aeroports
El Prat guanya quasi cinc milions de passatgers
44 milions de persones van enlairar-se o aterrar l'any passat a l'aeroport barceloní
Reus va créixer del 16%
L'aeroport del Prat continua creixent sense aturador. El desembre passat es va saldar amb un trànsit de tres milions de passatgers, els quals sumats als de la resta del 2016 representen la xifra rècord de 44,1 milions de persones que durant un any han aterrat o s'han enlairat de les seves pistes. La xifra implica un creixement de l'11% en relació al 2015 i en termes absoluts un augment de quasi cinc milions de passatgers.
Les dades de tot el 2016 difoses ahir per Aena es completen amb les 307.864 operacions d'avions que va tenir el Prat, amb un creixement del 6,6%. L'aeroport de Barcelona és el segon de l'Estat espanyol, només superat pel de Barajas, que durant l'any passat va registrar el pas de 50,4 milions de passatgers.
Les dades d'Aena també confirmen la tendència de pèrdua de passatgers que arrossega l'aeroport de Girona en els últims anys. L'any passat van passar per les instal·lacions de Vilobí d'Onyar poc més d'1,7 milions de passatgers, amb un descens del 6,2%. Tot i això aconsegueix atenuar un descens que el 2014 va ser del 21% i el 2015 de quasi el 18%.
A l'altre costat de la moneda hi ha l'aeroport de Reus, que sí que ha aconseguit invertir la dinàmica negativa dels últims anys. L'any passat hi van passar 817.000 persones, fet que significa créixer del 16% en relació al 2015 i l'acosta a la xifra d'usuaris del 2014, quan va arribar a 850.000.
El creixement de passatgers del Prat s'explica per la cada cop més important activitat de les companyies de baix cost, sobretot Vueling, Ryanair i Easyjet, així com el constant degoteig de grans companyies que fan vols transoceànics i que inclouen Barcelona en les seves rutes.
Aquest increment de passatgers ha desfermat en els últims temps el debat sobre el risc de saturació del principal aeroport de Catalunya. El pla director preveu que en l'horitzó del 2025 s'arribi a un límit de 55 milions, per tant encara hi ha marge per créixer, sobretot si es té present que la terminal olímpica, la T1, treballa per sota de la seva capacitat. Ara bé, per assumir més trànsit i més passatge les companyies haurien de modificar hàbits i acceptar volar en hores menys comercials, com per exemple a la nit.
Actualment, l'aeroport de Barcelona funciona amb només dues de les tres pistes a causa de les obres de manteniment que es fan a la pista principal, que es va tancar dimarts passat per dur-hi a terme les feines d'asfaltatge. El tall s'allargarà fins al 5 de febrer.