Societat

ÀSIA

El Japó respon al turisme incívic

Algunes ciutats japoneses imposen restriccions als visitants pels comportaments irrespectuosos

La fi de la pandèmia i la depreciació del ien contribueixen a l’actual explosió d’entrades

Un poble amb vistes al Fuji tapa un mirador estratègic per limitar-hi l’accés i mantenir l’ordre i la seguretat

La consideració al proïsme i als veïns són pilars fonamentals de la societat nipona

El petit municipi de Kawaguchiko, conegut per la icònica vista del volcà inactiu Fuji des de davant d’una popular botiga de conveniència Lawson, s’ha vist desbordat des de la fi de la pandèmia per l’allau de turistes que busquen la millor fotografia. Amb l’augment del volum de visitants, el trànsit s’ha vist afectat greument, ja que molts turistes, més preocupats per capturar la panoràmica que per respectar les normes de circulació, han creat un problema. Atesa aquesta situació i l’incompliment constant de les advertències del guàrdia que custodiava la zona, les autoritats locals van decidir intervenir amb una mesura dràstica: la construcció d’un mur que impedeix la vista del cim des d’aquest punt concret. Aquesta decisió, tot i ser impopular entre els turistes, ha estat aplaudida pels residents locals per garantir l’ordre i la seguretat en un indret tan concorregut.

Més enllà de l’anècdota, la prohibició no només exposa la solució que han aplicat les autoritats davant la dicotomia entre vetllar per la seguretat pública o mirar exclusivament pel benefici que suposa l’atractiu turístic. Tot i que, els anys precedents, les autoritats locals de Kawaguchiko havien posat panells en què pregaven als turistes que no entressin en propietats privades adjacents, senyals perquè anessin amb compte a l’hora de travessar el carrer i, fins i tot, un vigilant de trànsit, els visitants feien cas omís de totes aquestes mesures. Sembla que la mesura ha tingut efecte i, aquests darrers dies, a causa de l’inici de la temporada de tifons, s’ha retirat el mur de manera indefinida amb l’advertiment que el tornaran a instal·lar si els turistes no segueixen les regles d’urbanitat.

Tal com passa en aquest municipi de Yamanashi, el comportament dels turistes també està causant problemes a Kyoto. L’antiga capital nipona va començar a restringir l’entrada de turistes a certes zones del districte de Gion, on es troben les geishes, pel comportament incívic de molts turistes estrangers fent fotografies i vídeos i, fins i tot, amb actituds que clarament podrien considerar-se d’assetjament a aquestes dones artistes tradicionals japoneses. L’Ajuntament ha instal·lat vigilància i prohibeix fer fotos i vídeos en aquesta zona.

El respecte pel proïsme i la consideració envers els veïns són pilars fonamentals de la societat del Japó, on evitar molestar o incomodar els altres i interferir en la seva vida és una norma no escrita però profundament arrelada. No obstant això, el xoc cultural i la falta d’educació i respecte dels turistes que volen fer les millors fotografies per lluir-les a les xarxes socials han posat en crisi aquest dogma. Les autoritats, doncs, s’han vist obligades a prendre mesures per restaurar l’ordre i preservar la tranquil·litat dels ciutadans residents.

Pagar per escalar

Una altra de les causes és l’augment del nombre de visitants des que es van obrir les fronteres després de la pandèmia: el país ha rebut 17,7 milions de turistes durant el primer semestre del 2024. Segons l’Organització Nacional de Turisme del Japó, aquesta dada representa un augment del 65,9% respecte al mateix període de l’any passat i un 6,9% més que el 2019.

Només al juny, el país va registrar un rècord mensual de 3,13 milions de visitants i va mantenir durant quatre mesos consecutius més de tres milions d’arribades. D’acord amb un informe de l’Agència de Turisme del Japó (JTA), els turistes van gastar un total de 2,1 bilions de iens (12.200 milions d’euros) entre l’abril i el juny. Els visitants xinesos van ser els que més hi van contribuir, amb 442.000 milions de iens, el 20,7% del total. La depreciació del ien ha estat un factor clau que ha impulsat aquesta despesa, que ha augmentat un 73,5% respecte al mateix període del 2023 i un 68,6% en comparació amb el 2019.

El govern de la prefectura de Yamanashi va anunciar l’abril passat que, des del començament de la temporada d’enguany d’escalada del mont Fuji, es cobraria una tarifa de 2.000 iens (uns 12 euros) a aquelles persones que fessin servir la ruta Yoshida, la més popular de les quatre que porten al cim. L’operació es fa per avançat, fins a un dia abans de l’ascensió, a través d’un lloc web gestionat per la mateixa institució governamental.

S’autoritza diàriament l’ascensió de 4.000 persones a la icònica muntanya: 3.000 poden ser reserves en línia, mentre que els 1.000 visitants restants poden pagar in situ el mateix dia que escalin la muntanya. Els escaladors també tenen l’opció de triar pagar una donació voluntària de 1.000 iens per a la conservació de la muntanya. Amb aquestes mesures, la prefectura vol alleujar la congestió al punt de partida del sender i generar recursos per finançar mesures de seguretat.

Segons el Ministeri de Medi Ambient, 221.000 persones van escalar el Fuji el 2023, només un 6% menys respecte als 236.000 del 2019, abans de la pandèmia. Del total, un 62% van pujar per la via Yoshida. La prefectura de Shizuoka, que té els altres tres senders per escalar la muntanya, no cobra tarifes addicionals a les ja vigents per a la conservació del lloc, però també va introduir un sistema de preinscripció per motius de seguretat. El Fuji, el pic més alt del país, amb 3.776 metres, és patrimoni cultural de la humanitat i acostuma a estar obert als visitants des de finals de juny fins a principis de setembre.

17,7
milions
de turistes ha rebut el Japó durant el primer semestre del 2024, un augment del 65,9% respecte al mateix període de l’any passat i un 6,9% més que el 2019.
Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.