barcelona amb el Vallès Occidental, és la via amb més accidents de tot Catalunya, tant en les estadístiques del 2015 com del 2016. La màxima concentració d’accidents és en el tram inicial de l’autopista, del quilòmetre zero al tres, on el 2015 hi va haver 412 accidents; el 2016, 402. Una altra via d’alta capacitat, i també molt transitada, l’A-2 al seu pas pel municipi de Sant Joan Despí, ocupa el segon lloc en aquest rànquing, amb 300 accidents el 2015 i 323 el 2016.
Dues autovies, la C-17, i la C-31, apareixen en aquesta llista que surt publicada en el Butlletí del Parlament en una resposta parlamentària. En el cas de la C-17 són dos trams els que apareixen en la llista de les vies amb més accidents. Precisament ahir, des de la conselleria de Territori es va anunciar una inversió de 35 milions per millorar la capacitat d’una via per la qual hi circulen a diari 90.000 vehicles.