trànsit
vaga d'examinadors
Examinadors i autoescoles, contra el caos en els exàmens
Una vaga amenaça de deixar penjades aquest estiu trenta mil persones que aspiren a tenir el carnet de conduir
Es reclama una millora en el sou dels funcionaris i un augment de les plantilles
L’objectiu d’estrenar carnet de conduir durant aquest estiu podria quedar ajornat per a trenta mil persones que es veuran afectades de ple per una vaga d’examinadors de la direcció general de Trànsit que comença demà a tot l’Estat. La protesta la convoquen els examinadors, que reclamen millores salarials i laborals, i té el suport de les autoescoles, que són víctimes de les deficiències del sistema examinador.
La protesta s’ha plantejat com un repte de primera magnitud, ja que els examinadors estan disposats a paralitzar els exàmens de bona part d’aquest mes de juny i de tot el juliol. La protesta de demà és com una advertència que, si no hi ha una reacció immediata del govern espanyol, la vaga es reproduirà a partir del 19 de juny i fins a finals del mes de juliol, tots els dilluns, dimarts i dimecres.
“Com a màxim hem calculat que poden quedar afectats entre 29.000 i 30.000 alumnes a tot Catalunya”, va explicar ahir a aquest diari Raül Viladrich, que ostenta la presidència de la Federació Catalana d’Autoescoles. Des de la federació es demanen “mesures urgents per solucionar la situació” i es considera que una d’aquestes pot venir per un “traspàs de competències a la Generalitat”. Viladrich explica que aquest és un prec que han fet arribar al conseller d’Interior, Jordi Jané.
El conflicte dels examinadors de la direcció general de Trànsit ve de lluny i de fet el 2015 ja es va viure una vaga que va durar unes setmanes. La protesta es concreta en la petició de fer realitat un increment de sou, en forma de complement, promès per l’administració fa tres anys i mai executat. El nivell de retribució no és només motiu de queixa de la plantilla actual sinó que suposa un fre a la incorporació de nous treballadors. Els examinadors són funcionaris de l’Estat que poden aspirar al concurs per obtenir la plaça però els resulta poc atractiu per les condicions econòmiques. Això fa que, per exemple, l’última convocatòria de places a escala estatal, amb una oferta de 76, no s’hagi cobert del tot. Les places per a les demarcacions de Girona i Tarragona han quedat desertes, mentre que a Lleida s’ha cobert la plaça després que el concurs quedés vacant durant els últims tres anys.
La protesta de demà es concretarà amb una mobilització a Madrid davant la seu de la direcció general de la Funció Pública, de qui depèn la decisió de fer efectiu l’increment de sou. Entre la primera vaga i la del dia 19, si s’acaba materialitzant, el sindicat ha fet una crida a no fer hores extres perquè no es pugui desvirtuar el sentit de la protesta, segons adverteix l’Associació d’Examinadors de Trànsit (Asextra) que agrupa el col·lectiu.
LA XIFRA
Un acord contra les llistes d’espera
Fartes d’esperar una solució global, les autoescoles de Barcelona, Tarragona i Girona han pactat amb les respectives direccions generals de Trànsit una solució transitòria per agilitar les llistes d’espera que, a la demarcació de Lleida, són d’entre tres i quatre setmanes, i a València superen el mes.
L’acord consisteix a crear una ràtio de capacitat que fa que cada autoescola només pugui presentar un nombre limitat d’alumnes per examinador a cada prova. En una compareixença recent al Congrés, el director general de Trànsit, Gregorio Serrano, va convidar altres direccions provincials a copiar aquest model, com a solució temporal. Serrano reconeix que cal incrementar el “nombre i la qualitat” dels examinadors i que cal establir una nova escala per millorar les condicions econòmiques dels funcionaris i fer més atractiva aquesta destinació a possibles nous candidats.