Societat

cambra de comerç

La Cambra de Comerç no es creu Rajoy

Miquel Valls desacredita la promesa inversora del president del govern espanyol assegurant que el pla de Rodalies anunciat és del tot “inassumible i inviable”

La corporació veu greus problemes en la gestió administrativa dels projectes

Els incompliments inversors es repeteixen cada any

La Cambra de Comerç de Barcelona va presentar ahir la seva particular i contundent moció de censura contra l’acció del president del govern espanyol, Mariano Rajoy, pel baix volum inversor de l’Estat a Catalunya i els seus incompliments en obra pública. El màxim responsable de la corporació barcelonina, Miquel Valls, es va expressar ahir amb una duresa poc habitual per desacreditar la promesa inversora que Rajoy va fer el mes de març passat a Barcelona i sobretot per denunciar la falta de credibilitat en el pla de Rodalies anunciat.

“La inversió anunciada és inassumible i inviable i no es podrà complir per les dificultats contractuals i els problemes en la gestió administrativa dels projectes”, va assegurar Valls, que va anar encara més enllà i va afirmar que el pla de Rodalies no és cap gran planejament nou, sinó que es tracta de posar diners a obres ja iniciades.

En l’acte del 28 de març, Rajoy va anunciar una inversió global de 4.185 milions d’euros per al quadrienni 2017-2020, dels quals el ferrocarril n’hauria de rebre 2.542 i, d’aquests, 1.800 s’han de destinar a Rodalies. Entre les obres que s’han d’executar hi ha el sistema de configuració de vies a Sants o la renovació del control central o del sistema ERTMS, de gestió del trànsit.

Com va recordar Vall, cap d’aquests projectes és nou. “El 2017 només s’afrontarà una gran obra, que és la de la connexió amb les terminals T2 i T1 de l’aeroport de Barcelona.” Ara bé, d’aquesta obra Valls va recordar que, de moment, “només està prevista la infraestructura ferroviària, el túnel, i s’ha dit que en una segona fase es contractarà la superestructura en sistema de concessió i pot acabar passant ben bé que tinguem un túnel acabat i no sapiguem què fer-ne”.

Més coordinació

El president de la Cambra va recordar que la competència del servei de rodalies és de la Generalitat, que, al seu dia, ja va anunciar que té previst cedir a Ferrocarrils de la Generalitat el nou servei d’enllaç entre Sants i l’aeroport barceloní. Davant aquest fet, Valls va dirigir-se a les dues administracions amb competències i va reclamar “una visió compartida i més coordinació executiva”. La mateixa petició va fer en referir-se en termes generals al servei de rodalies: “Ni l’Estat ni la Generalitat han explicat quin model de gestió volen, tothom defensa la seva posició però no hi ha res de concret.”

També en el terreny ferroviari, la Cambra va recordar els problemes que el mateix ministeri ha reconegut tenir en el tram Castellbisbal-Vila-seca i Vandellòs-Castelló, projectes que ara hauran de ser adjudicats de nou. “Ara sembla que hi ha diners, ara tots a córrer, però amb les infraestructures no es pot córrer”, va advertir Valls, que va lamentar que s’hagin destinat diners del corredor a obres ferroviàries a Madrid: “És el corredor Madridterrani”, va criticar.

Per millorar la situació de les infraestructures a Catalunya, la Cambra proposa millorar la col·laboració entre el sector públic i el privat, per tenir recursos extrapressupostaris, una millor coordinació entre les administracions afectades i la necessitat de revisar els procediments de contractació, que es “mengen molt de temps i recursos”.

LES FRASES

El pla de Rodalies anunciat és inviable i inassumible per dificultats contractuals i de gestió administrativa
En la connexió a l’aeroport del Prat pot passar que tinguem el túnel ferroviari acabat i que no sapiguem què fer-ne
Ningú ha explicat quin model de rodalies es vol, ni la Generalitat ni l’Estat, i tothom defensa la seva opció
La concepció del corredor Mediterrani és de corredor «Madridterrani»
Miquel Valls
’president de la cambra de comerç

Reprovació per les cues al Prat

El Parlament va aprovar ahir, amb l’únic vot en contra del PP, una moció de JxSí que reprova “l’absoluta manca de previsió, maquinària i recursos humans” de l’Estat a l’aeroport del Prat, “tot i estar advertits pel Consell de Rutes”, per complir la nova normativa de control de passaports, que ha generat grans cues des del 7 d’abril. “No va passar enlloc més del territori Schengen”, criticava JxSí. El text lamenta que la “negligència” causés “situacions d’angoixa innecessària” i es donés “una imatge molt negativa” del Prat, i exigeix que es garanteixi que el temps al control de passaports no sobrepassi els estàndards europeus, de 20 minuts d’entrada i 30 de sortida, “especialment” amb vista a la temporada d’estiu. Ja amb el vot contrari de C’s, la moció reclama que es convoqui una taula per al “traspàs immediat” a la Generalitat. A més, amb els vots de JxSí i la CUP, es demana rescindir l’acord entre l’Estat i Rússia que ara impedeix que avions que hagin sortit de Barcelona sobrevolin l’espai rus. A petició de CSQP, també s’insta el govern a participar en la comissió de seguiment ambiental del Prat i a presentar un informe abans de tres mesos sobre la mobilitat al recinte.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.