Educació

Represa escolar amb incertesa

A l’expectativa de com es traslladarà el comportament de Nadal a l’escola

Pels directors dels centres, calia obrir per la seva funció social

S’havia de tornar a les escoles i de forma presencial. Aquest és el parer de dues directores de centres educatius i d’un president d’AMPA de les comarques gironines consultats. El primer dia a l’aula després de les vacances de Nadal ha estat de “molta normalitat”, assenyala la directora de l’ INS Ermessenda de Girona , Maite Casas. D’un total de 550 alumnes, distribuïts en 18 grups, i prop de seixanta professors, ahir no van assistir a classe tres alumnes de segon i tercer d’ESO i una docent pel fet de ser contactes estrets de positius. La professora es reincorporarà dimecres.

“El centre no és font de contagis”, remarca Casas. Fa èmfasi en la responsabilitat d’alumnes i personal amb totes les mesures de distància, mascareta, higiene i ventilació. La directora de l’INS Ermessenda recorda la funció social dels centres educatius. En aquest sentit, Maite Casas assenyala que han notat “un decalatge de nivell” en els cursos de primer d’ESO arran del confinament i l’aturada de classes presencials del mes de març. Explica que aquestes “promocions menys preparades” també estan relacionades amb un component de classe social. “Per això no s’han de tancar; si no vas traient oportunitats, a més del suport emocional que escoles i instituts tenen”, remarca la directora de l’INS Ermessenda. Sobre l’evolució d’aquest segon trimestre, considera que si es pot anar “trampejant” amb pocs grups confinats “no hi ha necessitat” de tancar el centre. També explica que el departament els supleix les baixes del professorat. “No estic gens descontenta; sí que hi hauria coses millorables, però res greu”, rebla.

“Més tranquils que el primer dia del setembre, però amb la mateixa sensació d’incertesa ja que venim d’un període de vacances i sense saber les relacions que han tingut els alumnes”, explica la directora de l’ escola de Taialà , Maria Cabezas, sobre la represa escolar del gener. Tenen un total de 515 alumnes i una cinquantena de mestres.“És una de les escoles més grans de Girona”, explica Cabezas. Com a anècdota, recorda que van cloure el primer trimestre, al desembre, confinant el mateix grup escolar que van haver de confinar el primer dia d’escola al setembre.

Setmana decisiva

“Aquesta setmana serà decisiva”, considera, ja que s’han de veure les dinàmiques de Nadal i Cap d’Any. La directora de Taialà insisteix també que l’escola és segura: “Les mesures que estem establint ens donen resultats; el virus no es contagia al centre.” Mantenen la ventilació creuada i contínua, és a dir, finestres i portes obertes un pam sempre i que l’aire circuli, seguint les recomanacions del tècnic de riscos laborals. La directora de l’escola de Taialà, Maria Cabezas, destaca també l’escola no només com a centre d’aprenentatge sinó com a lloc de relacions socials: “L’etapa escolar és molt satisfactòria; emocionalment els va molt bé, als alumnes.” Cabezas destaca també el bon vincle amb l’AFA amb la decisió de no fer extraescolars pel fet de no poder mantenir els grups bombolla. Han optat per no fer entrades graduals “ja que perjudiques les famílies amb germans” i han optat per moltes entrades a la mateixa hora. De serveis, ofereixen menjador i acollida.

“Tornar a l’aula crec que és imprescindible. L’escola és l’últim que s’ha de tancar; si es tanca tot, llavors sí”, destaca el president de l’AMPA de l’escola El Gegant del Rec de Salt , Jaume Borràs, que fa una valoració “molt correcta” del funcionament del primer trimestre. Arran del cribratge massiu dut a terme als centres educatius de Salt, van tenir la meitat dels grups confinats. Des de l’AMPA saltenca es recorda la necessitat d’una escola presencial, per una banda, per la sociabilització de la mainada, però també, i en especial en aquest municipi, per la segregació ja que les classes virtuals, considera, ho agreugen encara més. Diferencia entre la manera d’organitzar-se a nivell de base “amb els equips directius i l’Ajuntament” respecte a nivells superiors. I posa com a exemples els equips per seguir les classes virtuals: “Han tardat mig any a facilitar equips de connectivitat, que és indispensable per pal·liar aquesta segregació.” “Serà semblant al primer trimestre, i crec que és el millor”, assenyala sobre la resta del curs.

LES FRASES

Es nota un decalatge de nivell en els de primer d’ESO per l’aturada del març
Maite Casas
DIRECTORA de l’INS ERMESSENDA DE GIRONA
L’escola és segura, les mesures de seguretat ens estan funcionant; el virus no es contagia al centre
Maria Cabezas
DIRECTORA DE L’ESCOLA DE TAIALÀ
La presencialitat és essencial per a la socialització i per evitar segregació
Jaume Borràs
AMPA de l’escola El Gegant del Rec de salt

Cribratges als centres educatius

De l’11 al 29 de gener es volen fer cribratges al personal dels centres educatius. Els sanitaris ensenyaran els treballadors dels centres a prendre’s automostres. Ahir es van fer, entre altres, al personal de la llar d’infants Sant Ramon Nonat de Girona.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.