Societat

Infraestructures

Dues obres clau del corredor, en “dificultats”

Els trams Castellbisbal-Martorell i Vandellòs-Castelló s’han de tornar a adjudicar

L’obra s’acabarà el 2019

El trencaclosques del corredor mediterrani, entremat d’autopistes ferroviàries i d’accessos a infraestructures clau, té dues peces que no encaixen. El Ministeri de Foment, a través del secretari d’estat d’Infraestructura, Julio Gómez-Pomar, va admetre ahir que s’han de rescindir els contractes d’obra dels trams entre Castellbisbal i Martorell i entre Vandellòs i Castelló perquè han sorgit “dificultats” en el projecte.

El Ministeri fa temps que reconeix que en el tram entre Catalunya i el País Valencià les obres no avancen al ritme desitjat per “problemes administratius” però no va ser fins ahir que va anunciar que s’haurà de fer una nova contractació d’obres.

Tot i això, Gómez-Pomar va assegurar que aquesta variació no modificarà els terminis previstos, ni en el tram de l’Ebre ni en el del Vallès, i que el conjunt de tota l’obra quedarà enllestida a finals del 2019.

El calendari donat ahir pel secretari d’estat contrasta amb els terminis que el mes de març va donar el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, que en un acte amb empresaris catalans en què va anunciar diverses inversions en obres va assegurar que el corredor mediterrani estaria acabat la primavera del 2020.

Gómez-Pomar va intervenir ahir en unes jornades sobre el corredor organitzades pel diari Expansión i en què va explicar que del total de pressupost de 17.000 milions d’euros ja s’han invertit 13.500 milions.

Els dubtes de Rull

En la trobada, també hi va participar el conseller de Territori de la Generalitat de Catalunya, Josep Rull, i la consellera d’Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la Generalitat Valenciana, María José Salvador, que van reclamar més acció i plans d’actuació al govern espanyol per finalitzar les obres de la infraestructura ferroviària.

En la seva intervenció, Josep Rull va discrepar de la data de finalització de les obres perquè encara hi ha discussions “en elements bàsics”, i va qüestionar les inversions destinades a la construcció del corredor central. “Això del corredor mediterrani és esgotador, però no estem cansats ni aconseguiran cansar-nos”, va dir Rull, que hi va afegir que és molt complex fer realitat aquesta infraestructura amb el pensament que encara té el govern sobre l’Espanya radial.

Rull va enumerar “les incògnites” que encara té la Generalitat respecte al corredor mediterrani, entre les quals figuren la dificultat d’accés als ports catalans i la implementació total de l’ample de via internacional en els terminis marcats.

Per la seva part, la consellera valenciana María José Salvador va assegurar que per crear riquesa al país “és vital el factor de la connectivitat” i va manifestar els seus dubtes sobre si l’executiu central està fent tot el possible per complir els terminis. Salvador va recordar que el corredor mediterrani “és una de les poques infraestructures que genera consensos en l’àmbit social, empresarial i econòmic” i va exigir la creació d’un nou pacte nacional en infraestructures.

El corredor mediterrani tornarà a ser centre d’atenció la setmana vinent a València en unes jornades organitzades per l’Estat en què es convidaran experts d’Europa.

LA XIFRA

17.000
euros és el pressupost global del corredor, del qual el govern espanyol diu que ja ha invertit 13.500 milions.
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.