Tsunami a l’escola
Se supera per primer cop els 100.000 alumnes confinats per positius a les aules
L’ensenyament híbrid es va estenent a mesura que augmenta el nombre d’alumnes immunitzats per la malaltia
La borsa de substituts no té prou efectius per cobrir les baixes del professorat malgrat els nomenaments diaris
“Estem vivint un tsunami.” Amb aquestes paraules va definir ahir la portaveu del sindicat USTEC, Iolanda Segura, la situació que s’està vivint a les escoles i instituts, on s’està produint una xifra rècord de contagis de la covid que creix dia rere dia. Ahir es van superar, per primer cop en pandèmia, els 100.000 confinats a les escoles –el curs passat, el pic màxim va ser de 85.994 confinats– i la sensació que viuen els centres educatius és de “caos i desbordament”, segons el director de l’Escola Pia Nostra Senyora de Barcelona, Ricard Coma. Els casos creixen de forma exponencial i els 28.087 confinats del dia 11 es van transformar en 101.276 ahir: 93.826 alumnes –el 6,5% del total– i 7.409 professionals –el 4,5%. Són 15.957 casos més que el dia anterior.
Raquel de la Iglesia té dues filles, de 8 i 10 anys, que estan confinades. A cada classe hi ha vuit positius i la petita, a més, s’ha contagiat. “És molt difícil que faci l’aïllament a casa, a aquesta edat necessiten el contacte amb els pares”, explica. Tots dos teletreballen durant la sisena onada i el fet de combinar feina i nenes a casa fa que les vuit hores laborals es converteixin en 12. “És una bogeria, és com tornar al confinament”, explica De la Iglesia. A la classe de la petita, tots els casos es van conèixer abans-d’ahir, mentre que la classe de la gran es va confinar dilluns, després d’una detecció de casos de forma esglaonada. Cada dia apareixia un positiu, i això ha fet que uns pocs alumnes ja puguin tornar a classe perquè ja han fet els set dies de quarantena. L’ensenyament híbrid es va estenent a primària, i arriba fins i tot a infantil, a mesura que els nens es van immunitzant per haver passat la malaltia.
“És molt complex fer les classes així. Si tens una aula sencera a casa, es pot fer la classe amb una qualitat notable, però tenint nens a casa i a classe alhora és molt complicat”, assenyala el director de l’Escola Pia Nostra Senyora. El docent ha d’estar assegut a la taula davant de l’ordinador perquè l’alumnat confinat el pugui seguir a través de la càmera, “fet que contradiu la filosofia de moure’s per l’aula i atendre els dubtes dels estudiants”, explica Coma.
La portaveu de la USTEC alerta que l’explosió de casos a les escoles està comprometent el treball pedagògic. Les direccions de les escoles “es passen el dia gestionant els casos”, una gestió més complicada als centres amb perfils de famílies més vulnerables, amb poc coneixement de l’idioma i un difícil accés a la comunicació telemàtica. Els canvis de protocol tampoc ajuden ni a les famílies ni als centres. Aquests es troben, a més, amb la dificultat que els suposa cobrir les baixes dels docents malalts.
De forma excepcional, el Departament d’Educació està fent nomenaments diaris per cobrir les baixes del personal –normalment se’n fan tres cops a la setmana. El problema és que la borsa de treball s’ha quedat curta per substituir totes les baixes. Segons Segura, ahir no es va cobrir el 53,8% de les baixes. Es van fer 2.538 nomenaments, però 1.366 places es van quedar sense cobrir. Faltaven, per exemple, 512 mestres de primària, 108 d’infantil, 84 professors de matemàtiques, 63 de català, 55 de castellà, 40 de tecnologia, 56 mestres de música... Falta personal d’especialitats habitualment amb problemes de cobertura però també d’altres amb excedent de candidats en condicions normals. El problema és especialment greu a secundària, on es fa difícil, per exemple, que un professor que no sigui especialista en matemàtiques cobreixi aquesta baixa. “Els centres no estan capacitats per gestionar aquesta situació. Tampoc Salut pot gestionar tantes baixes i els serveis territorials no donen l’abast per registrar els nomenaments, i això pot provocar problemes per cobrar al gener”, adverteix Segura. La concertada no pot accedir a aquesta borsa i ha de contractar els substituts pel seu compte. Joan Tardà, director de la Mare de Déu de Lourdes, a Mataró, confirma que la situació “és complicada”. El centre ha pogut contractar un substitut de la borsa de la Universitat Blanquerna, creada per fer front a la situació actual amb estudiants de màster i de doble grau. Educació, però, no ha donat permís per contractar alumnes de l’últim curs dels graus d’educació infantil i primària.
“L’escola és un caos i un polvorí”, afirma Segura. El sindicat reclama anul·lar el protocol actual, tornar a confinar quan hi ha un positiu a l’aula, mascaretes FFP2 per als docents i purificadors amb filtres HEPA a les aules. Belén Tascón, presidenta de la Federació d’Associacions de Famílies de l’Alumnat de Catalunya, fa una crida, en canvi, a la calma i la serenor. “L’escola és el millor lloc on poden estar els nens”, diu, recordant els problemes que va donar el tancament dels centres. “És pitjor el risc de no anar-hi per l’impacte que té en la salut mental i emocional de l’alumnat i per l’augment de la vulnerabilitat que provoca” l’ensenyament virtual. Recorda, també, que la malaltia acostuma a manifestar-se de forma lleu en els petits i que els adults estan, majoritàriament, vacunats.
LA FRASE
L’IOC dona nova data per als exàmens en línia d’FP
Rosa M. BravoL’Institut Obert de Catalunya (IOC) ha convocat per al 29 i 30 de gener i el 5 i 6 de febrer la primera part dels exàmens en línia d’FP que va haver de suspendre dissabte per problemes a la plataforma informàtica. Aquests dies es faran les proves PAF1, i la convocatòria de proves d’avaluació final en línia PAF2 es trasllada al 19 i 20 de febrer. Per evitar que es repeteixi la incidència, el Departament d’Educació està introduint millores tècniques addicionals, segons informa l’IOC. L’alumnat que va poder fer l’examen el dia 15 podrà optar per tornar-lo a fer o donar per vàlida aquella prova. Si la torna a fer, la primera no serà corregida ni qualificada, i l’única nota que comptarà serà la del segon examen. CCOO denuncia que no és el primer cop que la plataforma dona problemes i exigeix més recursos per evitar nous problemes informàtics i per millorar la seva organització i els recursos pedagògics. El sindicat afirma que l’infrafinançament ve de lluny i critica que des del curs 2015/2016 el manteniment de la plataforma està externalitzat. Des de llavors, diu, s’ha produït un empitjorament notable del servei.