Societat

les inversions de l'estat

L’Estat només executa un 56% de l’obra compromesa

La patronal Foment del Treball denuncia una progressiva desinversió en obra pública a Catalunya

La Generalitat té tenallada la capacitat inversora per la hipoteca d’obres anteriors

L’any passat l’Estat només va invertir en obra pública a Catalunya un 56% del que en els pressupostos s’havia compromès a invertir. Aquesta és una de les dades que va subratllar ahir Foment del Treball en la presentació del tradicional informe sobre l’estat de la inversió en obra pública al Principat, que els portaveus de la Patronal van qualificar de “deficient”. Foment alerta que “si es manté en el temps aquesta baixa inversió es posa en perill la continuïtat del sector de les infraestructures, la competitivitat de l’economia catalana i la qualitat de vida dels ciutadans”.

En el cas de l’Estat la situació ha anat de mal en pitjor, perquè el percentatge d’execució de l’any passat va ser ostensiblement inferior al del 2015, quan Foment va fer realitat el 70,8% del que havia pressupostat. La patronal no només critica el baix nivell d’inversió sinó també la falta d’informació de l’estat de les obres. “Fora adient publicar l’estat de situació de cada projecte, informant detalladament d’aquells aspectes rellevants perquè el ciutadà pugui avaluar el progrés de l’actuació”, afirma la institució.

Pel que fa a les inversions de la Generalitat, es recorda que els pressupostos del Departament de Territori estan del tot condicionats al pagament d’obres realitzades en anys anteriors amb finançament estructurat. La situació més greu és la que es genera en el cas de les obres de la línia 9 del metro, al tram central, que estan aturades i s’ha d’anar pagant cada any una quantitat estipulada amb les empreses concessionàries.

En la repassada d’obres concretes, Foment denuncia que “avancen a un ritme molt lent” els treballs de desdoblament de la carretera N-II a les comarques gironines i de l’N-340 a Tarragona. També denuncia la paralització del projecte de la B-40, coneguda com el quart cinturó, si bé en aquest cas el Ministeri de Foment va anunciar recentment la voluntat de posar a licitació el projecte entre Granollers i Sabadell.

L’informe de Foment també denuncia que “el servei de rodalies i regionals segueix rebent un volum d’inversió clarament insuficient”, i recorda que s’ha executat una part “mínima” del pla d’infraestructures del 2009-2015.

Un altre treball de la mateixa patronal avisa que, en el conjunt de les infraestructures, Catalunya té els dèficits més importants en les carreteres i en el transport de mercaderies amb camió, avió o per via marítima. En autopistes i transport de passatgers per avió, Catalunya està per sobre de la mitjana europea.

LA XIFRA

1.130,5
milions
d’euros en licitació d’obra pública a Catalunya el 2016, un 2% menys que l’any anterior.

LA FRASE

Moltes obres estan parades o s’estan fent rescissions de contracte
Joaquim Llansó
president de la comissió d’infraestructures de foment
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.