Medi ambient

BARCELONA

El govern aprova l’avantprojecte de llei de l’impost sobre les emissions dels grans vaixells

El govern va aprovar ahir l’avantprojecte de llei de l’impost sobre les emissions portuàries dels grans vaixells –amb una capacitat o volum superior a 5.000 tones d’arqueig brut (GT)–, amb el qual preveu recaptar uns 7,5 milions d’euros anuals. La llei pretén incentivar que les grans embarcacions que atraquen als ports catalans redueixin les emissions i el govern considera que tindrà “un impacte directe” en la salut de les persones perquè millorarà la qualitat de l’aire. Tot i això, com que es tracta d’un impost mediambiental que persegueix minorar les emissions de contaminants, s’estableixen dues reduccions: una per connexió a la xarxa elèctrica del port i una altra per l’alimentació de tots els serveis del vaixell amb energia elèctrica íntegrament subministrada per bateria interna. En aquest mateix sentit, la llei preveu bonificacions del 10% per als vaixells que tenen sistemes de connexió a la xarxa elèctrica però no s’hi poden connectar per manca de disponibilitat del port; del 10% per als que tenen certificats de millora energètica, i del 25% per als serveis “d’interès públic” de connexió amb Palma, Maó o Eivissa.

Font de contaminació

Segons argumenta el govern, les emissions d’òxids de nitrogen dels vaixells durant la seva escala a port són una de les principals fonts de contaminació de l’atmosfera, juntament amb el transport terrestre i la indústria.

L’impost té caràcter finalista i els ingressos que se’n derivin dotaran el fons per a la protecció de l’ambient atmosfèric, creat per la Llei 22/1983, de 21 de novembre, de protecció de l’ambient atmosfèric. Aquest fons finança despeses i inversions públiques en matèria de protecció de l’ambient atmosfèric i de millora de la qualitat acústica, i les polítiques de prevenció i millora de la qualitat atmosfèrica. El gravamen establert per la normativa per a aquests grans vaixells és d’1 euro per quilogram de NOx i PM emesos per embarcació. Per calcular aquestes emissions, es tenen en compte diversos elements, com ara la potència dels motors, el factor de càrrega dels motors propulsors, els consums específics i els factors d’emissió.

Recels dels ports

L’impost a les emissions dels grans vaixells va generar al seu moment al·legacions per part del Port de Barcelona i del de Tarragona. El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, va avisar que el nou impost pot “trencar l’equilibri del mercat” i va defensar un impost “raonable”. També l’anterior president del Port, Damià Calvet, va remetre el 2021 al govern una sèrie d’aportacions amb la intenció que aquest nou impost no suposés “un menyscapte en la competitivitat de les empreses que exerceixen activitats econòmiques mitjançant el Port de Barcelona”. Per la seva banda, el president de l’Autoritat Portuària de Tarragona (APT), Saül Garreta, va assenyalar a principis d’any que la llei tenia “marge de millora”.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.