Rodalies registra una incidència greu cada dia
Les dades indiquen que entre el 2012 i el 2016 les afectacions al servei ferroviari van ser de 400 cada any
La nova aplicació de consum ha recollit 500 denúncies d'usuaris en només tres mesos
El servei de rodalies de Catalunya registra cada dia una afectació superior a l'hora i mitja. Aquesta és la pluja fina, més que fina àcida, que dia a dia danya la credibilitat d'un servei que ara és a l'espera de saber com es concretarà la “pluja” de milions en forma d'inversió anunciada per Mariano Rajoy a Barcelona. La realitat del servei s'expressa en les dades contingudes en una resposta parlamentària que signa el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, que indiquen que en el període comprès entre els anys 2012 i el 2016 s'han registrat un total de 1.597 incidències de 100 minuts, circumstància que suposa quasi 400 afectacions l'any i, per tant, una mica més d'una al dia.
Les dades contingudes en la resposta parlamentària tenen com a font l'empresa Adif, i en el detall expliquen que un total de 836 incidències són producte de problemes a la xarxa ferroviària, 423 tenen l'origen en deficiències en el material mòbil o en les operacions del trens, mentre que 338 s'atribueixen a restriccions de circulació.
Cada dia a la xarxa de rodalies de Catalunya s'hi produeixen 1.000 circulacions i el servei el presten un total de 869 trens, 123 per a la xarxa de regionals. Al cap de l'any, tot aquest moviment de trens permet traslladar 108 milions de passatgers a rodalies i 9 milions a la xarxa de regionals.
Per facilitar el dret a la reclamació dels usuaris que cada dia es veuen afectats pel mal funcionament del servei, la Generalitat va posar en marxa el gener passat una modificació a l'aplicació de telefonia mòbil Infoconsum, que facilita els tràmits de la denúncia. Aquesta aplicació es va posar en marxa el març del 2013, i des d'aleshores fins al març d'aquest any ha sumat 10.800 usuaris, dels quals 2.050 són nous o s'hi han incorporat des del gener passat, coincidint amb la posada en marxa dels canvis en l'aplicació.
Segons han explicat fonts del Departament d'Empresa i Coneixement –amb competències en la matèria de consum– l'apartat de la web dedicat a les denúncies de rodalies ha sumat 1.488 visualitzacions durant aquests tres mesos, i d'aquests usuaris que s'hi han interessat, un total de 500 han acabat formalitzant una reclamació.
Tot i això, durant el primer trimestre d'aquest any, rodalies ha guanyat un 9% d'usuaris, ja que ha arribat a transportar 27 milions de persones. La puntualitat del servei ha arribat al 94,1%.