Societat

generalitat

infraestructures

El govern ven patrimoni a Barcelona per pagar el metro

Ada Colau i Oriol Junqueras signen un acord que permetrà injectar 40 milions a les obres de la línia 10

Territori treballa per desencallar la llosa financera que paralitza el tram central de la línia

El govern i l'Ajuntament de Barcelona van signar ahir un acord de compravenda que a grans trets consisteix que el consistori pagarà a la Generalitat 40 milions que el departament de Territori i Sostenibilitat destinarà de forma íntegra a enllestir la posada a punt de les estacions de Foneria i Foc Cisell, al tram sud de la línia 10 del metro, entre la plaça d'Ildefons Cerdà i la Zona Franca.

El conveni, rubricat ahir per Ada Colau i el vicepresident, Oriol Junqueras, es basa en la compra de patrimoni immobiliari de la Generalitat per l'Ajuntament i és la concreció tècnica de l'acord polític al qual van arribar a principi d'any la mateixa alcaldessa i el president, Carles Puigdemont, per tirar endavant les obres del metro.

La línia 10 transcorre de Badalona fins a la Zona Franca i en bona part comparteix recorregut amb la línia 9, que comença a Santa Coloma i acaba a l'aeroport de Barcelona. Precisament, aquest tram de l'L9 entre Zona Universitària i l 'aeroport és l'últim que s'ha inaugurat.

Les obres al tram sud s'han de reprendre l'any vinent i la previsió és que les dues estacions puguin entrar en servei l'any 2018. Aleshores el govern de la Generalitat confia a haver trobat el desllorigador econòmic que permeti reprendre les obres del gran tram central de les línies 9 i 10, que ha de connectar els dos extrems ja en funcionament del Besòs i del Llobregat a través d'un gran arc pels barris de la part alta de la ciutat.

Entre una cosa i l'altra, el Departament de Territori haurà de trobar el finançament necessari per dur a terme les obres que han de permetre posar en servei les estacions de Provençana i Ildefons Cerdà, dins del terme municipal de l'Hospitalet de Llobregat, i que obligaran a una inversió de 39 milions d'euros. Com que aquestes dues estacions estan situades entre la de Can Tries, on comença la línia 10 sud, i les de Foneria i Foc Cissell, això vol dir que durant un temps indeterminat els trens hi passaran sense aturar-se.

Aquest fet va motivar ahir la queixa de l'alcaldessa de l'Hospitalet de Llobregat, Núira Marín, que va acusar el govern català de crear ciutadans de primera i de segona prioritzant l'acabament de les estacions que hi ha al terme municipal de Barcelona. Marín va reclamar l'obertura integral de tota la línia i va advertir que el seu Ajuntament no disposa de diners per fer una operació similar a la que ha fet Barcelona.

El contracte signat ahir entre Ada Colau i Oriol Junqueras no serà l'últim, ja que les administracions treballen en l'elaboració d'un altre conveni que ha de representar el pagament de quatre milions d'euros més per part de l'Ajuntament i complir així amb el compromís global de finançar 44 milions d'euros.

70.000 veïns

El conveni signat ahir representa el traspàs a Barcelona de diversos edificis que l'Ajuntament destinarà a equipaments de barri i la resolució de velles reivindicacions veïnals. Pel que fa a les dues noves estacions, donarà servei a 70.000 veïns i també posarà fi a un greuge històric en l'oferta de transport públic de la zona.

El gran problema que presenta aquesta infraestructura és el gran tram central d'onze estacions encara pendents d'inaugurar entre Sagrera i Zona Universitària, que representen un desemborsament financer de 450 milions d'euros anuals al Departament de Territori i Sostenibilitat. Són uns diners que es paguen en concepte de cànon, com si l'obra ja estigués acabada i en ple rendiment, i que el conseller de Territori, Josep Rull, pretén alliberar per invertir en l'acabament de les obres.

La ciutat guanya espais per fer-hi equipaments

L'edifici del Borsi és la joia de la corona de l'acord signat ahir entre l'Ajuntament i la Generalitat. L'edifici en forma de templet neoclàssic, situat al número 23 del carrer d'Avinyó, és un dels quatre espais patrimonials que ahir va comprar l'Ajuntament i que destinarà a diversos equipaments de barri. El fet que aquest edific singular passi a mans de l'Ajuntament posa fi a les especulacions sobre l'obertura d'un museu dedicat a l'obra de Wody Allen.

La compra d'ahir també implica el traspàs a la ciutat de cinc solars situats a la Gran Via, en l'àmbit de Can Batlló-Magòria, i due naus situades al recinte de Can Batlló i que es destinaran a equipaments socials, a habitatges socials i també a equipaments esportiu, amb una operació urbanística que permetrà acabar la transformació del barri. L'Ajuntament també s'ha quedat un solar a les cotxeres de Borbó per fer-hi una escola.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.